استقرار زیستبوم فنی و حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، سعید آزادیان معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه با رؤسای آموزشکدههای فنی و حرفهای سما، با اشاره بهضرورت بحث تحول در نظام فنی و حرفهای و با تأکید بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی و ظرفیتهای بالای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از اصلیترین وظایف همه ما بهعنوان کارگزاران نظام در بخشهای مختلف، این است که رهنمودها و تأکیدات مقام معظم رهبری، علیالخصوص درزمینهٔ مهارتآموزی و تحول فنی و حرفهای را بازخوانی کرده و رئوس مطالب ایشان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.
وی گفت: در سال 96 نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی بهعنوان قانون به دولت ابلاغ و دولت موظف شد ظرف شش ماه آییننامه اجرایی آن را تدوین کند. در سال 97 با ابلاغ این آییننامه جایگاه بالادستی و قانونی برای حوزه فنی و حرفهای در کشور شکل گرفت و همه اجزایی که در این فضا میتوانستند، تأثیرگذار باشند در این نظام دیده شد. در این میان یکی از بخشهایی که به آن توجه ویژهای شد دانشگاه آزاد اسلامی بود که در آن ظرفیتها و مشروعیتهای قانونی برای اقدامات مؤثر را داریم و باید از آنها به نحو مطلوب بهره بگیریم.
معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر بازخوانی مجدد سند دانشگاه اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و نظام جامع آموزش فنی و حرفهای سال 96، گفت: با بازخوانی مجدد این اسناد بالادستی با مأموریتهایی که به لحاظ قانونی بر عهده ما گذاشتهشده است، آشنا میشویم.
وی تأکید کرد: ما دنبال استقرار زیستبوم فنی و حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، این زیستبوم کلمه جامعی متشکل از اجزا و عناصر مختلفی است که نیاز به طراحی دارد. با شکلگیری یک زیستبوم حیات به اجزا آن داده میشود و فرایند رشد آن بهصورت سیستماتیک پیش میرود. مأموریت مهمی که سما در قالب نظام جامع آموزشهای فنی و حرفهای و استقرار این زیستبوم در حال پیگیری آن است. ما بهصورت جدی با کار روی بخشهای مختلف در حال شناسایی عناصر آن هستیم که با انجام آن قطعاً شعار جهش تولید که مقام معظم رهبری به آن تأکید فرمودند، اجرایی خواهد شد.
آزادیان تأکید کرد: با توجه به ظرفیتهای قانونی و موجود دانشگاه آزاد اسلامی و به لحاظ مطالباتی که در سطح عالی کشور وجود دارد و مأموریتهای جدید؛ شرایط بسیار ویژه و منحصربهفردی برای سما ایجادشده و در این مسیر همراهی همه بخشها لازم است. مشارکت همگانی در مفهومپردازی و طراحی مدل این زیستبوم فنی و حرفهای بهویژه از مسئولان آموزشکدهها بهعنوان بازیگران اصلی و عناصر تأثیرگذار در توسعه نظام فنی و حرفهای، مطالبه جدی دکتر آزادیان در این جلسه بود.
معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر بازخوانی مکرر بیانیه گام دوم انقلاب و توجه ویژه به قسمتهایی از آنکه مرتبط با حوزه آموزش است، به نقش جوانان در نظام پیشرفته اسلامی بهعنوان کلیدیترین مبحث این بیانیه اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری اهمیت ویژهای به بحث جوانان میدهند و میفرمایند جوانان محور تحول نظام پیشرفته اسلامی و مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور هستند، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی.
وی با اشاره به نگاه خوشبینانه مقام معظم رهبری، گفت: امیدواری به آینده هم باید نهادینه و همبسترهای لازم آن فراهم شود. یکی از مأموریتهای مهم در حوزه فنی و حرفهای و مهارتی ایجاد امیدآفرینی است.
آزادیان با اشاره به کلام مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سمت دولت جوان حزباللهی، ادامه داد: در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، رهبری به یکی از شاخصههای مهم امام (ره) که همان بحث تحول و تحولخواهی است، اشاره فرمودند و تأکید کردند که شاید بتوان گفت امام خمینی (ره)، امام تحول است، اما صرفاً این نیست که بخواهیم یک ویژگی از شخصیت حضرت امام را بازخوانی کنیم، باید از آن درس بگیریم. شاید بتوان گفت ایشان یکی از ویژگیهای مهم دولت جوان حزباللهی بهعنوان علاج کشور را تحولخواهی برشمردند.
معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی تعریف مقام معظم رهبری از تحول را «یک جهش و حرکت بزرگ درزمینهٔ مختلف» عنوان کرد و گفت: ایشان پیشرفت و پس رفت جوامع را وابسته به اراده و عملکرد انسانها میدانند و در سخنان خود با اشاره به آیات قران کریم میفرمایند، وقتی شما تغییرات مثبت در خودتان ایجاد کنید، خدای متعال هم تغییرات مثبت را به وجود میآورد.
وی، شروط و ابزار تحول در نگاه مقام معظم رهبری را پشتوانه فکری اما نه به معنای استحاله فکری و خارج شدن از هویت واقعی، صبر و اجتناب از کارهای سطحی و دمدستی برشمرد و تأکید کرد: مقام معظم رهبری در خصوص تحول درزمینهٔ اقتصاد، میفرمایند ما باید در حوزه اقتصاد به سمت اقتصاد بدون نفت گام برداریم.
آزادیان، طرح مباحث پیشین خود را مقدمهای برای تبیین چیستی و چرایی حرکت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تحول دانست و افزود: موضوع تحول در آموزشهای فنی و حرفهای را بهصورت جدی دنبال میکنیم چراکه این مهم، مطالبه جدی مقام معظم رهبری و در بالاترین سطح جامعه است. ما باید به فکر چارهاندیشی باشیم.
معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان با تأکید بر ظرفیتهای جدی ایجادشده در کشور گفت: در سال 92 سند دانشگاه اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغشده که 56 راهبرد و 369 اقدام دارد، بخشهای مختلف یک دانشگاه مطلوب اسلامی در آموزش عالی، ترسیمشده است. که یکبخشی از آن پرداختن به تربیت دانشجوی ماهر کارآفرین است ازاینرو ما برخی از راهبردها را در مجموعه دانشگاه آزاد به این موضوع اختصاص دادهایم و بستههای مختلف کاری مبتنی بر این سند دانشگاهی استخراج کردهایم که یکی از این بستهها طراحی دانشگاه کارآفرین است؛ یعنی دانشگاهی که خروجی آن، افرادی باشند که بعد از فارغالتحصیلی از سطح بالایی از مهارت و دانش برخوردار باشند و عنوان کارآفرین را به آنها بتوان اطلاق کرد.
وی موضوع کارآفرینی را بهعنوان بحثی مهم در سند دانشگاه عنوان کرد و افزود: این موضوع باید بهعنوان مأموریت اصلی، سرلوحه کار ما قرار گیرد. البته این سیاستها در سطح کلان دانشگاه انجام و برنامهریزیهای فرا بخشی لازم نیز صورت گرفته است؛ آنچه ما باید به آن بپردازیم برنامهریزی در جهت اجرایی کردن آنها در سطح مدارس و آموزشکدهها است. جایگاه ما در این سند مشخص است که در آینده بهصورت دقیقتر به آن خواهیم پرداخت. در اختیار داشتن حدود 10 هزار مربی فنی و حرفهای، توسعه کمی این دانشگاه در سطح کشور و در معرض همگان بودن خدمات آموزشی آن، سطح بالای برخورد دانشگاه با جامعه و صنعت و سرمایه اجتماعی دانشگاه و ... ازجمله عوامل تشکیلدهنده زنجیره ارزشی مهمی برای این مجموعه دانشگاهی، از سوی آزادیان مطرح شد.
آزادیان از مصوبه سال گذشته کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مبنی بر واگذاری برخی مأموریتهای مهم به سما یادکرد و افزود: در بخشی از این ابلاغیه بهعنوان شرح وظایف سازمان آمده که نظارت بر حسن اجرای برنامهها و پایش کیفیت آموزشی از مهدکودک تا کارشناسی فنی و حرفهای و کاردانیهای مرتبط از مسئولیتهای سما خواهد بود. حتی در جای دیگری همه انواع آموزشهای مهارتی از قبیل آموزشهای آزاد، مهارتآموزی، توانمندسازی، صلاحیتهای حرفهای و شغلی و راهبری مراکز و رویدادهای دانشآموزی را به سما سپردهشده است.
معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در خاتمه با اشاره به اپیدمی بیماری کرونا و ضرورت تغییر شیوه آموزش، از مسئولان آموزشکدهها قدردانی ویژهای داشت که در این دوران توانستند با ظرفیتها و امکانات خود، کارنامه درخشانی در حوزه آموزشهای غیرحضوری از خود بهجای بگذارند.
گفتنی است جلسه بررسی چالشها و راهکارهای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بهصورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس سازمان، برخی از مسئولان و همکاران سازمانی و روسای آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور برگزار شد.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/