دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1394 - 18:23
در نمایشگاه مطبوعات؛

عراقچی: اروپا و آمریکا تا کنون به همه تعهدات خود عمل کرده‌اند/ هیات نظارت بر اجرای برجام تعیین شدند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: حقوق دانان ما همه موارد مربوط به طرف مقابل را بررسی کرده‌اند و تا کنون اروپا و آمریکا به همه تعهدات خود طبق برجام عمل کرده‌اند.
کد خبر : 49293

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل آنا سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بعد از ظهر امروز از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد.


عراقچی در جریان حضور در نمایشگاه مطبوعات از غرفه خبرگزاری آنا نیز بازدید کرد.


معاون وزیر امور خارجه در پایان بازدید با حضور در تالار گفت و گوی نمایشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


وی در پاسخ به این سوال که آینده برجام چه خواهد شد، اظهار داشت: برجام مسیر خود را طی کرده و تا کنون نیز طبق چارچوب برجام در حال حرکت هستیم. به شخصه امیدوارم در طول دو ماه و نیم آینده به روز اجرا برسیم و مسیری را که باید طی کنیم به صورت آهسته بگذرانیم.


عراقچی در این باره که آیا به طرف مقابل خوش بین هستید گفت: به طرف مقابل اصلا خوش بین نیستیم. نه با خوش بینی مذاکره کردیم و نه با خوش بینی به تعهدات آنها نگاه می کنیم.


وی تاکید کرد: چه درحین مذاکرات و چه پس از آن خوش بینی وجود نداشته است و در اجرای برجام نیز باید با همین دید به اجرای تعهدات نگاه کنیم. اما برای اطمینان و تضمین اجرای تعهدات ساز و کارهای لازم را در نظر گرفته ایم که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، ایران نیز بتواند به مسیر قبلی خود بازگردد.


معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: مواردی که در نامه مقام معظم رهبری ذکر شده و الزامات و شروطی که ایشان تعیین کردند و الزامات و مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی به این دلیل است که در اجرا با اطمینان کافی عمل کنیم.


وی ادامه داد: تمام توصیه ها و الزامات و شروط مقام معظم رهبری در حین اجرا را مد نظر داریم و عینا رعایت می شود و در آن چهارچوب حرکت می کنیم و در این چهار چوب نیز برجام موفقیت آمیز خواهد بود.


عراقچی درباره تشکیل هیات نظارت در برجام و جلسه شب گذشته در شورای امنیت گفت: هیات نظارت بر اجرای برجام توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین شده اند و اطلاع رسانی در این باره از سوی شورای عالی صورت خواهد گرفت البته مصوبات شورای عالی باید مسیر خود را طی کند.


وی تاکید کرد: اعضای هیات تعیین شده اند و ما در وزارت امور خارجه تشکیل هیات را به فال نیک می گیریم که قدم موثری در اجرای برجام است.


عراقچی گفت: هر موضوعی که مورد اختلاف و ابهام باشد در این هیات بررسی می شود و تصمیم هیات نهایی خواهد بود. در صورتی که تردید ها و همچنین حرف و نقل ها از طرف های مقابل مطرح شود همه موارد از سوی هیات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. این مساله نظم خوبی است و مطمئنیم از این پس اجرای برجام در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت.


وی همچنین تصریح کرد: در روز 18 اکتبر در چارچوب برجام رئیس جمهور آمریکا یادداشت رسمی صادر کرد و به وزرای امور خارجه، انرژی و خزانه داری خود ماموریت داد تحریم های کنگره را متوقف کنند و مجوزهای لازم صادر شوند.


عراقچی تصریح کرد: در همان روز شورای وزیران اتحادیه اروپا نیز مصوبه ای را صادر کرد که تحریم های اتحادیه اروپا را لغو می کند این دستورات روزی اجرایی می شود که ایران هم به تعهدات خودعمل کند.


وی افزود: در این که آیا دستور رئیس جمهور آمریکا مطابق تعهد رئیس جمهور آمریکا طبق برجام بوده است و اینکه آیا همه تحریم هایی که از قبل وضع شده بوده است لغو شده بعضی از عزیزان تردید هایی را ایجاد کرده اند که حقوقدانان ما این موارد را به صورت کامل بررسی کرده اند. هم آمریکا و هم اروپا به وظایفی که طبق برجام داشته اند عمل کرده اند. ما گزارش خودمان را به هیات نظارت ارائه می کنیم و آنها هستند که حرف آخر را می زنند.


عراقچی همچنین درباره گزارش آژانس گفت: آژانس مشغول تهیه گزارش نهایی است و گزارش نهایی تا 15 دسامبر آماده می شود. آقای آمانو به ما گفته است که می توانند گزارش را تا آخر نوامبر آماده کنند. بنابراین گزارش 15 روز زودتر آماده خواهد شد و به شورای حکام تقدیم می شود. 5+1 موظف هستند قطعنامه ای را به شورای حکام ارائه کنند که بر آن اساس مساله پی ام دی حل و فصل شود. ما امیدواریم این قطع نامه هر چه سریعتر تثبیت شود و این مساله حل و فصل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته