متن کامل گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا، آژانس بینالمللی انرژی اتمی روز جمعه (۱۶ خردادماه) پنجم ژوئن اقدام به انتشار گزارش جدید این سازمان درباره برنامه هستهای ایران کرد.
متن کامل این گزارش به شرح زیر است.
شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی
GOV/2020/26
۵ ژوئن ۲۰۲۰
راستیآزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت
گزارش مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی
A. مقدمه
۱. این گزارش مدیرکل به شورای حکام و به موازات آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد (شورای امنیت) در خصوص اجرای تعهدات مرتبط هستهای جمهوری اسلامی ایران (ایران) ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در خصوص موضوعات مرتبط با راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت میباشد. این (گزارش) همچنین اطلاعاتی درخصوص موضوعات مالی و مشورتها و تبادل اطلاعات آژانس با کمیسیون مشترک ایجاد شده توسط برجام، ارائه میدهد.
B. سابقه
۲. در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، ایالاتمتحده آمریکا [۱]، به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجی و سیاست امنیتی (E3/EU+3) و ایران در مورد برجام توافق کردند. در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را به تصویب رساند که در آن از جمله از مدیرکل درخواست کرد که "راستیآزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هستهای ایران برای کل دوره تعهدات یادشده در چارچوب برجام را بر عهده گیرد" (GOV/2015/53 and Corr.1, para.8.) در اوت ۲۰۱۵، شورای حکام به مدیرکل اجازه داد تا راستی آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هستهای ایران همانگونه که در برجام پیشبینی شده را انجام داده و بر همین اساس برای کل دوره تعهدات یادشده در پرتو قطعنامه شماره ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل، منوط به در اختیار داشتن منابع مالی و منطبق با رویههای پادمانی استاندارد آژانس، گزارش ارائه نماید. شورای حکام همچنین اجازه داد که آژانس با کمیسیون مشترک همچنان که در سند GOV/2015/53 و اصلاحیه یک آن آمده، مشورت و تبادل اطلاعات کند.
۳. در دسامبر ۲۰۱۶ و ژانویه ۲۰۱۷ مدیرکل نه (۹) سند[۲] ، که از سوی همه اعضای کمیسیون مشترک تهیه و به تأیید رسیده و متضمن روشنگریهایی برای اجرای اقدامات مرتبط هستهای ایران مندرج در برجام برای دوره زمانی آن بود را با کشورهای عضو در میان گذاشت.[۳]
۴. در ۸ می ۲۰۱۹، ایران بیانیهای منتشر کرد که از جمله حاوی این مطلب بود که «...در راستای اعمال حقوق خود، همانطور که در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مصرح است، شورای عالی امنیت ملی ایران دستوری مبتنی بر توقف برخی اقدامات ایران ذیل برجام از امروز صادر کرد.»[۴],[۵]
۵. در ۵ ژانویه ۲۰۲۰، ایران اعلام کرد که برنامه هستهایاش دیگر "موضوع هیچگونه محدودیت در حوزه عملیاتی نخواهد بود" و اینکه ایران به همکاری با آژانس "همانند گذشته" ادامه خواهد داد.[۶] تا این تاریخ، آژانس هیچگونه تغییر در اجرای تعهدات هستهای ایران تحت برجام ، مرتبط با این اعلامیه، یا در سطح همکاری ایران با فعالیتهای نظارت و راستی آزمایی آژانس تحت برجام مشاهده نکرده است.
۶. با این وجود، باید توجه شود که در ۱ ژوئن ۲۰۲۰، ایران به آژانس اطلاع داد که تصمیم گرفته است تا اجرای یک تعهد هستهای دیگر در حوزه تحقیق و توسعه ماشینهای سانتریفیوژ مرتبط با اعلان مورخ ۵ سپتامبر [۷]۲۰۱۹ خود را متوقف کند (به بند ۲۳ این گزارش مراجعه شود).
۷. علیرغم آثار شیوع COVID-19 بر ترتیبات سفر، آژانس به فعالیتهای راستیآزمایی و نظارت خود در ایران ادامه داده است. این مهم، عمدتاً به دلیل قراردادهای منعقده توسط آژانس بهرهبرداری از خدمات هواپیماهای چارتر برای انتقال بازرسان به/از ایران بوده است. هزینه این ترتیبات از محل حمایتهای فرابودجهای دولتهای عضو تأمین شد و اجرای آن به واسطه همکاری استثنائی دولت اتریش و ایران تسهیل شد.
۸. هزینه سالانه تخمینی آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی ایران و برای راستی آزمایی و نظارت تعهدات مرتبط هستهای ایران به شرح مندرج در برجام مبلغ ۹.۲ میلیون یورو در سال میباشد. برای سال ۲۰۲۰ منابع مالی فرابودجهای برای مبلغ ۴ میلیون یورو از ۹.۲ میلیون یورو لازم است[۸] . تا تاریخ ۲۸ مه ۲۰۲۰، مبلغ ۴.۲ میلیون یورو منابع مالی فرابودجهای برای تأمین هزینه فعالیتهای مرتبط با برجام برای سال ۲۰۲۰ و بعد آن در دسترس است.
C. فعالیتهای راستی آزمایی و نظارت بر برجام (JCPOA)
۹. از تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ (روز اجرای برجام) آژانس اجرای تعهدات مرتبط هستهای ایران ذیل برجام[۹] را منطبق با رویههای پادمانی استاندارد آژانس و به شیوهای بیطرفانه و عینی راستی آزمایی و نظارت نموده است[۱۰] ،[۱۱] . آژانس از زمان انتشار گزارش فصلی مارس ۲۰۲۰ مدیرکل[۱۲] ، به شرح ذیل گزارش میدهد.
C.1. فعالیتهای مربوط به آبسنگین و بازفرآوری
۱۰. ایران ساخت رآکتور تحقیقاتی آبسنگین اراک (رآکتور IR-40) را طبق طراحی اولیه آن پیگیری نکرده است.[۱۳]،[۱۴] ایران قرصهای اورانیوم طبیعی، میلههای سوخت یا مجموعههای سوخت طراحی شده به صورت ویژه برای راکتور IR-40 طبق طراحی اولیه را تولید یا آزمایش نکرده و همه قرصهای سوخت اورانیوم طبیعی و مجموعه های سوخت موجود در انبار تحت نظارت مداوم آژانس باقی مانده است (بندهای ۳ و ۱۰).[۱۵]
۱۱. ایران به اطلاع رسانی به آژانس در خصوص موجودی آبسنگین در ایران و تولید آبسنگین در کارخانه تولید آبسنگین(HWPP) [۱۶] ادامه داده و به آژانس اجازه داده است که بر میزان ذخایر آبسنگین ایران و مقدار آبسنگین تولید شده در HWPP نظارت نماید (بند ۱۵). همانطور که قبلا گزارش شده است[۱۷] ، در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹، آژانس راستی آزمایی کرد که مقدار تولید شده آبسنگین ایران بیش از ۱۳۰ متریک تن میباشد(بند ۱۴). در ۱۱ می ۲۰۲۰ آژانس راستی آزمایی کرد که مقدار تولید شده و مورد استفاده آبسنگین ایران ۱۳۲.۶ متریک تن بوده است.[۱۸]،[۱۹]
۱۲. ایران فعالیتهای مربوط به بازفرآوری را در رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تأسیسات تولید ایزوتوپ مولیبدن، ید و زنون(MIX) و یا در هر تأسیسات اعلام شده دیگر به آژانس، انجام نداده است (بندهای ۱۸ و ۲۱).[۲۰]
C.2. فعالیتهای مرتبط با غنی سازی و سوخت
۱۳. ایران به غنی سازی UF6 در کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) و کارخانه غنی سازی آزمایشی (PFEP) ( بخش C.3 این گزارش را ببینید) [۲۱] و کارخانه غنی سازی فردو (FFEP) ادامه داده است[۲۲] همچنان که قبلاً گزارش شده است[۲۳] در ۸ جولای ۲۰۱۹ آژانس راستی آزمایی کرد که ایران شروع به غنی سازی UF6 با غنای بالاتر از ۳.۶۷ درصد از اورانیوم ۲۳۵ کرده است (بند ۲۸). از آن زمان تا کنون، ایران اقدام به غنی سازی اورانیوم تا ۴.۵ درصد از اورانیوم ۲۳۵ کرده است. ایران همچنین به انجام فعالیتهای غنیسازی خاص که مطابق با برنامه تحقیق و توسعه دراز مدت خود نیست، آنچنانکه در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به آژانس اعلام شده بود، ادامه داده است. (پارگراف ۵۲)[۲۴]
۱۴. در کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) در نطنز ایران همچنان بیش از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-1 به صورت نصب شده در ۳۰ آبشار به شکل پیکره بندی شده در واحدهای عملیاتی در زمان توافق پیرامون برجام به صورت نصب شده وجود نداشته است (بند ۲۷). ایران ۹۶ سانتریفیوژ IR-1 را از میان سانتریفیوژهای در حال نگهداری در انبار[۲۵] به منظور جایگزینی با سانتریفیوژهای آسیب دیده یا خراب نصب شده در FEP خارج کرده است (بند ۲۹.۱).
۱۵. در PFEP همچنان که قبلاً گزارش شده است[۲۶]، ایران اتصالات بالای ماشینها را به نحوی تغییر داد که محصول و پسماند در پنج آبشار تحقیق و توسعه، به صورت جدا از هم جمعآوری میشوند.(خطوط ۲،۳،۴،۵ و۶)[۲۷] (بند ۳۲ و ۴۲)، که تمامی آنها برای غنیسازی UF6 مورد استفاده قرار گرفتند. (نگاه کنید به بخش C3 این گزارش.)
۱۶. در FFEP آژانس راستیآزمایی کرده است که مواد هستهای از ۶ نوامبر ۲۰۱۹ وجود داشته و ایران در یک بال (واحد ۲) کارخانه از ۹ نوامبر ۲۰۱۹، غنیسازی اورانیوم را انجام داده است. (بند ۴۵). [۲۸] از ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰، ایران از شش آبشار حاوی ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-1 برای غنیسازی UF6 استفاده کرده است. (بند ۴۶) در ۳۰ مه ۲۰۲۰، آژانس راستیآزمایی کرد که در FFEP در فضای باقیمانده واحد۲، ۱۲ سانتریفیوژ IR-1 در یک ساختار ۱۶ تایی[۲۹] و یک سانتریفیوژ IR-1 در ساختار تکی[۳۰] به منظور اجرای «تحقیق و توسعه اولیه برای تولید ایزوتوپهای پایدار»[۳۱] نصب شدهاند. در مجموع، آژانس راستیآزمایی کرد که ۱۰۵۷ سانتریفیوژ IR-1 در واحد ۲ FFEP نصب شدهاند. (بند ۴۶)
۱۷. همه سانتریفیوژها و زیرساختهای مربوطه در انبار، تحت نظارت مداوم آژانس باقی ماندهاند (بندهای ۲۹، ۴۷، ۴۸ و ۷۰). آژانس دسترسی منظم به ساختمان های مرتبط در نطنز شامل همه FEP و کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی (PFEP) را ادامه داده و دسترسی روزانه طبق درخواست آژانس انجام شده است (بند ۷۱). آژانس کماکان دسترسی منظم به FFEP، از جمله دسترسی روزانه در صورت درخواست، داشته است. (بند ۵۱)
۱۸. در تاریخ ۳۰ می ۲۰۲۰، آژانس راستی آزمایی کرد که کلیه میلههای سوخت پرتودهی شده در TRR در ایران از میزان پرتودهی کمتر از یک رم بر ساعت (در یک متر در هوا) برخوردار نیستند.
۱۹. در ۲۳ آوریل ۲۰۲۰، آژانس تحویل بخش دوم از ۵ کیلوگرم U3O8 غنیشده تا ۲۰ درصد U-235 موجود در صفحههای نیمه ساخته سوخت TRR را از سوی یک دولت دیگر در ایران راستیآزمایی کرد.[۳۲]
۲۰. ایران هیچکدام از تأسیسات اعلام شده را به منظور تبدیل مجدد صفحات سوخت یا ضایعات به UF6 مورد استفاده قرار نداده و از ساخت تأسیسات جدید بدین منظور به آژانس اطلاعی نداده است (بند ۵۸).
C.3. تحقیق و توسعه، تولید و موجودی سانتریفیوژ
۲۱. همانطور که قبلا گزارش شد[۳۳]، ایران در تاریخ نوامبر ۲۰۱۹ پرسشنامه اطلاعات مربوط به طراحی را برای PFEP بهروزرسانی کرد، که شامل فهرستی از تمامی سانتریفیوژهای مورد استفاده در PFEP میشد.[۳۴]
۲۲. در تاریخ ۱ ژوئن۲۰۲۰ آژانس راستی آزمایی کرد که ایران همچنان در حال جمعآوری اورانیم غنی شده از طریق تزریق UF6 در آبشارهایی تا ۲۰ سانتریفیوژ IR4، ۱۰ سانتریفیوژIR5 و ۱۰ سانتریفیوژ IR6 و یک آبشار دیگر از ۲۰ سانتریفیوژ IR6 و ۲۰ سانتریفیوژ IR6s و ۱۰ سانتریفیوژ IR-s از خطهای دو و سه تحقیق و توسعه میباشد. سانتریفیوژهای تکی زیر نیز با UF6 آزمایش شده ولی از آنها اورانیم غنیشده جمع آوری نشده است، یک سانتریفیوژ IR2m، یک سانتریفیوژ IR3، دو سانتریفیوژ IR4، یک سانتریفیوژ IR5، سه سانتریفیوژ IR6، یک سانتریفیوژ IR6m، یک سانتریفیوژ IR6s، یک سانتریفیوژ IR6sm، یک سانتریفیوژ IR7، دو سانتریفیوژ IR8، یک سانتریفیوژ IR8s، یک سانتریفیوژ IR8b، دو سانتریفیوژ IRs و یک سانتریفیوژ IR9. در ۱ ژوئن ۲۰۲۰، آژانس راستیآزمایی کرد که ایران، همچنین به جمعآوری اورانیم غنی شده از خطوط ۴ و ۵ [۳۵] و ۶ (بندهای ۳۲ تا ۴۲) تحقیق و توسعه از طریق تزریق UF6 به یک آبشار ۱۶۴ تایی سانتریفیوژهای IR4، یک آبشار ۱۶۴تایی سانتریفیوژهای IR2m و یک آبشار ۱۳۵ تایی سانتریفیوژهای IR6 ادامه میدهد.[۳۶]
۲۳. در ۱ ژوئن ۲۰۲۰، ایران به آژانس اطلاع داد که برای سازگارسازی PFEP جهت فعالیتهای تحقیق و توسعه، بهرهبردار قصد دارد تا تمامی محفظههای غیرفعال سانتریفیوژها و لولهکشیهای مرتبط با آن در آبشار شماره یک را بردارد و آبشار شماره یک PFEP در آینده نزدیک برای فعالیتهای تحقیق و توسعه تغییر مییابد و DIQ مربوطه بر همین اساس اصلاح خواهد شد. (بند ۴۱)
۲۴. در ۲۷ مه ۲۰۲۰، آژانس راستی آزمایی کرد که برای دوره چهار تا ۱۰ روز، ایران آزمایش مکانیکی ۴ سانتریفیوژ IR4 را به طور همزمان و تا ۱۰ سانتریفیوژ IR6 را به صورت همزمان انجام داده است. این آزمایشها در مرکز تحقیقاتی تهران و در یک کارگاه در نطنز بودند، انجام داده است. (بند۴۰) از ۱۸ مه ۲۰۲۰ ایران از یک مکان جدید، فراتر از آنها که در برجام مشخص شده است، برای آزمایش مکانیکی استفاده کرده است. [۳۷]
۲۵. ایران اظهارنامه های مربوط به تولید و موجودی لوله های روتور سانتریفیوژ و بیلوز (Bellows) را به آژانس ارائه کرده و اجازه راستی آزمایی اقلام در موجودی را به آژانس داده است ( بند ۸۰.۱ ). آژانس نظارت مداوم شامل استفاده از اقدامات نظارتی و مراقبتی containment and surveillance measures را انجام داده و راستی آزمایی کرده که تجهیزات اعلام شده برای تولید لوله های روتور و بیلوزها برای تولید سانتریفیوژ نه فقط برای فعالیتهای مشخص شده در برجام بلکه برای فعالیتهایی فراتر از آنچه در برجام مشخص شده است ، مانند نصب آبشارهای جدید که در بند قبل توضیح داده شد ( بند ۸۰.۲) ، استفاده شدهاند. ایران هیچگونه سانتریفیوژ IR-1 را برای جایگزینی با آنهایی که خراب شده و یا از کار افتادهاند، تولید نکرده است.( بند ۶۲)
۲۶. همه لولههای روتور اعلام شده، بیلوزها و مجموعه های روتور شامل لوله روتورها و بیلوزهایی از جمله آنهایی که از روز اجرا تولید شدهاند، تحت نظارت مداوم آژانس قرار داشتهاند (بند ۷۰). در ۱۸ مه ۲۰۲۰ آژانس راستی آزمایی کرد که ایران با استفاده از فیبرکربن، که تحت اقدامات نظارتی و مراقبتی مداوم آژانس نبوده است، لوله های روتور تولید کرده است.[۳۸] [۳۹] فرایند تولید لوله روتورها و بیلوزها تحت نظارت مداوم آژانس میباشد.
C4. ذخایر اورانیوم غنیشده:
۲۷. همچنان که قبلا گزارش شده است [۴۰]در اول جولای ۲۰۱۹ آژانس راستی آزمایی کرد که کل موجودی ذخیره شده اورانیوم غنی سازی شده ایران از میزان ۳۰۰ کیلوگرم UF6 غنی شده تا میزان ۳.۶۷ درصد اورانیوم ۲۳۵ (یا معادل آن در اشکال مختلف شیمیایی) فراتر رفته است (بند ۵۶). میزان ۳۰۰ کیلوگرم UF6 معادل با ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم میباشد.[۴۱]
۲۸. تا تاریخ ۲۰ می ۲۰۲۰، آژانس راستی آزمایی کرد که بر اساس برجام و مصوبات کمیسیون مشترک[۴۲] ، میزان کلی ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در FEP، PFEP و FFEP [۴۳] ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم (۵۵۰.۷ + کیلوگرم از زمان گزارش فصلی پیشین) بوده است. این ذخیره شامل ۱۵۴۶.۷ کیلوگرم اورانیوم در شکل UF6 ، ۹.۷ کیلوگرم به شکل اکسیدهای اورانیوم و تولیدات بینابینی، ۷.۷ کیلوگرم، به کل میلهها و ترکیبات سوخت و ۵.۷ کیلوگرم به شکل پسماند مایع و جامد.
۲۹. مجموع ذخایر اورانیوم غنیشده شامل ۲۱۵.۱ کیلوگرم [۴۴] اورانیوم غنیشده تا ۳.۶۷ درصد U235، که تا قبل از ۸ ژوئیه ۲۰۱۹ تولید شده است و ۱۳۵۶.۵ کیلوگرم اورانیوم غنیشده تا ۴.۵ درصد U235 که از ۸ ژوئیه ۲۰۱۹ تا کنون تولید شده است. مورد آخر که تماماً به شکل UF6 است شامل ۴۸۳.۱ کیلوگرم از اورانیوم غنیشده بالاتر از ۲ درصد U235 که در خطوط ۲ و ۳ تحقیق و توسعه PFEP تولید شده میباشد.
D. اقدامات شفافسازی
۳۰. ایران کماکان به آژانس اجازه داده تا از نظاره گرها و مهر و مومهای الکترونیکی آنلاین در زمینه غنی سازی استفاده کند تا بدین وسیله وضعیت آنها در اماکن هستهای به بازرسان آژانس مخابره و جمع آوری خودکار ثبت سوابق اندازه گیری توسط ادوات اندازه گیری نصب شده آژانس تسهیل شود (بند ۶۷.۱). ایران بنا به درخواست آژانس نسبت به صدور روادید درازمدت برای بازرسان منصوب آژانس اقدام کرده و برای آژانس در اماکن هستهای، محل کار مناسب فراهم کرده و استفاده از محل کار در مکانهای نزدیک سایتهای هستهای در ایران را تسهیل کرده است (بند ۶۷.۲).
۳۱. ایران کماکان به آژانس اجازه داده - تا از طریق اقدامات مورد توافق با ایران، از جمله از طریق اقدامات مراقبتی و نظارتی containment and surveillance measures - بر تمامی کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) تولید شده در ایران یا به دست آمده از دیگر منابع و انتقال آنها به تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) در اصفهان (بند 68)، نظارت کند. همچنین، ایران تمامی اطلاعات ضروری برای قادر کردن آژانس جهت راستی آزمایی تولید کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) و موجودی انبار UOC تولید شده در ایران یا به دست آمده از هر منبع دیگری را ارائه کرده است (بند ۶۹) .
E. سایر اطلاعات مرتبط
۳۲. ایران همچنان به اجرای موقت پروتکل الحاقی موافقتنامه پادمانها بر اساس ماده ۱۷ (b) پروتکل الحاقی، تا زمان لازمالاجرا شدن آن ادامه میدهد. آژانس به ارزیابی اظهارنامه های ایران ذیل پروتکل الحاقی ادامه داده است.
۳۳. همچنان که قبلاً گزارش شد،[۴۵] در ژانویه ۲۰۱۹، آژانس ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر در مکانی که توسط ایران به آژانس اظهار نشده بود، شناسایی کرده است. طی ژانویه ۲۰۲۰ متعاقب اطلاعاتی که از سوی ایران در خصوص منشاء احتمالی ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر کشف شده ارائه شد، آژانس از دو تاسیسات اعلام شده ایران نمونهبرداری محیطی انجام داد. اعلام نتایج این نمونهبرداریهای به دلیل عدم امکان اعلام نتیجه آزمایشگاههایی که در شبکه آزمایشگاههای تحلیلی مشارکت دارند در نتیجه شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.
۳۴. راستیآزمایی و نظارت آژانس بر سایر تعهدات مرتبط هستهای ایران ذیل برجام، شامل تعهداتی که در بخشهای D، E، S و T ضمیمه یک برجام تصریح شده، ادامه دارد.
۳۵. طی مقطع زمانی این گزارش، آژانس در یکی از جلسات گروه کاری خرید کمیسیون مشترک شرکت کرده است. (برجام، ضمیمه چهار - کمیسیون مشترک، بند ۶.۴.۶).
F. خلاصه
36. آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هستهای اعلام شده در تاسیسات هستهای و مکانهای خارج از تأسیسات که به طور معمول مورد استفاده قرار میگیرند (LOFs) و از سوی ایران در چارچوب موافقتنامه پادمانهای آن اظهار شده، ادامه میدهد. ارزیابیها در خصوص نبود فعالیتها و مواد هستهای اظهار نشده برای ایران کماکان ادامه دارد.
۳۷. از روز اجرا، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هستهای از سوی ایران بر اساس مفاد برجام پرداخته است.
۳۸. مدیرکل به گزارش دهی به طور مقتضی ادامه خواهد داد.
پی نویس:
[۱] در ۸ می ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالاتمتحده آمریکا اعلام نمود « ایالاتمتحده از توافق هستهای ایران خارج خواهد شد»، نظرات رئیس جمهور ترامپ در مورد برجام در سایت ذیل موجود است:
https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/remarks-president-trump-joint-comprehensive-plan-action
[۲] . Reproduced in INFCIRC/907 and INFCIRC/907Add.1.
[۳] .Gov/2017/10, para. 3.
[۴] . این موضوع توسط دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام شد. https://president.ir/en/109588
[۵]GOV/INF/2019/8 ,GOV/INF/2019/9, GOV/INF/2019/10, GOV/INF/2019/12 and GOV/INF/2019/16.
[۶] https://irangov.ir/detail/332945.
[۷] Gov/INF/2019/10
[۸] هزینه اجرای موقت پروتکل الحاقی (سه میلیون یورو) و ۲.۲ میلیون یورو برای هزینه های بازرسی مربوط به راستیآزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هستهای ایران مندرج در برجام از بودجه عادی تأمین میشود. (GC(63)/2).
[۹] شامل روشنگری های مورد اشاره در بند سه این گزارش.
[۱۰] GOV/2016/8, para. 6.
[۱۱] Note by the Secretariat, 2016/Note 5.
[۱۲] GOV/2020/5.
[۱۳] - مخزن از رآکتور خارج شده و در فرآیند آماده سازی برای روز اجرا به صورت غیر قابل استفاده در آورده شد و در ایران باقی نگه داشته شده است (GOV/INF/2016/1)، رآکتور تحقیقاتی آبسنگین اراک، بندهای 3(ii) و 3(iii)).
[۱۴] - همانگونه که قبلاً اشاره شد (GOV/2017/24, footnote 10) ایران نام این تأسیسات را به رآکتور تحقیقاتی آبسنگین خندآب تغییر داده است.
[۱۵] - بندهای ارجاعی در پرانتزها در تمام بخشهای C و D این گزارش به بندهای «ضمیمه I - اقدامات مرتبط هستهای» برجام مربوط است.
[۱۶] - HWPP یک تأسیسات تولید آبسنگین است که بر مبنای اطلاعات طراحی آن که در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ از سوی ایران در اختیار آژانس قرار گرفته است، ظرفیت اسمی ۱۶ تن آبسنگین با درجه خلوص هستهای در سال، و ظرفیت واقعی «حدود ۲۰ تن» آبسنگین با درجه خلوص هستهای در سال دارد. ایران در نامه ای به تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۷، به آژانس اطلاع داد که "حداکثر ظرفیت سالانه تاسیسات تولید آبسنگین (HWPP) بیست تن می باشد".
[۱۷] GOV/INF/2019/17.
[۱۸] در ۱۱ می ۲۰۲۰، آژانس تأیید کرد که در این زمان گزارش دهی، ۱.۵ متریک تن آبسنگین از ایران خارج شده است و ایران ۱.۴ متریک تن آبسنگین را برای فعالیتهای تحقیق و توسعه در ارتباط با تولید ترکیبات دوتریتد برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار داده است که این مقدار در ذخیره آبسنگین ایران محسوب نشده است. در همان تاریخ آژانس راستی آزمایی کرد که ایران ۱.۷ متریک تن از ۱.۹ متریک تن آبسنگین آلوده که در نتیجه تولید محصولات دوتریوم ایجاد شده بود، را خالص سازی کرده است. این ۱.۷ متریک تن جزء ذخیره آبسنگین ایران حساب شده است. تمامی فعالیتهای مشروحه در این پاورقی تحت نظارت مستمر آژانس بوده است.
[۱۹] . در ۱ ژوئن ۲۰۲۰، ایران به آژانس اطلاع داد که بهرهبردار HWPP قصد دارد از ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ به مدت یک ماه تعمیرات اساسی در تاسیسات انجام دهد.
[۲۰] از جمله سلول های داغ در راکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات MIX و سلولهای حفاظ دار که در مصوبه کمیسیون مشترک مورخ 14 ژانویه 2016 به آنها اشاره شده است ((INFCIRC/907
[۲۱] GOV/INF/2019/12
[۲۲] تحت برجام، برای مدت ۱۵ سال، سایت غنی سازی نطنز تنها مکان برای فعالیتهای مرتبط با غنی سازی ایران از جمله تحقیقات و توسعه تحت نظارت پادمانی خواهد بود.(پاراگراف ۷۲)
[۲۳] GOV/INF/2019/9
[۲۴] GOV/INF/2019/10, GOV/INF/2019/12, GOV/INF/2019/16 and section C3 of this report.
[۲۵] Para 17 of this report
[۲۶] GOV/INF/2019/10para 4
[۲۷] همچنان که قبلاً گزارش شده است در خط تحقیق و توسعه یک، ایران یک آبشار IR1 را از طریق برداشتن روتورها، تزریق epoxy resin درلوله کشیها و خارج نمودن سیستمهای برقی از تمام سانترفیوژها (نگاه کنید به GOV/INF/2016/1 تحقیق و توسعه سانتریفیوژ (15.4) بند ix) غیرعملیاتی کرده است.
[۲۸] GOV/2019/55 para 15
[۲۹] . GOV /2017/48/footnote 20.
[۳۰] . در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸، ایران اطلاعات به روز رسانی شده در خصوص طراحی برای FFEP را به آژانس ارائه کرد که حاوی یک ساختار موقت تکی برای سانتریفیوژ IR-1 به منظور «جداسازی ایزوتوپهای پایدار» در واحد ۲ بود.
[۳۱] . GOV/2016/46, para. 12.
[۳۲] . در ۲۸ می ۲۰۱۸، ایران درخواست کرد که بخش دوم از ۵ کیلوگرم U3O8 غنیشده تا ۲۰ درصد U-235 برای تکمیل ساخت صفحههای سوخت TRR که قبل از روز اجرای برجام از ایران خارج شده بود، به ایران بازگردانده شود در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸، آژانس به کمیسیون مشترک و دولتهای عضو اطلاع داد که شرایط بازگشت بخش دوم از 5 کیلوگرم U3O8 غنیشده تا ۲۰ درصد U-235 فراهم شده است. (تصمیم کمیسیون مشترک مورخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۵، INFCIRC/907)
[۳۳] GOV\2019\55 para 21
[۳۴] IR1, IR2m, IR3,IR4,IR5,IR6,IR6m,IR6s,IR6sm,IR7,IR8,IR8s، IR8B، IR-s and IR9.
[۳۵] GOV\INF\2019\10 para 4
[۳۶] GOV\INF\2019\12 para 3
[۳۷] GOV\2019\55 para 24
[۳۸] GOV/INF/2019/12/para 6
[۳۹] به تصمیم مورخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ کمیسیون مشترک مراجعه شود.(INFCIRC/907)
[۴۰] GOV/INF/2019/8.
[۴۱] با در نظر گرفتن وزن اتمی استاندارد اورانیوم و فلوئورین
[۴۲] مطابق با مصوبات کمیسیون مشترک به تاریخ های ۶ ژانویه ، ۱۸ دسامبر 2016 (INFCIRC/907)، و ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ (INFCIRC/907/Add.1).
[۴۳] . مطابق برجام سایت غنیسازی نطنز، برای ۱۵ سال، تنها محل غنیسازی اورانیم و فعالیتهای مرتبط از جمله فعالیتهای تحقیق و توسعه تحت پادمان خواهد بود. (بند ۷۲)
[۴۴] . میزان تغییر در مقایسه با آمار مرتبط در گزارش فصلی قبلی، مربوط به پردازش بیشتر برخی مواد هستهای بوده است.
[۴۵] GOV\2019\55 para 29
به گزارش فارس، کاظم غریبآبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمانهای بینالمللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس (جمعه) شب با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مورد راستیآزمایی اجرای برجام، گفت: گزارش جدید آژانس درخصوص برجام، هم حاکی از تداوم فعالیتهای راستیآزمایی آژانس بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر میکشد.
انتهای پیام/4129/پ
انتهای پیام/