دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1399 - 16:33
نجفی‌نژاد در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

استفاده از روش‌های ترکیبی ارزشیابی برای امتحانات پایان‌ترم در ایام کرونایی

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: استفاده از روش‌های ترکیبی ارزشیابی بهترین حالت است تا از میزان دریافت دانش و مهارت دانشجو در فرآیند فراگیری درس، اطمینان حاصل شود.
کد خبر : 494757
1492830370_dsc_0184_copy7.jpg

علی نجفی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری‌ آنا، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دانشگاه‌‌های سراسر دنیا، وقفه در جریان آموزش‌های حضوری و چگونگی امکان تداوم ارتباط دانشجویان با محیط‌های علمی و دانشگاهی است و بدیهی است که پس از هر نوع آموزش، سنجش میزان یادگیری نیز مطرح می‌شود.




بیشتر بخوانید:


کیفیت هر جلسه آموزش مجازی یک‌ششم آموزش حضوری است/ لزوم برگزاری امتحانات این ترم به‌صورت حضوری در تابستان




وی افزود: در این شرایط که امکان برگزاری آزمون حضوری فراهم نیست، برگزاری امتحان غیرحضوری بلافاصله پس از فرآیند آموزش، بهترین راه بوده و دو مسئله مهم در آزمون‌ها، ارزشیابی میزان تأمین اهداف درس و میزان اعتبار آزمون است.


رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: در شرایط فعلی حاکم بر فضای آموزش عالی جهان، استفاده از روش‌های ترکیبی ارزشیابی بهترین حالت است تا از میزان دریافت دانش و مهارت دانشجو در فرآیند فراگیری درس اطمینان حاصل شود؛ استفاده ترکیبی از روش‌های ارزیابی به ویژه به‌صورت مستمر و در طول نیمسال تحصیلی، میزان یادگیری دانشجو را افزایش و میزان سلامت و درستی ارزیابی را ارتقا می‌دهد.


نجفی‌نژاد تصریح کرد: روشی از ارزیابی که ترکیبی از روش‌های شفاهی، کتبی، پروژه، تکالیف مفهومی، آزمون‌های کتاب باز، سؤالات صوتی و... باشد و به‌صورت مستمر در طول تدریس به‌کار گرفته شود، اثربخشی بسیار مثبتی خواهد داشت؛ در این حالت نمره اختصاص‌یافته به امتحان پایان ترم، صرفاً بخشی از کل نمره ارزیابی کلی مدرس از میزان یادگیری دانشجو خواهد بود.


وی عنوان کرد: در رابطه با آزمون‌های غیرحضوری (کوئیزها، میان ترم و یا پایان‌ترم) می‌توان با اجرای مواردی چون محدود کردن زمان نمایش هر سؤال، تصادفی کردن شماره سؤالات برای دانشجویان مختلف، تغییر چینش گزینه‌ها، مفهومی کردن سؤالات و مواردی از این دست کیفیت مدیریت آزمون را افزایش داد؛ این روش‌ها برای سؤالات چندگزینه‌ای و تشریحی قابل اجراست و در آزمون‌های برخط می‌توان با ترکیب نظارت تصویری همراه با روش‌های فوق، میزان نظارت را بالاتر برد و اعتبار آزمون را افزایش داد، اگرچه می‌دانیم هیچ روشی چه حضوری و چه غیرحضوری بدون خطا نیست.


رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک از خدای متعال و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد اعلامی از سوی مسئولان مربوطه، شرایطی فراهم شود که همچون گذشته، دانشگاه‌ها با حضور دانشجویان رنگ و بوی بهتری بگیرند و فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها بیش از پیش در مسیر خدمت به مردم جامعه قرار بگیرد.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب