دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر استان تهران: شاید بانک مرکزی می‌خواهد قیمت سکه یا طلا افت آنچنانی نداشته باشد

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا گفت: به علت افزایش نرخ بهره مردم در بازار طلا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و اکثرا به سپرده‌گذاری در بانک‌ها روی آورده‌اند.
کد خبر : 49537

احمد وفادار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه رونق بازار مسکن در آمریکا موجب کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است، افزود: در این مدت کشورهای هند و چین که اکثراً به دلیل ماه‌ها و اعیاد خاص طلا می‌خریدند نیز از خرید سر باز زده‌اند.


وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته قیمت طلا 5 تا 6 درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: متاسفانه حرکت قیمت طلا در ایران معکوس بوده و این به دلیل افزایش قیمت دلار است.


وفادار تاکید کرد: در یک ماه گذشته قیمت دلار 3450 تومان بود اما اکنون به 3570 تومان رسیده است اما ما دلیلی برای این افزایش پیدا نمی‌کنیم.


وی اظهار کرد: مشخص نیست چرا ارزش پول ما کم و روز به روز به قیمت ارزهای خارجی اضافه می‌شود. در این باره باید مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار پاسخگو باشند.


رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر استان تهران عنوان کرد: شاید بانک مرکزی می‌خواهد قیمت سکه یا طلا افت آنچنانی نداشته باشد چرا که اگر قیمت دلار همان قیمت یک تا 2 ماه پیش بود، قیمت طلا امروز در بازار کاهش می‌یافت و قیمت هر قطعه سکه اکنون به 800 هزار تومان می‌رسید.


وی عنوان کرد: این نشان می‌دهد که بانک مرکزی می‌خواهد ارزها و سکه‌های خود را بفروشد و به همین دلیل قیمت ارز را بالا برده و قیمت سکه هم به تبع آن افزایش یافته است.


وفادار با اشاره به اینکه قیمت طلا هم با قیمت دلار آزاد خریداری می‌شود، گفت: واردات طلا یا از طریق بخش خصوصی یا دولت صورت می‌گیرد و طلا و سکه‌ای که از طریق بانک مرکزی عرضه می‌شود، با قیمت دلار آزاد و نه با قیمت دلار 2950 تومان یا همان ارز مبادلاتی در بازار مبادله می‌شود. به عبارت دیگر بانک مرکزی با همان قیمت بازار آزاد سکه را عرضه می‌کند.


وی در خصوص پیش‌بینی وضع طلا در بازار جهانی و ایران عنوان کرد: وضعیت بازار طلا را به هیچ‌وجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد زیرا طلا یک فلز با ارزش جهانی است و قیمت آن را بانک‌های جهانی یا سفته‌بازان بین‌المللی تعیین می‌کنند. با وضعیتی که اکنون حاکم است، به نظر می‌رسد باز هم طلا در بازار جهانی کاهش قیمت داشته باشد اما با توجه به ارزش دلار در ایران قیمت‌ها همچنان به همین صورت خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: دلار سکه طلا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته