دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از یک نمونه دیگر از رفتار وحشیانه در آمریکا؛

پژوهشگر ایرانی دوران اسارت در زندان‌های آمریکا را چطور سپری کرد؟/ از هم‌بندشدن با قاتلان زنجیره‌ای تا سکته مغزی هنگام بازداشت

مجتبی عطاردی پژوهشگر ایرانی است که به محض ورود به آمریکا بازداشت شده و مورد بد رفتاری قرار می‌گیرد. حضور او در تلویزیون ایران و اظهاراتش از دوران اسارت در زندان‌های آمریکا برگ دیگری از جنایات آمریکا را رو کرد.
کد خبر : 492602
13920211175131353_PhotoL.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مجتبی عطاردی، استاد دانشگاه شریف و پژوهشگر ایرانی است که حدود 500 روز در زندان لس آنجلس آمریکا در اسارت به سر برده است.  برنامه «مثل ماه» شبکه سه در یکی از قسمت‌های پایانی خود میزبان این استاد دانشگاه بود اما در کشاکش اخبار روز قدس و عید سعید فطر سوژه مهم آن مغفول ماند. این روزها که آمریکا به واسطه رفتار وحشیانه پلیس با یک شهروند سیاه‌پوست حسابی بهم ریخته،گروه فرهنگ و هنر آنا قصد دارد ضمن بیان صحبت‌های این پژوهشگر ایرانی، علت زندانی شدن و خاطرات او از زندان‌های آمریکا را روایت کند.




مجتبی عطاردی در ابتدای صحبت‌های خود به پیشینه علمی خود اشاره کرد و گفت: پس از اتمام مقطع کارشناسی برای گذراندن دوره ارشد و دکتری از سوی وزارت علوم ایران برای آمریکا بورسیه شدم. زمانی که جنگ شد، بسیاری از دوستان من در جبهه‌های جنگ حضور یافتند و من با هدف مشخص در زمینه ارتقا دانش ایران در حوزه تکنولوژی میکروالکترونیک راهی آمریکا شدم و به دلیل شرایط فرهنگی آمریکا پس از اتمام تحصیل به ایران بازگشتم. البته هر سال دو تا سه بار برای شرکت در کنفرانس‌های متعدد به آمریکا سفر می‌کردم تا اینکه در آخرین سفر به آمریکا بازداشت شدم.


وی با اشاره به اینکه به دلیل بورسیه کشور ایران در آمریکا چهره سیاسی داشته است، گفت: بعد مذهبی و طرفداری من از نظام ایران سبب شده بود تا بحث تهدید و تطمیع همیشه پیش آید که تنها محدود به چند پرسش و پاسخ بود.


دو ساعت در فرودگاه بازجویی شدم


عطاردی ادامه داد: سال 90 به محض فرود هواپیما من دستگیر شدم و حدود دو ساعت در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفتم. در این بازجویی سوالاتی پیرامون فعالیت‌های من در حوزه تجهیزات میکروالکترونیک با وجود تحریم‌های ایران پرسیده شد. آنها به هنگام دستگیری من صحبتی از بازداشت نکردند و زمانی که من متوجه شدم بازداشت شدم به دلیل فشار بسیار دچار سکته خفیف مغزی شدم و زمانی هم که مرا به زندان منتقل کردند، هیچ صحبتی از تفهیم اتهام من نشد و این موضوع سبب شده بود تا من علت بازداشت خود را ندانم. حدود 40 روز در سلولی که متعلق به قاتل‌ها و قاچاقچیان بود مرا زندانی کردند و تازه زمانی متوجه اتهام خود شدم که دادگاه تشکیل شد و قاضی به دلیل وضعیت جسمانی حاضر به آزادی به قید وثیقه بود که متاسفانه دادستان یا همان نماینده دولت آمریکا با خطرناک خواندن من برای دولت آمریکا از این موضوع جلوگیری کرد.


خانواده‌ام فکر می‌کردند مرا کشته‌اند


این استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به روزهای تلخ حضور در زندان گفت: تقریبا یک هفته هیچ تماسی با خانواده نداشتم و آنها فکر می‌کردند که مرا از بین برده‌اند زیرا دستگاه‌های امنیتی به آنها گفتند که هر کس وارد زندان می‌شود باید نامش در لیست زندانیان وجود داشته باشد ولی نام من نبود و به همین دلیل خانواده‌ام فکر کردند که مرا سر به نیست کردند و نامم را در لیست زندانیان قرار ندادند تا مسئولیتم برعهده دولت آمریکا نباشد زیرا من در زندان فدرال بودم.


به خودم گفتم باید 20 سال در زندان بمانم


عطاردی با اشاره به روزهای سخت ناامیدی در زندان گفت: وقتی از دادگاه برگشتم بسیار ناامید شدم و متوجه شدم که آنها بنای همکاری ندارند و اینکه پلیس آمریکا به من می‌گفت که آزاد می‌شوم ظاهرسازی و دروغ بود، به خودم گفتم باید 10 تا 20 سال در زندان آمریکا بمانم بنابراین نباید خود را اذیت کنم و باید با شرایط کنار آمده و تسلیم مشییت الهی شوم که با این تصورات به حالت عادی بازگشتم.


سرانجام دادگاه آمریکایی پس از گذشت 16 ماه طولانی کردن غیرموجه پروسه بازجویی مرا  به حبس خانگی محکوم کرد و من در سال 92 با تلاش و رایزنی دولت ایران و عمان آزاد شدم.


انتهای پیام/4139/


انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه سه سیما
ارسال نظر
هلدینگ شایسته