صنایعدستی، فرصتها و چالشهای پیش روی آن/ مردم با خرید محصولات داخلی، در حمایت از صنایعدستی قدم پیش بگذارند
به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، روز 20 خرداد هرسال روز جهانی صنایعدستی است و در تمام جهان در این روز هنر و هنرمندان این حوزه گرامی داشته میشود. از دیرباز یکی از مهمترین راههای تبادل فرهنگی بین اقوام و تمدنها جابهجایی و اهداء صنایعدستی هر منطقه به مناطق دیگر به شمار میرفت. این روند در عصر حاضر و پس از شروع دوران صنعتی شدن هرچند کمرنگتر شد اما به فراموشی سپرده نشد و جای خود را در میان بسیاری از محصولاتی که روزانه در بین نقاط مختلف دنیا در حال تبادل است حفظ کرده و همچنان کارکرد هنری خود را هم بهروزرسانی میکند.
دراینبین اما در حوزه داخل کشور، بااینکه ایران در بسیاری از هنرها و تولیدات صنایعدستی سرآمد دیگر کشورهای جهان است و حتی با ثبت ۱۴ شهر و روستا توانست در گستره کشورهای جهان رکورد مطلوبی ثبت کرده و رتبه نخست این موضوع را به دست آورده برخی کمتوجهیها به این زمینه از تولید هنری، شرایط سختی را برای مشاغلی که با تولید و فروش صنایعدستی در ارتباط هستند، پدید آورده است.
همین را بدانید که ایران جزء ۱۰ کشور برتر تولیدکننده صنایعدستی است و باوجوداین جایگاه، تولید ثروت از این منبع درآمدی در کشورمان حدود ۶۰۰ میلیون دلار است و این در مقایسه با درآمد ۲۵ میلیارد دلاری برخی کشورها مثل چین بهوضوح نشان میدهد صنایعدستی در کشور نیازمند توجه جدی است.
فرصتها و چالشهای پیش روی صنایعدستی از نگاه هنرمندان
رضا دستان از هنرمندان تولیدکننده صنایعدستی چوب و فلز در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با برشمردن امتیازات صنایعدستی نسبت به محصولاتی که به شکل صنعتی اما با ظاهر هنری خاص تولید میشوند گفت: هنرمند تولیدکننده صنایعدستی برای تولید هر اثر هنری از جانودل مایه میگذارد و ماحصل این تلاش در نوع خود منحصربهفرد است چراکه حتی اگر آثار هنری این عرصه در یک رسته و شکل و اندازه مشابه هم تولید شوند، درنهایت تفاوتهای خاصی با یکدیگر دارند.
وی حمایت از هنرمند را تنها وظیفه دولت ندانسته و گفت: به جز اینکه خود هنرمندان باید نسبت به تشخیص ذائقه مخاطب و ایجاد خلاقیت های نو به نو در تولید آثار هنری احساس مسئولیت کرده و با ایجاد جذابیت های خاص چشم و عقل و روح مخاطب را با خود درگیر کند، از طرف دیگر مردم هم باید درک هنری خود را ارتقاء بخشیده و با حمایت از طریق خرید آثار هنری مرغوب شرایط رقابت بین هنرمندان برای ارائه محصولی نفیس تر را فراهم آورند.
این هنرمند صنایعدستی توضیح داد: البته نبود اولویت تهیه صنایعدستی در شرایط فعلی برای مردم را از مشکلات عمده این صنعت دانسته و با اشاره به وضعیت اقتصادی نامساعد مردم یک مشکل اساسی است و صنایعدستی بهواسطه اینکه تجاریسازی نشده و مصرف اینگونه محصولات در زندگی مردم جایگاهش تعریفنشده متأسفانه در اولویت خرید و توجه مردم قرار نمیگیرد و به همین دلیل در شرایط پر افتوخیز اقتصادی فعلی میتواند بهکل از سبد خرید خانوارها خارج شود.
وی ایجاد فرصتهای معرفی و عرضه صنایعدستی را هم مهم دانست و گفت: صنایعدستی از آن دسته از محصولاتی است که عرضه آن بهصورت مجازی شاید مهم و مؤثر باشد اما کاملاً کارساز نیست و ارتباط حضوری و فیزیکی بین محصول هنری و مخاطب برای جلب نظر وی ضروری است.
این فعال حوزه تولید صنایعدستی گفت: به مسئله جوشش و شکوفایی هنری اشارهکرده و گفت : مثل دیگر شاخههای هنر و تولید هنری، فعالیت در صنایعدستی هم نیاز به این دارد که ذهن هنرمند از دیگر دغدغهها خالی شود تا بتواند هرروز دست به خلق هنر بزند و مزیت جدیدی به آثار خود بیفزاید درحالیکه در مورد هنرمندان ما اینطور نیست.
بیشتر ببینید؛
گزارش تصویری خبرگزاری آنا از روز جهانی صنایع دستی
وی افزود: هنرمند صنایعدستی ایرانی هم باید در فکر تأمین مواد اولیه و مدیریت بازار و فروش باشد و هم دغدغه یک بیمه بیدردسر و حمایت درمانی را داشته باشد. هم مسئله معیشت دارد و هم مشکل تأمین آینده و بازنشستگی، هم نگران قوانین صادراتی است و هم بهواسطه تحریم دلهره امکان دریافت پول محصولات صادراتی خود را دارد و از طرف دیگر در عرضه محصولات خود چه ازلحاظ بستهبندی و چه امکانات نمایشگاهی و محل عرضه دچار مشکل است و ازایندست مسائل بسیار میتوان برشمرد.
صنایع دستی فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغال و تولید است
صنایع دستی در غالب کشورهای جهان به عنوان یک محور تولید و ایجاد اشتغال شناخته می شود و در کشور ما نیز با وجود مشکل بیکاری می توان به بهره مندی از تقویت این صنعت هم ایجاد اشتغال نمود و هم ارزش افزوده بسیار مطلوبی ایجاد کرد.
پویا محمودیان معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: تجاریسازی محصولات تولیدی حوزه صنایعدستی یکی از برنامههای مهم معاونت صنایعدستی است که باهدف جاری و ساری کردن این صنایع در زندگی روزمره مردم انجام میشود.
وی افزود: صفر تا صد تولید بخش صنایعدستی از میراث فرهنگی، اعم از مواد اولیه، فن ساخت، نیروی انسانی در داخل کشور انجام میشود و به همین دلیل صنایعدستی مثال عینی نتیجه اقتصاد مقاومتی است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ادامه داد: برگزاری نمایشگاهها و جشنوارهها که گوشه کوچکی از توانمندیهای صاحبان این حوزه را نشان میدهد و میتواند مدلی باشد که برای تجاریسازی صنایعدستی به آن اتکا کرده و آن را مورداستفاده قرارداد.
وی تأکید کرد: حضور گردشگران خارجی در نمایشگاههای صنایعدستی علاوه بر معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر کشور، میتواند به رونق اقتصادی از محل عرضه محصولات صنایعدستی منجر شود.
محمودیان در پایان اشاره کرد: صفر تا صد تولید بخش صنایعدستی از میراث فرهنگی در داخل کشور انجام میشود و به همین دلیل صنایعدستی مثال عینی نتیجه اقتصاد مقاومتی است.
حال که رویکرد معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی نگاهی فرصت محور به این بخش از تلفیق صنعت و هنر است، امید میرود در سال دوم فعالیت این وزارتخانه شاهد اقدامات اثرگذاری در حوزه صنایعدستی باشیم و دراینبین علاوه بر اینکه هنرمندان باید به فکر افزایش کیفیت آثار و ایجاد خلاقیت بیشتر در آنها باشند و مردم هم بااحساس مسئولیت اجتماعی تا جایی که امکان دارد از خرید محصولات وارداتی که اغلب کیفیت و ماندگاری محصولات داخلی را ندارند، پرهیز کنند و به تهیه و استفاده روزافزون از محصولات صنایعدستی روی آورند تا زمینه ایجاد جهش تولید در اثر این همکاری سه طرفه ایجاد شود.
انتهای پیام/4145
انتهای پیام/