دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1399 - 00:05
در گزارش آنا بخوانید؛

فساد مردان در سایه؛ از حسین فریدون تا اکبر طبری/ جمهوری اسلامی پیشگام در مقابله با فساد نزدیکان خواص

فساد افراد در سایه به یکی از اقسام رانت‌خواری تبدیل شده است و نظیر این موارد در تمام قوای کشور وجود داشته است از حسین فریدون که دستیار رئیس جمهور بود تا اکبر طبری که معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه را در اختیار داشت.
کد خبر : 494468
photo_2020-06-08_12-22-49.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، تشکیل علنی دادگاه «اکبر طبری» دوباره واژه‌ای به نام «یقه سفیدها» را در جامعه بر سر زبان‌ها انداخت.


اکبر طبری مدیرکل مالی و اداری و معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه از 20 سال تاکنون مشغول فساد و رانت‌خواری بوده است. در ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ اولین جلسه دادگاه اکبر طبری و چندین نفر دیگر از متهمان به همکاری با او از جمله بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای رسانه برگزار شد، که در طی آن نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست متهمان را به «تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا» متهم کرد.


طبری که رابطه بسیار نزدیکی به رئیس سابق قوه قضائیه داشته است در پرونده‌های زیادی نظیر اختلاس و رشوه و... دست داشته و از چند سال قبل نام او مطرح بود، اما هیچ برخوردی در دوره قوه قضائیه سابق نمی‌شد.


او 7 روز بعد از اینکه آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه رسید با دستور شخصی رئیسی بازداشت و راهی زندان شد. اما نکته اصلی در پرونده طبری رابطه او با آملی لاریجانی است. علیرضا زاکانی در مناظره‌ای با مصطفی تاجزاده فاش کرده بود که «اکبر طبری» همان فردی است که او را قبل‌‌تر «بیچاره کننده دو رئیس قوه قضائیه» دانسته بود و تأکید کرده بود که «عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود».


چندی پیش بود که یکی از خبرگزاری‌های داخلی گزارشی مبنی بر حضور طبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرده بود که با واکنش آیت‌الله آملی لاریجانی روبرو شد. 


همچنین در ادامه این جوابیه درباره اتهامات مطرح شده در مورد معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه آمده است: «برخی از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرایی حوزه ریاست قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضاییه پیشین هم خود مستقلاً آن‌ها را بررسی و خلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود. مدعیان اگر مدعی وجود اتهاماتی دیگر هستند چرا در طور ده سال آنها را با رئیس قوه قضاییه در میان نگذاشته‌اند؟».


این واکنش آملی لاریجانی تازگی ندارد. برخی دیگر از سیاست‌مداران ارشد کشور هم بوده‌اند که افراد تحت مسئولیت‌ها آنها فسادهای اقتصادی و سیاسی انجام داده‌اند ولی آن مقامات از فساد آنها حمایت کرده‌اند که برخی از مشهورترین افراد را در گزارش ذیل آورده‌ایم. البته جمهوری اسلامی هم نشان داده در 4 دهه گذشته برای مقابله با فساد نزدیکان برخی افراد ارشد کشور هیچ مرزی ندارد و با قاطعیت برخورد می‌کند.


1-سیدمهدی هاشمی:


او از نزدیکان و برادر داماد منتظری، قائم مقام رهبری در دهه 60 بود. هاشمی به دلیل نزدیک بودن به بیت منتظری برای خودش تیم نظامی تشکیل داده بود و برخی از مخالفان خودش و منتظری را در اصفهان و تهران به قتل رساند. از او پرونده‌های زیادی درباره قتل، جنایت و تشکیل تیم‌های شبه نظامی درست شد و بعد از بررسی‌های زیاد توسط وزارت اطلاعات محکوم و اعدام شد. اما واکنش منتظری به اقدامات او چنان تند بود که در آخر توسط امام خمینی(ره) از قائم مقامی رهبری کنار گذاشته شد. منتظری درباره هاشمی نوشته بود: «اگر سید مهدی هاشمی را پیش من تکه‌تکه کنند، من خودم را به کسی نمی‌فروشم و استقلال فکری و ارادی خود را حفظ می‌کنم و خانه من فعلاً که منشأ اثری نیستم، قیم لازم ندارد».


مهدی هاشمی


این دفاع او از هاشمی به قدری بود که ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: «او می‌گفت که در این قضیه زیر فشار داخل خانه است». این موضوع برای سیاست‌مداران عبرت نشد که شاید روزی برای آنها هم همین اتفاق رخ دهد.


