دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مرتضی محصص:

نباید شانس حمله و گلزنی به گوام بدهیم/ اشتباهات حقیقی طبیعی است

کارشناس فوتبال ایران و مدرس فیفا گفت: در فوتبال دو پست درواز‌ه‌بان و مهاجم، نقش اساسی را در یک تیم ایفا می‌کنند و مورد ارزیابی و نقد بیشتری نسبت به سایر پست‌ها قرار می گیرند.
کد خبر : 49331

مرتضی محصص گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، درباره بازی تیم ملی ایران مقابل گوام و شرایط این دیدار برای ملی‌پوشان گفت: «برای رفتن به جام جهانی هیچ بازی‌ای آسان نیست. گوام هم حریف سختی برای ایران محسوب می‌شود و نباید بازی مقابل این تیم را راحت تصور کنیم. تیم گوام در دیدار رفت در آزادی، بازی خوبی را انجام داد و نباید با توجه به پنج گلی که به این تیم در آزادی زدیم، خوش‌بین باشیم و با این خیال، مقابل این تیم به میدان برویم که از قبل پیروز میدان هستیم.»


وی ادامه داد: «در بازی مقابل گوام نباید شانس حمله و گلزنی به این تیم بدهیم. نیمه اول بازی برای ما بسیار مهم و از اهمیت بالایی برخوردار است. من مربی گوام را به خاطر حضور در کلاس‌های مربیگری آسیا که با هم حضور داشتیم، می‌شناسم؛ بسیار مربی خوش فکری است که بازیکنان خوبی را از آمریکا به این کشور آورده‌ است، بازیکنانی که سابقه بازی در لیگ آمریکا را دارند و کیفیت بازی آنها را در بازی رفت دو تیم در استادیوم آزادی دیدیم.»


کارشناس فوتبال کشورمان درباره نزدیک شدن سطح فوتبال تیم‌های درجه دو و سه آسیا به قدرت‌های اول فوتبال قاره کهن گفت: «کلاس‌های مربیگری که فیفا در قاره‌های مختلف برگزار کرد، تیم‌ها را خیلی به هم نزدیک کرده‌است. برگزاری این کلاس‌ها در آسیا و حضور مربیان تیم‌های درجه دو و درجه سه آسیا باعث بالا رفتن سطح دانش مربیان این کشورها شده‌ است. چند سال پیش ما بوتان و سریلانکا را با اختلاف گل زیاد شکست می‌دادیم، اما الان اینگونه نیست و این کشورها پیشرفت زیادی در فوتبال داشتند.»


علیرضا حقیقی از نسل جوان تیم ملی است و نیاز به فرصت دارد تا تجربه لازم را کسب کند. اکثر دروازه‌بانان دنیا اشتباه می‌کنند و حقیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. باید حق را به کی‌روش داد تا در انتخاب بازیکنان تیم ملی آزاد باشد، چون او پاسخگو است

او افزود: «این تیم‌ها در زمینه آمادگی جسمانی و آموزش تکنیک‌های فردی و تیمی و همچنین ایجاد روحیه در بین بازیکنان خودشان به‌خوبی عمل کردند. شاید قبلا تیم‌های ضعیف آسیا زمانی که برای بازی مقابل قدرت‌های بزرگ آسیا قرار می‌گرقتند، از قبل خودشان را بازنده می‌دانستند، اما الان حداقل برای کسب تساوی وارد زمین می‌شوند. در بازی روز گذشته تیم ملی هم شاهد بودیم که ترکمنستان که یک تیم درجه دو آسیا محسوب می‌شود در دقایقی بازی را به تساوی کشاند و ما شانس آوردیم که بلافاصله بعد از دریافت گل، توانستیم جبران کنیم. اگر این اتفاق نمی افتاد، شاید بازی با نتیجه تساوی به پایان می رسید.»


مدرس فیفا در خصوص پیشرفت تیم‌های آسیایی که باعث بالارفتن سطح فنی فوتبال آسیا می شود، بیان کرد: « البته ما باید خوشحال باشیم که فوتبال آسیا در حال پیشرفت است و کشورهای ضعیف این قاره مقابل تیم‌های بزرگ حرفی برای گفتن دارند. اگر آنها ضعیف باشند، مطمئن باشید که ما هم هیچ سعی و تلاشی برای پیشرفت فوتبال خودمان انجام نمی‌دهیم. در اروپا فاصله تیم‌ها خیلی کم است و همین عامل پیشرفت فوتبال در این قاره شد. زمانی که یک تیم درجه دو آسیا مقابل ایران بازی خوبی به نمایش بگذارد، ما را مجاب می‌کند تا به دنبال پیشرفت فوتبال خودمان برویم، تا فاصله خودمان را با این تیم ها حفظ کنیم.»


وی در خصوص اشتباهات دروازه بان تیم ملی در دو بازی اخیر و حضور رحمتی در تیم ملی گفت:« در فوتبال همیشه دو پست نقش بسزایی در یک تیم دارد و توجه روی آن دو پست بیشر از پست‌های دیگر است. مهاجم و دروازه‌بان همیشه نقش اساسی را یک تیم بازی می‌کنند و در پایان بازی مورد ارزیابی و نقد بیشتر قرار می گیرند. علیرضا حقیقی از نسل جوان تیم ملی است و نیاز به فرصت دارد تا تجربه لازم را کسب کند. اکثر دروازه‌بانان دنیا اشتباه می کنند و این امر طبیعی است. حقیقی هم از این قاعده مستثنی نیستند. باید حق را به کی‌روش داد تا در انتخاب بازیکنان تیم ملی آزاد باشد، چون او پاسخگو است. اکنون چهار دروازه‌بان خوب در تیم ملی داریم که دست کی‌روش را در این زمینه باز می‌گذارد و با کمی فرصت، وضع خوبی در این پست برای تیم ملی رقم می‌خورد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته