دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با آنا:

ماراتن بانک‌ها برای افزایش شعب/ دلالی بانک‌ها در بخش املاک تورم را چند برابر کرد

سلطانی از بیمار بودن اقتصاد کشور با وجود بانک های بسیار خبر داد و گفت: باید جلوی افزایش شعب بانکی گرفته شده و با ادغام بانک ها پویایی هر چه بیشتر آن ها پیگیری شود.
کد خبر : 492125
بانک-های-خصوصی.jpg

احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با انتقاد از شعب بانکی بسیار در کشور، گفت: متاسفانه عامل اصلی تورم رخ داده در بازار فعالیت‌های دور از رسالت اصلی برخی بانک‌ها است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر ماراتنی بین بانک‌ها برای ایجاد شعب بیشتر شکل گرفته است، افزود: از دهه 80 به بعد با ایجاد بانک‌های خصوصی جریان مالی تولید، رشد اقتصادی و تسهیل مالی دچار وقفه شده است.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با رشد شعب بسیار بانک‌های خصوصی از دهه 80 به بعد سفته بازی و دلالی نیز بیشتر شد، گفت: همزمان با رشد این شعب بانکی به علت فعالیت‌های دلالی بسیاری از آن‌ها قیمت مسکن و املاک نجومی شد.
سلطانی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی با فعالیت‌های مضر خود باعث افزایش قیمت مسکن و املاک به میزان 3 برابر بیش از تورم شدند، تصریح کرد: این بانک‌ها در برهه‌ای از زمان با بدهی‌ها و کمبود منابع مواجه شده و از سوی دیگر به علت فساد، کارایی و مدیریت ضعیف منابع مالی خود را از دست دادند که در نتیجه آن وضعیت فعلی را در اقتصاد رقم زده‌اند.
بانک ها ضریب فزاینده نقدینگی را بیشتر کرده‌اند
وی با اشاره استقراض بانک های خصوصی از بانک مرکزی، گفت:  متاسفانه این نوع حمایت ها نیز باعث شد ضریب فزاینده نقدینگی بیشتر شده و مشکلات عدیده دیگری نیز رخ دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ورود بانک‌ها در سال 96 به حوزه بازار ارز و تلاطم‌های قیمتی که رقم زدند، افزود: متاسفانه از یک سال گذشته تاکنون بانک‌ها با ورود به بورس وضعیت آن را نیز دستخوش تغییرات منفی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی با اخذ 800 هزار میلیارد تومان سپرده و عدم اعطای تسهیلات رقم بزرگی در حدود یک سوم نقدینگی کشور را در اختیار دارند، تصریح کرد: متاسفانه بانک‌های خصوصی که در چالش‌های اخیر اقتصادی نقش آفرین هستند اکنون تمایلی به کاهش شعب خود نداشته زیرا از این شعب به عنوان محلی برای اخذ بیشتر منابع مردم استفاده می‌کنند.
سلطانی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به عملکرد بانک‌ها افزایش بیش از پیش شعب را نیز رقم خواهد زد، افزود: در حال حاضر نسبت شعب بانکی در ایران به نسبت جمعیت کشوری و کشورهای منطقه رقم بسیار بالایی است در حالی که این بانک‌ها هیچ کدام از منابع اخذ شذه را به اقتصاد تزریق نمی‌کنند که این خود بساط دلالی و در نتیجه نجومی شدن قیمت ها را گسترده است.
وی با بیان اینکه بانک‌های دولتی نسبت به گذشته شعب جدیدی ایجاد نکرده‌اند، گفت: در مجموع 70 درصد پرتفوی نقدینگی کشور دست بانک‌های خصوصی بوده از این رو لازم است بسیاری از بانک‌ها در یکدیگر ادغام شوند تا مدیریت آن ها نیز منسجم‌تر شود.
سلطانی بر ضرورت جمع شدن بساط بانک‌های خصوصی زیان‌ده تاکید کرد و افزود: در اقتصاد توسعه یافته اگر کنترل روی بانک‌ها نباشد به طور حتم چاپ بدون پشتوانه مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهد کرد.
 انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

برچسب ها: بانک بانک خصوصی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته