سال 42 آغاز عصر بیداری در ایران است/ قیام ۱۵ خرداد آغازی بر پایان نظام استبدادی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کاشان، روحالله صنعتکار ظهر امروز در نشست تخصصی علل شکلگیری بزرگترین انقلاب قرن که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، اظهار کرد: «سال 42 آغاز ظهور بزرگمردی از تبار پیامبر اسلام(ص) بود، شخصیت بزرگی که با آن جایگاه بلند علمی بهعنوان مرجع تقلید و موفقترین رهبر در تاریخ معاصر از ایشان یاد میشود، رهبری که با ظهورشان، سال 42 به بعد را به عصر بیداری تبدیل کردند.»
وی با ذکر پیشینهای از قیام ۱۵ خرداد افزود: «15 خرداد سالروز حماسه و قیام ملت ایران به رهبری بزرگ مرجع تقلید و رهبری است که در اوج خفقان و استبداد با سخنرانی انقلابی و حماسی، شجاعت را به بدنه جامعه تزریق و همه اقشار اجتماعی را علیه رژیم شاه بسیج کرد.»
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: «سخنرانی امام راحل و نهیبهای پیامبرگونه ایشان در سال 42 در واقع محاکمه رژیم شاه بهدلیل ظلم و ستم در حق ملت ایران از 28 مرداد سال 32 تا جریان انقلاب سفید، لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، کاپیتولاسیون و سایر جریانهای ضد مردمی بود، جریانهایی که با روشنگری امام راحل و هدایتهای داهیانه ایشان به 22 بهمن 57 منجر شد.»
صنعتکار گفت: «فساد هیئت حاکم، فقر و محدودیتهای اقتصادی ـ اجتماعی، جامعه ایران را در موقعیت انفجاری قرار داده بود و مردم نیز در سایه هدایتهای علما به رشدی سیاسی و اجتماعی دست پیدا کرده بودند.»
قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی با 92 ماده و 17 تبصره
وی عنوان کرد: «قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی در نخستین دوره مجلس شورای ملی بهمنظور تشکیل شوراهای استان و شهرستان به تصویب رسیده و تا زمان نخستوزیری اسدالله علم این قانون بدون تغییر مانده بود. این قانون 14 مهر 1341 با 92 ماده و 17 تبصره از تصویب کابینه امیر اسدالله علم گذشت.بهموجب این مصوبه که در غیاب مجلس، حکم قانون را داشت، به زنان حق رأی داده میشد و شرط مسلمان بودن و سوگند به قرآن مجید از شرایط انتخاب شوندگان حذف شد.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «پس از آنکه لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی با مخالفت و مقاومت پیگیر و قاطع امام خمینی(ره) و دیگر مراجع ملغی شد. شاه در 19 دی 1341 سالروز اصلاحات ارضی بهطور رسمی اعلام کرد که قصد دارد اصول ششگانهای این اصلاحات ارضی را به رفراندوم بگذارد. این اصول که شاه به آنها را انقلاب سفید نامید در حقیقت همان رفراندومهایی بود که آمریکا به کشورهای توسعهنیافته اعلام کرد.»
صنعتکار تبیین کرد: «این اصول ششگانه عبارت بودند از القای رژیم ارباب رعیتی، ملی کردن جنگلها در سراسر کشور، فروش سهام کارخانههای دولتی بهعنوان پشتوانه اصلاحات ارضی، سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای تولیدی و صنعتی، اصلاح قانون انتخابات، ایجاد سپاه دانش بهمنظور اجرای تعلیمات عمومی و اجباری.»
وی مطرح کرد: «امام خمینی(ره) در واکنش به اصرار شاه بر انجام رفراندوم در روز 2 بهمن 1341 در اعلامیهای آن را تحریم کرده و رفراندوم را اجباری نامید که در مقابل حکم اسلام و قانون اساسی بیارزش است. بهدنبال انتشار این اعلامیه، بازار تهران تعطیل شد و کسبه با سردادن شعارهایی علیه رفراندوم به تظاهرات پرداختند. گروهی از مردم و دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران نیز تظاهرات برپاکردند که مورد هجوم پلیس قرار گرفته و تعدادی از آنها مجروح و دستگیر شدند. در قم نیز تظاهرات مردمی با حمله پلیس و مجروح شدن و دستگیری عدهای مواجه شد.»
لزوم تدریس امام شناسی در دانشگاهها
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: «در این شرایط شاه برای اینکه پیش از رفراندوم، مراجع و علمای قم را متقاعد کند با اطلاع پیشین به قم سفر و فرماندار قم تلاش کرد تا علما را به استقبال شاه ببرد؛ اما این حرکت با اقدام بهموقع امام خمینی (ره) خنثی شد.»
صنعتکار توضیح داد: «ماه محرم 1342 که مصادف با خرداد بود، فرا رسید. امام خمینی این فرصت را برای دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه غنیمت شمرد. روز عاشورا جمعیت 100 هزار نفری در تهران با داشتن عکسهایی از امام به تظاهرات پرداختند و مقابل کاخ مرمر(محل استقرار شاه) برای نخستینبار در پایتخت شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. روزهای بعد نیز در دانشگاه و بازار و مقابل سفارت انگلیس تظاهرات گستردهای در حمایت از قیام امام برپا بود.»
وی ادامه داد: «امام خمینی عصر عاشورای سال 13 خرداد 1342 شمسی در مدرسه فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام 15 خرداد بود، ایراد کرد. بخش عمدهای از سخنان امام در بیان نتایج زیانبار سلطنت دودمان پهلوی و افشای روابط پنهانی شاه و اسرائیل اختصاص داشت.»
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در دانشگاههای کشور باید «امامشناسی» تدریس شود تا جوانان بیشازپیش با اندیشههای خدایی این مرد الهی آشنا شوند.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/