2-کرباسچی:


دولت هاشمی رفسنجانی در سال 68 شکل گرفت. همه چیز برای او در دوره اول مهیا بود. او کرباسچی از نزدیک خودش را به عنوان شهردار تهران منصوب کرد. غلامحسین کرباسچی شهردار تهران در سال ۱۳۷۶ با اتهامات مالی روبرو شد و در سال ۱۳۷۷ بازداشت و در دادگاهی که غلامحسین محسنی اژه‌ای قاضی و دادستان آن بود با وکالت بهمن کشاورز و مسعود حائری محاکمه شد. بیشترین موضوع درباره کرباسچی اختلاس، رشوه و تضییع اموال عمومی بود. شهردار تهران به اتهام برداشت ۲۶۰ میلیون تومان جهت ستاد کارگزاران، ۲۵ میلیون تومان به تاجران و تقوامنشان نامزدهای انتخابات مجلس، ۶۰ میلیون تومان به بهزادیان، ۸۷ میلیون تومان برای خود، خرید ۹۰ هزار دلار از حساب مدیران شهرداری و پرداخت به نمایندهٔ جمهوری اسلامی در نیویورک، پرداخت ۵۰ میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری به ۳ سال زندان و ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد. البته او بعدها با دخالت هاشمی رفسنجانی از زندان آزاد شد.



3-مهدی هاشمی(پسر):


مهدی هاشمی پسر کوچکتر اکبر هاشمی هم از نفرات دیگری بود که دخالت‌های و پروند فساد او در دادگاه باز شد. وی در گذشته مسئولیت‌هایی را در وزارت نفت از جمله ریاست سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بر عهده داشت. نام او در رسانه‌های بین‌المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی و در پی پرونده رشوه‌دهی استات‌اویل - رفسنجانی مطرح شد.


در سال ۲۰۰۷ مدیرعامل و چند کارمند شرکت نفتی توتال توسط مقامات قضایی فرانسوی به اتهام پرداخت حدود ۶۰ میلیون یورو رشوه به مقامات ایرانی برای مشارکت در احداث میدان گازی پارس جنوبی بازداشت شدند و نام مهدی هاشمی به عنوان فردی که بخشی از این مبلغ را دریافت کرده مطرح شد.



توتال در سال ۱۹۹۷ به همراه شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در مناقصه احداث این میدان گازی پیروز شده ‌بود و در سال ۲۰۰۴ پلیس سوئیس متوجه شده بود که حدود ۷٫۸ میلیون یورو از اموال شرکت توتال به حساب یک ایرانی مقیم سوئیس واریز شده که به گفته رسانه‌های فرانسوی از کارمندان مهدی هاشمی رفسنجانی است.


مهدی هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ خورشیدی به جرم‌های اختلاس، ارتشاء و مباحث امنیتی به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. وی در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ برای اجرای حکم روانه زندان اوین شد. هاشمی همواره از او دفاع کرد و زمان رفتنش به دادگاه در کلیپ کوتاهی اعلام کرد که مهدی کامل بی‌گناه است!


4-مرتضی رفیقدوست:


مرتضی رفیق‌دوست، متهم ردیف ۲ پرونده اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی از بانک صادرات و برادر محسن رفیقدوست بود. متهم ردیف دوم (مرتضی رفیق‌دوست) همراه با متهم ردیف سوم (تحویلدار چک‌های رمزدار) به حبس ابد محکوم شدند. رفیق دوست در برخی موارد به زندان رفتن برادرش معترض بود.


5- حمید بقایی:


او معاون اجرایی رئیس جمهور و زمانی هم رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت بود. بقایی از بابت تصرف غیرقانونی در اموال دولتی شامل ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادی، ۱۸۴۲ قطعه نیم سکه، ۱۵ سکه دو و نیم، مبلغ ۲۱/۱۷۵/۳۰۰/۰۰۰ ریال وجوه نقدی و ۴۵۲/۵۱۰/۰۰۰ تومان کارت هدیه به پانزده سال حبس و جزای نقدی، بابت اختلاس به مبلغ ۳/۷۶۶/۵۰۰ یورو و۵۹۰ هزار دلار به پانزده سال حبس و جزای نقدی معادل ۴۳۳ میلیارد و ۲۱۲ میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال در حق دولت محکوم شد. احمدی نژاد هم با قدرت تمام همواره از او دفاع کرده و به رهبری و سردار شهید سلیمانی هم درباره او نامه نوشته بود.


احمدی نژاد بقایی


6- اکبر طبری:


فردی که در قوه قضائیه حضور داشت و شبکه فساد و رانت در قوه قضائیه محسوب می‌شد که پرونده افراد فاسد و اختلاس‌گر توسط او رفع و رجوع می‌شد که با تلاش‌های دستگاه جدید قضائی به چنگال عدالت سپرده شد.


اکبر طبری


7- سعید مرتضوی:


بازداشت سعید مرتضوی قاضی پرآوازه وقت و دادستان اسبق تهران و رئیس کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی در سال 1391 به اتهام فساد مالی که مصونیت قضایی او در شهریور ۸۹ توسط دادگاه انتظامی قضات لغو شده بود، تعجب بسیاری را برانگیخت. البته دوران قضاوت ومسئولیت وی، همواره پرحاشیه و مسئله‌‌دار بود که او هم در لوی دستگاه قضائی کارهای فسادگونه انجام  داد.


مرتضوی


8-فاضل لاریجانی:


موارد زیادی درباره او وجود دارد که هنوز در دست بررسی است. روزی فیلمی کوتاه از او توسط احمدی نژاد در مجلس پخش شد که سر و صدای زیادی به پا کرد.فاضل لاریجانی ابتدا در تماس محمدحسین فرهنگی یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و سپس سایت‌های خبری مفاد فایل منتشر شده را تکذیب و آن را جعلی خواند. وی سپس در ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ طی نامه‌ای به دادستان تهران گفت که آماده است تا برای اتهاماتش محاکمه شود و در عین حال تأکید کرد باید به اتهامات مالی اطرافیان رئیس دولت نیز رسیدگی شود. البته او سال گذشته به صورت ناگهانی از ریاست دانشگاه آزاد آمل برکنار شد و شایعاتی درباره بازداشت او هم وجود دارد که باید پرونده‌ اتهامی‌اش در حال بررسی است یا خیر؟


فاضل لاریجانی


9-حسین فریدون:


یکی از جنجال‌ترین پرونده‌های فساد مربوط به حسین فریدون است. در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران خبر داد که حسین فریدون پس از چندبار بازجویی همراه با افراد دیگر مرتبط به زندان منتقل شده‌است. محسنی اژه‌ای در یک کنفرانس خبری گفت: «دیروز برای ایشان قرار تأمین صادر شد و چون تأمین نشده، به زندان منتقل شده‌است. یعنی این قرار بازداشت موقت نیست و قرار تأمین وثیقه است و هرگاه قرار تأمین شود، او از زندان آزاد می‌شود.»


حسین فریدون


صبح روز ۲۶ تیر ۱۳۹۶ حسین فریدون به منظور تکمیل پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت حضور یافت اما به خاطر نامناسب بودن حال عمومی توسط آمبولانس از دادسرا به بیمارستان منتقل شد. سپس عصر همان روز با تودیع وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی آزاد شد. در ۹ مهر ۱۳۹۸ سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد حسین فریدون به اتهام اخذ رشوه به ۵ سال حبس قطعی و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان محکوم شده‌است. او پرونده بسیار بزرگی هم درباره تخلفات مدرک تحصیلی دارد که به قوه قضائیه ارجاع شده است.


10- مهدی جهانگیری:


او برادر معاون اول رئیس جمهور یعنی اسحاق جهانگیری است. 


جهانگیری بنیانگذار و مؤسس بانک گردشگری بوده ‌است. شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا نیز که بخشی از حوزه تحت مدیریت جهانگیری است، که تیرماه ۱۳۸۸ با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی به ثبت رسیده، ظرف مدت کوتاهی توانست شش شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند. 


جهانگیری همچنان در بازداشت است/مستندسازی مدارک پروندهدادستان‌کل: به‌زودی تکلیف تلگرام را روشن می‌کنیم/مهدی جهانگیری فعلاً بازداشت استپرونده مهدی جهانگیری فعلا در اختیار پلیس نیست


با نگاهی به خبرهای منتشرشده در رسانه‌ها و مقایسه رقم‌های وثیقه‌ها به نظر می‌رسد سنگین‌ترین مبلغی که تاکنون از سوی یک قاضی برای یک پرونده قضائی تعیین شده، متعلق به مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهور است. حالا پرونده او در دادگاه است و باید منتظر حکم محکومیتش باشیم.


البته باید به این طومار افرادی نظیر؛ هادی رضوی، صالحی فرزند سرلشکر صالحی، شبنم نعمت‌زاده، برادر عباس عراقچی، روح‌الله زم، محمدعلی نجفی، قائم مقام شهرداری تهران و... را اضافه کرد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
د. د
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
۰
ببخشید که مصلحت نظام مخالف اعدام این دزدان بدتر شاه و هویدا و 40 سال همه چیز ما و بچه هامان راخوردند و سوختیم همه فامیل سران و سرداران
هلدینگ شایسته