دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آزادیان خبر داد؛

تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای در این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 494665
Saeed Sajjadi 05.JPG

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سما، جلسه تبیین ظرفیت های بالقوه و بالفعل شیوه‌نامه راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی به منظور تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه و تحقق اهداف این مدارس با حضور سعید آزادیان معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان، حمید طریفی حسینی رئیس امور راهبری و پایش کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان، سودابه ملکی مدیر امور پژوهشی و همکاران این حوزه و دبیران شوراهای سیاست‌گذاری سما استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.


آزادیان در این جلسه از تشکیل و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی در سال 1396، نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به دولت ابلاغ کرد که طی آن از دانشگاه آزاد اسلامی به صورت رسمی به عنوان یکی از مراکز متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یاد شد.


وی ادامه داد: در همین راستا در کشور و دولت، شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور به عنوان مرجع بالادستی در این حوزه، تشکیل شد. در این شورا نمایندگان مراکزی که در حوزه فنی و حرفه ای موثر هستند؛ به عنوان تصمیم گیرنده حضور دارند.


آزادیان با اشاره به ظرفیت های موجود برای توسعه فعالیت ها در حوزه فنی و حرفه ای، تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مؤثر دکتر طهرانچی به عنوان مبدع این طرح عزمی برای پیگیری و ادامه وجود دارد، یکی از بحث‌های جدی در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجوی ماهر و کارآفرین و استقرار نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نظام جامع فنی و حرفه‌ای کشور است.


معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان افزود: گام‌های اجرایی آن در راستای جهت‌دهی رشته‌ها، پذیرش دانشجویان و تعیین تکلیف اعضا هیئت علمی ـ مربی در حال انجام است. از دیگر سو با واگذاری رشته‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی به مجموعه سما بر اساس ابلاغیه کمیسیون دائمی هیئت امنا، یک فرصت و ظرفیت جدی برای سما ایجاد شده است که باید از آن استفاده مطلوب شود.


وی در خصوص دلایل راه‌اندازی و تأسیس مدارس عالی مهارت با اشاره به اسناد بالادستی، گفت: یکی از انتقادات مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش، نحوه تربیت دانش آموزان برای ادامه تحصیل اجباری در دانشگاه‌هاست، در حالی که ما نیازهای زیادی در بخش‌های گوناگون صنعت کشور داریم که به آموزش های پیچیده و آکادمیک احتیاجی ندارند و باید شناسایی شده و تبدیل به رشته‌های مهارتی شوند تا بستری برای آموزش و ایجاد اشتغال جوانان باشند و اشتغال‌زایی که مبتنی بر مدرک نباشد. این اشتغال‌زایی قطعاً امید را در دل نسل جوان بارور خواهد کرد.


آزادیان، نقطه آغازین راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی را در پیوند با شناسایی نیازهای بومی هر منطقه برشمرد و خطاب به دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی استان‌ها گفت: در ابتدا آمایش منطقه‌ای، نیازهای صنعتی استان، توسعه هوشمند منطقه‌ای، چرخش اقتصادی شهر خود را استخراج کرده و با برقراری ارتباط با صنایع و هدایت درست جوانان منطقه، زنجیره ارزشی را طراحی و ایجاد کنند. از طریق شکل گیری این حلقه‌های متصل کار به سرانجام مطلوب خواهد رسید.


وی با اشاره به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص مهارت آموزی گفت: امیدواریم با ظرفیت‌ها و توان بالقوه خود بتوانیم بار مهمی از دوش کشور برداریم.


آزادیان با اشاره به ابلاغ تدوین شیوه‌نامه مدارس عالی مهارتی، توسعه و ارتقا درآمدهای غیرشهریه‌ای و عدم وابستگی بودجه واحدهای استان به شهریه را بسیار ضروری و مهم برشمرد و یادآور شد: بستر جدی برای درآمدهای غیر شهریه‌ای در شیوه‌نامه موجود درنظر گرفته شده است.


وی خواستار کاهش هزینه‌ها و دستیابی به درآمدهای غیرشهریه‌ای شد و نظام ارزشیابی، پرداخت‌ها و موضوع استاد و شاگردی در این مراکز را متفاوت با نظام آموزشی آکادمیک دانست.


طریفی حسینی در این جلسه با تشریح ضوابط و دستورالعمل‌های راه‌اندازی مدارس مهارتی، این مدارس را دارای سه بخش آموزشی، کاربنیان ـ کارورزی و کارآفرینی و نوع آموزش‌های آنها را آموزش عملی ـ مهارتی عنوان کرد.


وی هدف دانشگاه آزاد اسلامی را حل چالش‌های واقعی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: راه‌اندازی مدارس عالی ‌مهارتی بر اساس شیوه نامه ابلاغی، راهگشای نیازهای اساسی کشور در شرایط فعلی خواهد بود.


رئیس امور راهبری و پایش کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان محتواهای آموزشی این دوره‌ها را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: برنامه‌های درسی و سرفصل دوره‌ها باید مشخص باشد، استانداردهای آموزشی مصوب لحاظ و برنامه‌های تحولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اساس کار قرار گیرد.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب