دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1399 - 12:30
شیوع کرونا در جهان؛

انتقاد کرونایی بایدن: ترامپ یک احمق تمام‌عیار است!/هشدار سازمان ملل در خصوص تبعات عدم مهار کرونا در یمن

جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ از وی به دلیل عدم توجه به توصیه پزشکان برای زدن ماسک هنگام حضور در اجتماعات عمومی به‌شدت انتقاد و او را یک احمق تمام‌عیار خطاب کرد.
کد خبر : 492276
2.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بر اساس آمارهای پایگاه worldometers، تعداد تلفات آمریکا 6 رقمی‌شده و به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. همچنین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور همچنان در حال افزایش بوده و به بیش از یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار نفر رسیده است.


در حال حاضر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر رسیده و قربانیان کرونا در سرتاسر جهان نیز از ۳۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.


«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (به‌وقت واشنگتن) گفت درصورتی‌که دولت وی اقدام سریع و هوشمندانه انجام نمی‌داد تعداد قربانیان ویروس کرونا ۲۵ برابر بیشتر از تعداد کنونی می‌شد. وی که در جمع خبرنگاران در حیاط کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: «ما به تیم خود و گروه اقدام علیه ویروس کرونا افتخار می‌کنیم.» بر اساس آخرین آمار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به بیش از یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار نفر رسیده و تلفات کرونا در آمریکا نیز از ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد.


آمریکا کرونا


آمریکا در صدر آلوده‌ترین کشورهای دنیا از تلفات و بیماران کرونا جای دارد.


ترامپ با سؤال متعدد خبرنگاران درباره اقدام واشنگتن علیه چین مواجه شد که پاسخ داد که این اقدام اواخر هفته جاری اعلام خواهد شد و قصد ندارد امروز در این نشست خبری درباره آن بحث کند. رئیس‌جمهور آمریکا درباره بازگرداندن نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت که هیچ‌گونه تاریخ هدفی درباره بازگرداندن نیروهای آمریکایی به خانه نداشته اما گفت که تمایل دارد تا در سریع‌ترین زمان منطقی این اقدام انجام شود.


حمله تند بایدن به ترامپ


جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا و داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در انتقادی تند از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به سی‌ان‌ان توسط ترامپ گفت: ترامپ احمقی به‌تمام‌معنا است. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه گزارش داد: زدن ماسک که ساده‌ترین محافظت در دوران همه‌گیری ویروس کرونا است اکنون با پیام‌های متناقضی که از کاخ سفید می‌آید، هر گوشه از زندگی آمریکایی‌ها را به یک نقطه تقابل فرهنگی و سیاسی بدل ساخته است.


بیشتر بخوانید:


بایدن: لطفاً برای درمان کرونا مایع سفیدکننده ننوشید!


نخستین حضور بایدن مقابل دوربین‌ها پس از ۲ ماه قرنطینه + تصاویر


بایدن: نیازمند رئیس‌جمهوری هستیم که به علم اعتقاد داشته باشد


این شبکه خبری در ادامه افزود: دونالد ترامپ نیز در این میان جو بایدن رقیب احتمالی دموکرات خود در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا را به د لیل استفاده از ماسک در انظار عمومی مورد استهزا قرار داد و در حساب توئیتر خود، توئیت «بریت هام» (Brit Hume) – تحلیل‌گر ارشد سیاسی شبکه خبری فاکس نیوز- که تصویر بایدن با ماسک را به استهزا گرفته است را بازنشر کرد، بایدن نیز در مصاحبه‌ای به این اقدام ترامپ واکنش نشان داد. بنابراین گزارش بایدن در مصاحبه اختصاصی با سی ان ان دراین‌باره گفت: او (ترامپ) یک احمق است، یک احمق تمام‌عیار که این‌گونه رفتار می‌کند، هر پزشکی در هر نقطه از جهان می‌گوید زمانی که در میان جمعیتی قرار گرفتید باید ماسک بر صورت بزنید. بایدن افزود: به‌ویژه زمانی که شما قرار است در وضعیتی قرار بگیرید که فاصله افراد از یکدیگر (در ایام همه‌گیری ویروس کرونا) کم‌تر از حدود سه متر باشد.


آمریکای جنوبی کانون کرونا در جهان


به نوشته وبگاه روزنامه «گاردین»، بر اساس یک تحقیق صورت گرفته در ایالات‌متحده که میزان تلفات ناشی از کرونا در برزیل و دیگر کشورهای لاتین قاره آمریکا را تا ماه آگوست (مردادماه امسال) پیش‌بینی کرده، سازمان جهانی بهداشت گزارش داده که قاره آمریکا هم‌اکنون کانونی برای بیماری کرونا شده است. «کاریسا اِتین»، مدیر بهداشتی منطقه قاره آمریکا در سازمان جهانی بهداشت، در ویدئوکنفرانسی عنوان کرد: «اکنون، زمان آن نیست که کشورها محدودیت‌ها را بردارند.» قاره آمریکا بیش از 2.4 میلیون مورد مبتلا به بیماری کرونا را ثبت کرده است که از این تعداد بیش از 143 هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست‌داده‌اند. اتین در ادامه با اشاره به اینکه آمار مبتلایان کرونا در آمریکای لاتین از اروپا و آمریکا نیز فراتر رفته است، گفت: «منطقه ما (قاره آمریکا) به کانون برای بیماری کرونا تبدیل‌شده است.» وی همچنین هفته‌های خیلی سختی را برای قاره آمریکا و برزیل پیش‌بینی کرد و درباره آن هشدار داد.


کرونا


تصویری هوایی از قبرهای آماده دفن جان‌باختگان کرونا در آمریکای جنوبی


مقامات سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره گسترش روزافزون بیماری کرونا در کشورهای پرو، شیلی، السالوادور، گواتمالا و نیکاراگوئه اظهار نگرانی کرده‌اند. ایالات‌متحده آمریکا در جدول آمار مبتلایان و تلفات کرونا در صدر قرار دارد و برزیل نیز که در 24 ساعت گذشته هزار و 39 مورد تلفات ناشی از این بیماری را گزارش داده در رتبه دوم قرار دارد. این تحقیق که در دانشگاه واشنگتن انجام‌شده است، نسبت به میزان تلفات در برزیل هشدار داده و پیش‌بینی کرده که آمار تلفات در این کشور می‌تواند تا اوایل ماه آگوست تا 125 هزار مورد افزایش یابد. پنج روز متوالی است که برزیل بالاترین آمار تلفات ناشی از کرونا را در مقایسه با دیگر کشورهای جهان ثبت کرده است. تحقیق انجام‌شده همچنین به این مسئله اشاره می‌کند که در برخی نهادهای درمانی در کشورهای آمریکای لاتین مانند پرو، تقاضا برای تخت‌های بیمارستان افزایش خواهد داشت. موسسه سنجش و ارزیابی بهداشت دانشگاه واشنگتن همچنین میزان تلفات برای دیگر کشورهای لاتین در قاره آمریکا را پیش‌بینی کرده است و عنوان می‌کند تنها کشوری که در قاره آمریکا در مقابله با ویروس کرونا نسبتاً خوب عمل کرده، کوبا بوده است که بر اساس پیش‌بینی این مؤسسه تا ماه آگوست آمار تلفات در این کشور تنها 82 نفر خواهد بود.


اسپانیا خواستار قوانین یکسان برای باز شدن مرزها در اروپا شد


اسپانیا از اتحادیه اروپا خواسته است درحالی‌که محدودیت‌های کرونا در این قاره کاهش پیدا می‌کند، همه اعضای منطقه شنگن برای باز شدن مرزها و تردد مسافران، تدابیر واحد و قوانین یکسان اعمال کنند. آرانچا گونزالس لایا، وزیر خارجه اسپانیا، به یک رادیوی محلی گفته است اگرچه اعضای اتحادیه اروپا تاریخ‌های متفاوتی را برای باز کردن مرزهایشان اعلام کرده‌اند، اما باید قوانین تردد مرزی یکسانی اعمال کنند. او افزوده است: اسپانیا تست کرونا برای گردشگران که از مرزها می‌گذرند را پیشنهاد می‌کند. خبرگزاری رویترز از قول منابعی گزارش داده که دولت اسپانیا می‌خواهد گردشگران در مناطق مرزی یا قبل از سوارشدن به هواپیما تست کرونا بدهند.



اسپانیا یکی از بدترین موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را در جهان داشته است و از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز به یادبود جان‌باختگان کرونا، پرچم‌های اماکن دولتی و کشتی‌های نظامی نیمه‌افراشته خواهد بود.



تاکنون ابتلای بیش از ۲۳۵ هزار نفر و مرگ نزدیک به ۲۷ هزار نفر در اسپانیا ثبت‌شده است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۲.۴ درصد نسبت به پارسال کاهش یابد. صنعت گردشگری اسپانیا سهمی ۱۵ درصدی در کل تولید ناخالص داخلی کشور دارد و درآمدهای گردشگری در کشور سالانه به ۱۹۰ میلیارد دلار می‌رسد که ۴۰ درصد آن از محل ورود گردشگران خارجی به دست می‌آید.


بانک مرکزی اروپا: کرونا بذر بحران مالی آینده قاره سبز را کاشته است


بانک مرکزی اروپا در گزارش ثبات مالی دوسالانه خود اعلام کرد که با توجه به اینکه انتظار می‌رود رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری به‌اندازه یک دهم کاهش پیدا کند، دولت‌ها برای تهدید خسارت‌ها، نهایت تلاش خود را کرده‌اند اما بهای بلندمدتی برای پرداختن وجود دارد و برخی از کشورها برای پرداخت بدهی‌های خود با مشکل جدی روبرو خواهند شد و این موضوع خطر خارج شدن آن‌ها را از منطقه یورو افزایش می‌دهد.


اتحادیه اروپا


این نهاد در ادامه اعلام کرد که شرکت‌هایی که به‌شدت زیر بار قرض هستند نیز شاید نتوانند با شرایط وفق پیدا کنند و این در حالی است که کاهش چشمگیر سوددهی بانک‌ها و افزایش خطر اصلاح بازار در حوزه املاک نیز بخشی از آشفتگی و نوسان بازار خواهد بود. در این گزارش آمده است: حتی با وجود کاهش نرخ مبتلایان در بسیاری از کشورها، آثار آن بر اقتصاد و بازارها سر برآورده و آسیب‌پذیری ثبات مالی منطقه یورو را افزایش داده است. مجموع بدهی‌های دولتی منطقه یورو در سال جاری می‌تواند از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی این منطقه تجاوز کند و این رقم از سطوحی که بحران بدهی خوانده می‌شود، به‌مراتب بیشتر بوده و در کشوری همچون ایتالیا که همین حالا نیز با گمانه‌زنی‌های روزافزون مبنی بر لزوم جدایی از منطقه یورو مواجه شده است، می‌تواند نزدیک به ۱۶۰ درصد افزایش یابد. درصورتی‌که اقدامات اتخاذشده در سطح ملی و اروپایی برای حفظ پایداری بدهی، ناکافی قلمداد شود آنگاه ارزیابی بازار از خطر حذف صفر از واحد پولی بیشتر و بیشتر خواهد شد. درنتیجه افزایش سود بدهی برای کشورهای آسیب‌پذیر منطقه یورو، به بخش خصوصی تسری یافته و به بانک‌هایی که همین حالا هم در معرض زیان‌های هنگفتی هستند، ضربه خواهد زد.


اروپا در مسیر شکاف و جدایی روزافزون


روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی نوشت: "توماس من"، نویسنده معروف آلمانی در سال 1953 در سخنرانی معروف خود در هامبورگ از آلمانی‌ها خواست که از گذشته درس بگیرند و هرگز دوباره برای یک اروپای آلمانی تلاش نکنند. او آلمانی‌ها را تشویق کرد که به‌جای آن با قدرت و شجاعت یک آلمانی اروپایی بسازند. آلمان در حدود 70 سال گذشته بسیار به این هدف نزدیک شده است. 



در 10 سال اخیر اروپا در معرض برخی بحران‌ها به‌صورت روزافزون در مسیر جدایی قرار گرفت.



در ادامه این مطلب آمده است: تهدیدات موجودیتی تنها از داخل اروپا را تهدید نمی‌کرد. تشدید رقابت‌های بین ایالات‌متحده و چین، وحدت، آزادی، ارزش‌های مشترک و رفاه اقتصادی در این اتحادیه را در معرض تهدید جدی قرار داده است. بعد از اتحاد مجدد آلمان، گسترش اتحادیه اروپا به شرق و همچنین اجرای اتحادیه اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا به نظر می‌رسید اروپا در سال‌های 1990 و 2000 در مسیر امیدوارکننده‌ای قرار گرفت است. اما این روند با بحران جهانی سال 2008 به پایان رسید. سال‌های 2010 همراه با بحران‌ها و شکست‌هایی بود که امروزه اروپا را دچار ازهم‌گسیختگی و جدایی روزافزونی کرده است. بحران مالی جهانی به یک بحران اقتصادی اروپایی تبدیل شد که به جدایی عمیق شمال و جنوب اروپا و همچنین جدایی‌های اقتصادی و اجتماعی در این اتحادیه منجر شد. پس از آن در سال 2015 بحران پناهندگان به سراغ اتحادیه اروپا آمد و دوباره تقریباً همه جای اروپا تک‌روی‌های ملی حاکم شد. جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تنها نقطه اوج یک ملی‌گرایی و تشدید ناسیونالیسم در همه جای اروپا بود.



10 کشور نخست اروپا با بیشترین آمار بیماران و تلفات کرونا


نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: حالا اروپا گرفتار بحران کرونا شده و کشورها هم در جریان مبارزه با این بحران به‌نوبه خود یک جریان عمدتاً ملی‌گرایانه را دنبال می‌کنند. مرزها بسته‌شده‌اند، ممنوعیت صادرات تجهیزات حفاظتی، دارو و مواد غذایی در برخی کشورها در نظر گرفته‌شده است. درحالی‌که در ایتالیا و اسپانیا بسیاری شهروندان در بیمارستان‌ها به دلیل کمبود دستگاه‌های تنفسی مردند برخی کشورهای دیگر ازجمله آلمان در شرایط بهتری از این بحران عبور کردند. بسیاری از ایتالیایی‌ها تصاویر تیم‌های پزشکی از چین و کوبا و کامیون‌های کمک‌های روسی را بیشتر از کمک‌های آلمان به خاطر سپرده‌اند. این روند جدایی اروپا نه‌تنها در بخش سلامت بلکه همچنین در بخش‌های اقتصاد و سیاست هم ادامه پیدا کرد. به‌ندرت در گذشته این تعداد زیاد از شهروندان در اروپا نسبت به نهادهای اروپایی و همسایگان خود تا این حد تردید داشتند. بخصوص در جنوب اروپا تردیدها نسبت به آلمان افزایش پیدا کرده است. درحالی‌که آلمان در سال‌های بعد از 2010 سال‌های اقتصادی طلایی را تجربه کرد اقتصادهای ملی در کشورهای جنوب اروپا رکود را تجربه کردند. یک نسل کامل از جوانان در ایتالیا و اسپانیا در معرض این تهدید قرار گرفتند که بعد از 12 سال بیکاری چشم‌انداز نسبت به آینده را از دست بدهند. خلاصه اینکه یک دهه بحران، اروپا را عمیقاً گرفتار جدایی کرده و به افزایش ناسیونالیسم، پوپولیسم، فقدان همبستگی و اعتماد به اروپا، نیروهای گریز از مرکز سیاسی و یک واگرایی اقتصادی منجر شده است که امروز یک تهدید اساسی برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. 


روسیه: کرونا بر توانمندی نظامی ما تأثیری ندارد


وزیر دفاع روسیه در جریان تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری این کشور، بر عدم تأثیر ویروس کرونا بر توانمندی رزمی ارتش روسیه تأکید کرد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در جریان گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد: توانمندی‌های رزمی نیروهای مسلح روسیه به‌رغم شیوع ویروس کرونا همچنان بالا است. وی در ادامه افزود: در بحبوحه چالش‌های جدید به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا، در توانمندی رزمی نیروهای روسیه تغییری ایجاد نشده است و آن‌ها به فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده ادامه می‌دهند.



سربازان ارتش روسیه در حال انجام رژه نظامی


شویگو تصریح کرد: هواپیماهای دوربرد روسیه نیز مأموریت‌های گشت‌زنی را در مرزهای روسیه ادامه می‌دهند. از سوی دیگر، پوتین تصریح کرد: بر اساس نظرات کارشناسان روسی ما مرحله اوج ویروس کرونا در روسیه را پشت سر گذاشته‌ایم. رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که رژه یادبود پیروزی جنگ جهانی دوم در بیست و چهارم ژوئن برگزار خواهد شد. این رژه در هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم قرار بود در تاریخ ۹ ماه مه برگزار شود اما به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا به تعویق افتاد.


مقامات ترکیه خواهان همفکری جهانی درباره بازگشایی اقتصاد کشورها


سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خواستار همفکری جهانی در خصوص بازگشایی اقتصاد کشورهای سراسر جهان شد و تأکید کرد که این بازگشایی در میانه بیماری همه‌گیر کرونا باید با رویکردی هماهنگ بین کشورها به وقوع بپیوندد. ابراهیم کالین در وبیناری که از سوی "کمیته ملی راهبری آمریکایی-ترکیه‌ای" برگزارشده بود، اظهار کرد: دولت باید به‌طورجدی پارامترها و شرایط بازگشایی را در نظر بگیرد. اظهارات او پس از آن انجام شد که برخی کشورهای اروپایی و آمریکا ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، گشایش اقتصاد را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که متخصصان سلامت هشدار می‌دهند که این اقدام ممکن است موج دوم بیماری کرونا را به راه بیندازد.


کالین خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم برای همیشه بسته بمانیم و سیستم باید به طریقی عملکرد خود را حفظ کند. این موضوع باید همگام با توجه جدی به‌سلامت عموم و این مسئله لحاظ شود که مطمئن باشیم بیماری برنمی‌گردد. بعد از ویروس کرونا، وضعیت عادی فعلی متفاوت با وضعیت عادی در گذشته است. وی افزود: بازگشایی نیازمند "همفکری جهانی، مشاوره و همکاری" است و در هنگام بازگشایی باید بین کشورها هماهنگی وجود داشته باشد. اگر ایالات‌متحده دست به بازگشایی بزند و باقی کشورها چنین کاری نکنند؛ یا بالعکس، این خود یک نابرابری در سیستم به‌حساب می‌آید چراکه همه‌چیز به‌هم‌پیوسته است.



ترکیه در میان 10 کشور نخست آلوده دنیا به کرونا قرار دارد.


کالین یادآور شد: رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان در حال مذاکره با رهبران جهانی درباره چگونگی بازگشایی، اقدامات و رویکرد آن‌ها در فرآیند این امر است. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود: این موضوع فرآیند یادگیری قدرتمندی برای همگان بوده است. در حال یادگیری چیزهای جدیدی هستیم و بازگشایی ما یک فرآیند پویا خواهد بود. کالین گفت: تعادل بین بازگشایی و حفظ جان انسان‌ها، یک جنبه مشترک است که نه‌تنها طی ماه‌های آینده، بلکه سال‌های آینده و حتی دهه‌های آینده پیش روی ما خواهد بود.


هشدار برنامه جهانی غذا درباره عدم مهار اوضاع یمن در سایه شیوع کرونا


برنامه جهانی غذا ضمن هشدار درباره خروج اوضاع یمن از کنترل در پی انتشار بیماری کووئید-19 اعلام کرد ادامه روند کمک‌رسانی به یمن در گرو فراهم شدن حمایت مالی لازم است.



سایت اخبار سازمان ملل اعلام کرد: برنامه جهانی غذا به ۸۷۸ میلیون دلار برای ادامه کمک‌رسانی به یمن نیاز دارد.



این کمک‌ها برای کسانی است که برای زنده ماندن باید نیازهای اساسی‌شان برآورده شود. الیزابت بایرز، سخنگوی برنامه جهانی غذا در ژنو گفت: وضعیت انسانی در یمن ممکن است از کنترل خارج شود چراکه کرونا ساکنان یمن را که سال‌های طولانی جنگ آن‌ها را ضعیف کرده، تهدید می‌کند. وی افزود: زندگی میلیون‌ها یمنی در خطر است. بیش از ۲۰ میلیون از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند که ۱۰ میلیون نفر آن‌ها در وضعیت خطرناکی هستند. این سخنگو گفت: کرونا احتمالاً موجب سوءتغذیه شدید کودکان یمنی شود. بیش از 2 میلیون کودک یمنی دچار سوءتغذیه شدید هستند و این آماری است که ما نگران افزایش آن هستیم.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته