دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1399 - 15:58
عضو هیات علمی دانشكده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد؛

ردیابی محصولات کشاورزی با کد اختصاصی/ مزارع و باغ‌های ایرانی باید شناسنامه داشته باشند

عضو هیات علمی دانشكده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی: هر باغ‌دار باید کد منحصر به تولیدش را در محصولات خودش درج کند و از این طریق محصول خود را در معرض ردیابی قرار دهد.
کد خبر : 494761
دانش 2.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وحید مفید گفت: غذای سالم، غذایی است که مصرف آن – به صورت بالقوه و بالفعل - برای انسان خطر نداشته باشد.
وی با اشاره به این که برخی از غذاها ترکیبات مضر دارند، اظهار داشت: برخی از ترکیبات مضر در غذاها ممکن است در بازه زمانی طولانی عوارض منفی خودشان را نشان دهند.
عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به استانداردهای مواد غذایی، عنوان کرد: میزان مصرف ماده‌های غذایی مختلف با میزان تاثیر ترکیبات مخاطره‌آمیز محصولات بر بدن انسان ارتباط مستقیم دارند.
وی افزود: کشورهای مختلف با توجه به حجم مصرف ماده‌های غذایی مختلف استانداردهای تغذیه را تعیین می‌کنند.
مفید با اشاره به وجود فلزات سنگین در دانه برنج، توضیح داد: استانداردهای غذایی ایران میزان آرسینیک موجود در برنج را حداکثر ۱۵۰ ppp معین کرده است و به نظر وزارت بهداشت این مقدار باید به کمتر از ۱۲۰ کاهش پیدا کند.
مدیرکل سابق غذا و آشامیدنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که کشورهای اروپایی میزان مصرف برنج کم‌تری نسبت به ایران دارند، تصریح کرد: اکثر استانداردهای اروپایی میزان آرسینیک در برنج را تا حداکثر ۲۰۰ PPP تعیین کرده‌اند. مردم ایران نسبت به مردم اروپایی چهار برابر مصرف برنج بیشتری دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی از مهم‌ترین مشکلات حوزه تغذیه ایران است.
مفید ادامه داد: تمام کارخانه‌ها و صنایع مشخصات کامل سازنده و کیفیت تولید را در بسته‌بندی محصول درج می‌کنند، اما محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها فاقد اعتبارسنجی هستند و خریدار، تولیدکننده را نمی‌شناسد. با این تعریف اگر یک میوه سالم نباشد یا سموم کشاورزی هنوز در بافت میوه حاضر باشند، خریدار امکان پیگیری را نخواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که مزارع و باغ‌های ایرانی باید شناسنامه‌دار شوند، اضافه کرد: هر باغ‌دار باید کد منحصر به تولیدی را در محصولات خودش درج کند و از این طریق محصول خود را در معرض ردیابی قرار دهد.


وی با اشاره به این که تمام افراد در طول روز با غذا و ماده‌های غذایی سر و کار دارند، توضیح داد: همه انسان‌ها در طول روز به دفعات غذا می‌خورند و اگر قرار باشد که از غذای ناسالم تغذیه کنند، سلامت عمومی جامعه به خطر می‌افتد.
مفید افزود: اگر مواد غذایی از نظر بنیادی مورد اصلاح و پیگیری دقیق قرار بگیرند، از بروز بیماری‌های متعدد در کشور جلوگیری می‌شود.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته