تجهیزاتی که وزارت دفاع در اختیار ناجا قرار داد؛ از پهپاد تا نفربر
به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، پیش از ظهر امروز یک تفاهنامه همکاری میان وزارت دفاع و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر حاتمی و سردار اشتری به امضا رسید و طرفین بر تجهیز هرچه بیشتر نیروی انتظامی به فناوریهای پیشرفته پلیس هوشمند و لزوم تقویت این نهاد امنیتی برای مقابله با موضوع قاچاق کالا و ارز و مبارزه با مواد مخدر و موضوعات از این دست تأکید کردند.
با توجه به اهمیت و نقشی که نیروی انتظامی در تأمین امنیت مرزها، جادهها و شهرها دارد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح، نگاه ویژهای به نوسازی تجهیزات نیروی انتظامی و تجهیز آن به تجهیزات روز را در دستور کار قرار داده است و در همین راستا، ادوات نظامی و لجستیکی بهروزی را تحویل نیروی انتظامی میدهند.
پهپاد صادق؛ پرنده مراقبتی از مرزها
پهپاد «صادق» یکی از پرندههای بدون سرنشینی است که وزارت دفاع، با هدف تقویت توان نظارتی نیروی انتظامی بر مرزها و مبارزه با اشرار و قاچاقچیان، آن را تحویل نیروی انتظامی داده است. صادق نام نمونه جدیدتر از مهاجر-۴ است. نخستین بار این پهپاد در نقش فتوگرامتری معرفی شد. در این پهپاد جدید، طراحی بدنه در بخشهای دماغه و بخش انتهایی بدنه پس از محل نصب بال و نیز در اطراف موتور نسبت به مهاجر-۴ فعلی تغییر کردهاند.
از دیگر تغییرات این نمونه نسبت به مهاجر-۴ فعلی، میزان کمی افزایش طول بدنه در جلوی محل نصب بال، نصب بالها در میانه بدنه و تغییرات اندکی در طراحی بخشهای دُم و اتصال آن به بال است. با تغییر اعمال شده در شکل بدنه پیرامون موتور، هوای بیشتری به موتور برخورد کرده که در نتیجه خنککاری موتور بهبود مییابد.
با تغییر اعمال شده در محل عمودی نصب بال، مهاجر-۴ جدید به پهپادی بالوسط در مقایسه با مهاجر-۴ فعلی که بالپائین است تبدیل گردیده. این تغییر دارای مزیتهایی همچون افزایش بیشینه ضریب برآ و کاهش از سرعت واماندگی پهپاد است که به معنی امکان پرواز با سرعت گشتزنی کمتر و در نتیجه افزایش مداومت پرواز است. البته کارایی نهایی این تغییر باید در بررسی همزمان با سایر پارامترهای متأثر از آن بررسی گردد.
در تغییر طراحی بخش دماغه نیز تلاش برای کاهش نیروی مقاوم هوا و بهبود شکل آیرودینامیکی مشهود است. به علاوه در این پهپاد بالچههای نوک بال که در نمونه معمول مهاجر-۴ وجود دارد حذف شده و در عوض دهانه بال پهپاد تا حدودی افزایش یافته است که خود به افزایش نیروی بالا برنده (برآ) منجر میشود.
پهپاد صادق دارای سقف پرواز ۱۵ هزار پا معادل حدود ۴۵۰۰ متر، سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، جرم ۲۴۲ کیلوگرم، مداومت پروازی ۶ ساعت و شعاع عملیاتی ۲۰۰ کیلومتر است. این پهپاد در نمایشگاه تجهیزات نیروی دریایی سپاه در مهر ماه ۱۳۹۴ نیز در زمره پهپادهای عملیاتی این نیرو به نمایش در آمده بود.
نظر وزیر دفاع درباره پهپاد صادق
امیر حاتمی در معرفی پهپاد صادق گفت: این پرنده؛ قابلیت پرتاب از روی ریل، برخاست اتوماتیک، موتور بومی ایرانی با سیستم هدایت و کنترل نیمه خودکار و خودکار مبتنی بر اصل انعطافپذیری و توسعه را داراست و متناسب با نیازهای مراقبت مرزی در خشکی، دریا و کنترل ترافیک جاده ای نیروی انتظامی به خوبی از عهده عملیاتهای مختلف در محیط ها و شرایط مختلف برخواهد آمد.
وی تصریح کرد: این پهپاد قادر است انواع متنوعی از محمولههای مراقبت-شناسایی را حمل کند و همچنین استفاده از این پهپاد امکان دیدهبانی هوایی طولانی مدت با دقت بالا را فراهم میکند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین ارسال اطلاعات بههنگام در روز و شب به مراکز کنترل و فرماندهی و ایجاد اشراف گسترده اطلاعاتی در محیط عملیاتی را از دیگر ویژگیهای این پهپاد عنوان کرد.
حاتمی در توضیح دیگر ویژگیهای پهپاد صادق افزود: برخاست و فرود خودکار با استفاده از زیرسامانههای هوشمند الکترواویونیکی در طراحی و ساخت این پرنده مدنظر قرار گرفته است.
خودروی ارس
خودروی ارس، یکی دیگر از تجهیزاتی است که وزارت دفاع به نیروی انتظامی تحویل داده است. دو نوع خودروی ارس وجود دارد که از «ارس-۱» در سال ۱۳۹۱ شمسی رونمایی شد و شبیه خودرو هامر (Hammer) است. خودروی نظامی ارس وزنی در حدود ۳,۵ تن داشته و پیشرانه آن توانایی تولید نیرویی معادل ۱۳۳ اسب بخار را دارد.
نسل اول ارس بهخاطر بهرهمندی از دو کابین یکپارچه از آن بهعنوان خودروی حامل فرماندهان، خودروی هجومی، خودروی پشت خاکریز و نیز خودروی مخصوص مناطق صعبالعبور شهری نام برده میشود. این خودرو زرهی به امکاناتی مانند گرمکُن گازوئیلی، محافظ پشتسر و جعبه دنده دستی تجهیز شده و برای مدیریت و استفاده بهعنوان یک واحد فرماندهی متحرک عملکردی استفاده میشود.
اما خودروی تاکتیکی «ارس-۲» از لحاظ تحرک بالا در مناطق صعبالعبور، قابلیت نصب و حمل انواع سلاحهای سنگین، ضدتانک و انواع خمپارهاندازها و گشتاور بالا به نسل قبلیاش شباهت دارد. در واقع وجه تمایز نسل دوم ارس با نسل قبلی خود در افزایش قابلیت مانور در انواع محیطهای نظامی و عملیاتی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، حرکت در موانع سخت و دشوار در شرایط نامناسب، افزایش ۳۰ درصدی توان موتور و ۲۵ درصدی شعاع عملیاتی است(بهبود شعاع عملیاتی از ۶۰۰ به ۷۵۰ کلیومتر) که این بهروزرسانیها، این انتظار را به وجود میآورد تا «ارس-۲» نسبت به «ارس-۱» خودرویی آمادهتر در انواع رزم زمینی باشد.
بالگردهای در خدمت نیروی انتظامی
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دو بالگرد «یواچ-1» و «میل-17» را در اختیار دارد که تعدادی از آنها توسط وزارت دفاع بازآمد و بهروز شدهاند و در حال حاضر در نیروی انتظامی مورد استفاده قرار میگیرند.
یو اچ1 قدیمیترین بالگرد ترابری موجود در کشور است که علاوه بر نیروی انتظامی در سپاه و هلال احمر هم مورد استفاده قرار میگیرد و چندین نمونه از آن در ارتش موجود است. این بالگر تک موتوره توسط وزارت دفاع و متناسب با نیازهای نیروی انتظامی بهروزرسانی شده و در هواناجا مشغول انجام خدمت است.
«میل-17» از دیگر بالگردهای موجود در ناوگان هوایی نیروی انتظامی است. این بالگرد با پروانه اصلی پنج پره و دو موتور توربوشفت کلیموف هر یک به قدرت دو هزار و ۱۹۰ اسب بخار است. وزن خالی این بالگرد هفت هزار و ۴۸۹ کیلوگرم است و قادر است با حداکثر ۱۳ تُن وزن از زمین برخیزد.
میل-۱۷ ظرفیت حمل ۳۰ سرباز یا چهار تُن بار در داخل یا پنج تُن بار در خارج بالگرد را دارد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت صعود آن به هشت متر بر ثانیه میرسد. بُرد عملیاتی میل-۱۷ حدود ۴۶۵ کیلومتر و سقف پرواز خدمتی آن ۶ هزار متر است و برای مأموریتهای تهاجمی میتوان آن را با حداکثر هزار و ۵۰۰ کیلوگرم موشک، راکت، بمب و غلاف تیربار مجهز کرد.
امرپ طوفان و رعد؛ گشتزنان مرزی
برای تأمین امنیت مرزی، مبارزه با اشرار، تروریستها و نیز حفاظت از جان سربازانی که وظیفه تأمین امنیت مرزهایمان را بر عهده دارند، حتماً باید تجهیزات مدرن نظامی را در اختیار داشت.
نفربرهای ضدمین و ضدکمین یکی از محصولات کاربردی در حوزه دفاعی و تأمین امنیت مرزی بهشمار میروند که جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با سرمایهگذاری مؤثر بر روی دانش بومی توانسته در این حوزه به موفقیتهای قابل توجهای دست یابد.
در همین راستا با بررسی دستاوردهای دفاعی در حوزه طراحی و تولید نفربرهای بومی به نامهای دو محصول مدرن و کارآمد دفاعی برخورد میکنیم. «رعد» و «طوفان» ازجمله نفربرهای ضدمین و ضدکمین هستند که بر چابکی و کارآمدی نیروهای مسلح در مبارزه با اشرار، تروریستها و تأمین امنیت جان سربازان افزوده است.
مشخصات خودروی ضدمین «طوفان»
خودروی زرهی «طوفان» در سال ۹۷ توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تحویل نیروی زمینی سپاه شد.
این خودرو با ارتفاع سه متر و وزن ۱۴ تُن میتواند برابر گلولههایی با کالیبر ۵۱*۷,۶۲، انفجار هشت کیلو TNT زیر بدنه و انفجار گلوله ۱۵۵ میلیمتری در فاصله تقریبی ۶۰ متری مقاومت کند و همچنین ظرفیت حمل ۱۲ نفر را دارد.
همچنین «طوفان» با چرخهای خاصش هم میتواند تا ۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند که به همین دلیل به پنچررو هم مشهور است.
در ساخت این خودرو از یک موتور ۳۶۰ اسب بخاری استفاده شده و از سرعت حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بهره میگیرد و لازم به ذکر است عبور از رودخانهها و آبها با عمق ۱/۵ متر را باید به این ویژگیها افزود.
در کنار ویژگیهای «طوفان» باید به قابلیت تجهیز این خودرو به مسلسل سنگین با کالیبر ۱۲/۷ اشاره کرد.
«رعد»؛ زرهپوشِ فاقد شاسی
اما «رعد» جدیدترین نسل امرپهای بومی و البته مدل بهروزرسانیشده و ارتقایافته طوفان است که اخیراً توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
«رعد»؛ خودروی زرهی، ضدکمین و ضدمین است که در حوزه مرزبانی وظیفه حفاظت از جان مرزبانان، مقابله با اشرار، تروریستها و نیز قاچاقچیان را برعهده دارد.
این خودروی زرهی با پلتفرم ۶*۶ بهمنظور انجام مأموریتهای امنیتی و حفاظ ایمنی سرنشینان خودرو در مقابل مین و تلههای انفجاری و بمبهای کنار جادهای، متناسب با اقلیم و آب و هوای کشور و بر اساس بدنه نفربر بهصورت یکپارچه و کف آن مانند حروف«V» طراحی شده و فاقد شاسی است.
این محصول با سرعت بالا توانایی حرکت در شیبهای طولی و عرضی تند و عبور از موانع سخت را دارد.
همچنین «رعد» در برابر نفوذ گلولههای هسته فولادی، ترکش و انفجار مین ضدتانک در زیر خودرو بسیار مقاوم بوده و تمامی قطعات و مجموعههای اصلی نفربر به غیر از سیستم تعلیق در برابر برخورد گلوله، ترکش و انفجار محافظت شده است.
خودروی زرهی ضدمین و ضدکمین «رعد» خودرویی مناسب نبردهای نامتقارن، داخل شهری و پاسگاههای مرزی و مناطق عملیاتی است.
این خودروی زرهی ضدمین قادر است امنیت فرماندهان، شخصیتها و نفرات در عبور از مناطق مشکوک به تلههای انفجاری و بمبهای کنار جادهای را تأمین کند.
«رعد» در مقایسه با طوفان در بخش سیستم موتور، انتقال قدرت، وزن عملیاتی، سرعت، قابلیت حمل سلاح روزآمد و بر توانمندیهای این زرهپوش فولادی افزوده شده است.
شعاع عملیاتی نسل جدید این امرپ بومی نسبت به «طوفان» به ۹۰۰ کیلومتر ارتقا یافته، اما همانند نسل قبلی خود یک برجک مسلح به مسلسل ۱۲,۷ میلیمتری بر روی سقف آن و نیز هشت جایگاه در طرفین خودرو برای تیراندازی از داخل به بیرون تعبیه شده است.
در پایان لازم به ذکر است؛ امرپ (انگلیسی: MRAP) مخفف عبارت «Mine-Resistant Ambush Protected» به معنی مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین؛ به این معنی است که خودرو آسیب میبیند اما سرنشین را از آسیب و مرگ حفظ میکند.
انتظامی پیام/4079/
انتهای پیام/