دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

ناصر شفق: کی‌روش در فوتبال ایران یکه‌تازی می‌کند/ او بزرگان فوتبال ایران را به تمسخر گرفته است

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: کی‌روش نام بزرگی دارد اما اگر بنا به این باشد که او بیاید و فرهنگ ما را نادیده بگیرد و بزرگان فوتبال ما را مسخره کند به نظرم طلا و الماس هم باشد ارزشی ندارد.
کد خبر : 49334

ناصرشفق در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا ضمن‌بیان این مطلب در پاسخ به این سوال که عملکرد چند سال اخیر کارلوس‌ کی‌روش در فوتبال ایران را چگونه دیده و آیا او توانسته تحول عظیمی در فوتبال ایران به وجود آورد یا نه؟ گفت: «کارلوس کی‌روش نام بزرگی در فوتبال ایران و جهان است. کسی که در تیم منچستریونایتد سال‌ها در کنار آلکس فرگوسن باشد و بتواند تیم بزرگی مثل منچستریونایتد را هدایت بکند، قطعا نام بزرگی است. بی جهت هم نیست بعد از آن سرمربی تیم ملی پرتغال و تیم بزرگ رئال مادرید شده است.»


وی ادامه داد: «همچنین فکر می‌کنم متناسب با فوتبال ایران هم عملکرد قابل قبولی داشته است. با این حال معتقدم استفاده‌ای که ما باید از کی‌روش می‌کردیم را در این سال‌ها نکرده‌ایم و بعد از این هم بعید می‌دانم که بتوانیم این استفاده را ببریم. علت آن هم به زیرساخت‌های غلط فوتبال ما برمی‌گردد.»


عضو هیات رئیسه سابق فدراسیون فوتبال ادامه داد:« فوتبال ما باید یک دگرگونی اساسی در خودش ایجاد کند تا بتواند از مربیانی چون کی‌روش نهایت استفاده را ببرد. امروز به نظرم به کی‌روش بیش از آن چیزی که در فوتبال ما مسئولیت و ارزش دارد اهمیت داده‌ایم. اگر چه خود این اهمیت دادن به نوعی بعضی از خلاهای مدیریتی جریان فوتبال ما را جبران کرده است. بالاخره حرف‌شنوی که بازیکنان تیم ملی از کی‌روش دارند بسیار پسندیده است. فوتبال یعنی نظم و انضباط که سرمربی پرتغالی تیم ملی به خوبی آن را پیاده کرده است.»


وی ادامه داد:« برخلاف «زدراکو رایکوف» و «فرانک اوفارل» و دیگر مربیان خوشنامی که در فوتبال ایران کار کرده‌اند و حتی «تومیسلاو ایویچ» که بالاخره در همان مقطع کوتاهی که در فوتبال ایران حضور داشت تاثیر به سزایی داشت، کی‌روش نتوانسته است در مدتی که به عنوان سرمربی تیم ملی در ایران حضور دارد تغییرات مثبت زیادی ایجاد کند که البته این موضوع برمی‌گردد به عدم مدیریت مناسب در فوتبال ایران. ما امثال حشمت مهاجرانی و حسن حبیبی را در این فوتبال داریم که توانایی آن را دارند ابهت و شخصیت فوتبال ما را در برابر بیگانگان حفظ کنند. ما در رده مدیریتی و تیم‌داری به افرادی نیاز داریم که قابلیت‌های انجام این کار را داشته باشند البته چنین افرادی در فوتبال ایران حضور دارند اما متاسفانه تا به امروز از آنها استفاده نکرده‌ایم.»


عضو هیات رئیسه سابق فدراسیون فوتبال در ادامه به انتقاد از سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان پرداخت و گفت:«متاسفانه کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به جای استفاده از تمام سرمایه‌های فوتبال در حال سوزاندن آنها است. بازیکنانی نظیر سید مهدی رحمتی، محمدرضا خلعتبری و دیگرانی که لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران را دارند بی دلیل پشت درب تیم ملی مانده‌اند. البته این از بی سروسامانی اوضاع فوتبال ماست که کی‌روش می‌تواند چنین یکه‌تازی کند و اسب براند.»


مدیرعامل سابق باشگاه‌های پاس و ابومسلم افزود:« این را هم عرض کنم که فرقی نمی‌کند در کجا؛ هرجایی که مدیریت درستی روی آن حاکم باشد، کمترین حاشیه را شاهد خواهیم بود. مایلی‌کهن در جام ملت‌های 1996 امارات با نتیجه 6 بر 2 کره‌جنوبی را شکست داد، آن هم در شرایطی که مدیران فدراسیون وقت اجماع نداشتند که او را سرمربی تیم ملی کنند ولی چون اقتدار داشت، آمد و نتیجه گرفت. اقتدار سرمربی در واقع یکی از ارکان و ستون‌های تیم ملی است. البته به این معنی نیست که فقط با اقتدار می‌شود به همه چیز رسید. در کنار اقتدار، دانایی هم می‌خواهیم که کی‌روش دانایی لازم را در مربیگری فوتبال دارد، اما به دلیل بی‌سروسامانی فوتبال ما کی‌روش، مرد یکه‌تاز فوتبال ماشده‌ است. در درازمدت خواهیم دید که فقط یک دوران گذر خوبی را با کی‌روش داشته‌ایم و این به این معنی است در مدت حضور کی‌روش در فوتبال ایران چیزی برای تیم ملی و فوتبال ملی ما در تمامی رده‌های مختلف سنی ساخته نشده‌ است.»


شفق در ادامه بیان داشت: «شاید اگر این‌گونه بگویم بیشتر به درک مطلبم کمک کرده باشم. تراکتورسازی هشت سال در لیگ‌ برتر ایران حضور نداشت. امکان صعود هم نداشت. بیش از 32 میلیارد تومان برای این تیم هزینه شده بود و تیم موفق نشده بود به لیگ برتر بیاید. در حالی که من فکر می‌کنم سازماندهی مناسبی که در دوره صعود این تیم به لیگ برتر شکل گرفت باعث شد این تیم با کمترین بودجه ممکن و در بهترین شرایط به لیگ برتر راه یابد. با همان سازماندهی مناسب حالا تراکتور چند فصلی است که در میان تیم‌های مدعی قهرمانی لیگ قرار دارد و حتی دو فصل پیش قهرمان جام حذفی هم شد و البته که 3 نایب قهرمانی لیگ برتر را هم به دست آورده است.»


وی در ادامه به بیان خاطره‌ای در خصوص نحوه مدیریت کی‌روش گفت:« خاطرم هست زمانی که تیم ملی به دلیل باخت به لبنان و ازبکستان و تساوی خانگی با قطر دیگر امکان این را نداشت که به سادگی به جام جهانی 2014 برزیل صعود کند، به کفاشیان گفتم برای تیم ملی سرپرست انتخاب کند. در آن زمان کی‌روش خودش هم سرمربی بود و هم به نوعی وظایف سرپرستی تیم ملی را انجام می‌داد که این کار غلطی بود. خوشبختانه کفاشیان حرف مرا گوش کرد و مهدی محمدنبی را در سمت سرپرست تیم ملی انتخاب کرد و همین عامل باعث شد ما 3 برد پیاپی به دست آوردیم و به عنوان تیم اول گروه به رقابت‌های جام جهانی صعود کردیم.»


کارشناس فوتبال ایران در پایان تاکید کرد:« امیدوارم درآینده راهی را انتخاب کنیم که کی روش حداکثر قابلیت خود را در فوتبال ایران نشان دهد. احساسم این است کی‌روش مربی قابل احترامی است ولی به اندازه خودش؛ اگر بنا به این باشد که کی‌روش بیاید و فرهنگ ما را نادیده بگیرد یا بزرگان ما را به تمسخر بگیرد به نظر من طلا و الماس هم باشد ارزشی ندارد. اینکه کی روش دبیرکل فدراسیون فوتبال ما را مسخره می‌کند، جای تاسف دارد. وای به حال مدیران فوتبال ما که چنین خفتی را تحمل می‌کنند. این بیانگر مشکلات جدی است که در فرهنگ ما به وجود آمده و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: کارلوس کی روش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته