دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1399 - 12:51
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

فعالیت استخرها و تالارهای پذیرایی در مناطق قرمز ممنوع است

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: فعالیت استخرها و تالارهای پذیرایی در مناطق قرمز ممنوع بوده و تمام ورزش‌هایی که دارای تماس فیزیکی و برخورد هستند تعطیل است.
کد خبر : 492056
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت.jpeg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ محسن فرهادی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه‌ها که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه از رفع محدودیت به خوبی استفاده کنیم رعایت 4 محور بهداشت فردی، مواد غذایی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت تجهیزات مهم است.


وی افزود: رستوران‌ها که تا دیروز می‌توانستند با توزیع غذای بیرون‌بر فعالیت کنند از امروز امکان پذیرش مشتری را خواهند داشت، پذیرش مشتری دارای شرایط به خصوصی است که مهم‌ترین آنها رعایت فاصله بین مشتری است و میزها طوری باید چیدمان شوند که فاصله حداقل یک الی دو متر لحاظ شود، از این طریق 50 درصد ظرفیت رستوران کاهش پیدا می‌کند.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: دریافت وجه نقد در رستوران ممنوع خواهد بود و بهتر است پرداخت اینترنتی صورت گیرد. رعایت بهداشت فردی برای کارکنان باید شدیدتر باشد و پرسنل از ماسک و دستکش استفاده کنند و تماس فردی به صفر برسد.


فرهادی افزود: رستوران‌ها ادویه و فلفل و نمک را باید به صورت یکبار مصرف روی میز قرار داده و پس از ترک مشتری میز  گندزدایی کنند.


وی در ارتباط با وضعیت فعالیت سایر مراکز خدماتی گفت: کماکان فعالیت تالارهای پذیرایی ممنوع است، فعالیت استخرها در مناطق قرمز ممنوع بوده و تمام ورزش‌هایی که دارای تماس فیزیکی و برخورد هستند تعطیل است و قهوه‌خانه می‌تواند بدون عرضه مواد دخانی فعالیت کنند.


فرهادی در پاسخ به سؤال خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درمورد این‌که چه پروتکل‌های بهداشتی بر اجرای اصناف صورت می‌گیرد اظهار کرد: طراحی پروتکل‌ها در حال انجام است و به زودی در اختیار واحدهای صنفی قرار خواهد گرفت. نظارت به عهده بازرسان بهداشت محیط است و در این مسیر کماکان از نقش سایر سازمان‌ها استفاده می‌شود امروز طی جلسه‌ای در ستاد تهران درباره نظارت بر فعالیت اماکن تهران انجام شود.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر آنا در مورد پروتکل بهداشتی برای مراکز آموزشی گفت: برای مدارس و دانشگاه‌ها یک پروتکل مشخص اعلام شده است که بنابر نوع مدارس و سن دانش آموزان مدیران مدارس طبق پروتکل‌های مشخص باید عمل کنند.


وی افزود: بهتر است مدارس با حفظ فاصله گذاری اجتماعی و ضدعفونی کلاس‌ها برگزار شود.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مورد آغاز مسابقات لیگ برتر نیز بیان کرد: شروع تمرینات مسابقات فوتبال ابتدا آغاز خواهد شد و برگزاری مسابقات فقط در لیگ برتر و دسته یک خواهد بود و مسابقات شهرستانی و دسته دو و سه منتفی است. همچنین علاوه بر ممنوعیت انجام ماساژ برای فوتبالیست‌ها، سرویس بهداشتی باید گندزدایی شود و توصیه می‌شود از وسایل نقلیه مانند اتوبوس استفاده نشود.


فرهادی ادامه داد: باید افزایش تعداد اتوبوس‌ها صورت گیرد و دوش گرفتن ورزشکاران در منزل انجام شود، برنامه مسابقات سه الی چهار هفته پس از تمرینات و بدون تماشاچی خواهد بود. اگر یک مورد تست پی سی آر ورزشکاران مثبت شد از حضور منع می‌شود و اگر تست مثبت به 5 نفر از یک تیم افزایش یابد تیم اجازه تمرین نخواهد داشت.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره ضمانت اجرایی عرضه نشدن قلیان در قهوه‌خانه‌ها اظهار کرد: کابرد مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها به ویژه قلیان باعث شیوع کرونا خواهد شد، هرچند که این مواد مضرات خاص خود را دارند از مسئولان امر درخواست کردیم با عرضه قلیان مقابله کنند و اگر مشاهده شود مجبور به اقدام قانونی و پلمپ قهوه‌خانه خواهیم بود.


وی درباره پروتکل‌های بهداشتی حرم‌های مطهر و اماکن مقدسه نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مباریه با کرونا صحن‌ها اماکن متبرکه بازگشایی شده و مردم و زائران با رعایت فاصله‌گذاری وارد صحن می‌شوند، خواندن نماز جماعت در صحن‌ها انجام نمی‌شود و مردم باید از این فرصت جدید با رعایت بهداشت استفاده کنند.


فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعالیت سینماها نیز اظهار کرد: درخواست‌هایی برای بازگشایی سینماها و تئاتر داشتیم و تنها به دو الی سه سینما خودرو اجازه فعالیت داده‌ایم اما سینماها کماکان تعطیل هستند و اظهار نظر درمورد فعالیت آنها زود است.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان گفت: از همه توان خودمان استفاده می‌کنیم تا همه بازرسان در حال آماده باش باشند. از دفاتر خدمات سلامت، بازرسان اتاق اصناف بازرسان سمت و از همه مهم‌تر نیروی عظیم بسیج استفاده می‌کنیم و هرکسی به طور سازمان یافته نقش خود را انجام می‌دهد تا بی‌نظمی در نظارت انجام نشود.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته