دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1394 - 11:29
وکیل مدافع متهم نفتی در گفت‌وگو با آنا:

موکلم 22 میلیارد یورو نقد در ایران ندارد/ بگومگوی لفظی بین زنجانی و وزیر نفت واقعیت ها را کمرنگ می‌کند/ تکذیب بازداشت خواهر زنجانی

وکیل مدافع متهم نفتی با بیان اینکه 22 میلیارد یورو مطرح شده از سوی موکلم در داخل ایران نیست گفت: تمام اموال موکلم در خارج از کشور است و چون در حال حاضر تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و شماره حساب هایش بلوکه شده است، وی نمی‌تواند بدهی شرکت نفت را پرداخت کند.
کد خبر : 49203

رسول کوهپایه زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در واکنش به اظهارات سیف، رئیس کل بانک مرکزی که ادعای بابک زنجانی مبنی بر دارایی 22 میلیارد یورویی را دروغ بزرگ خوانده بود، اظهار کرد: من صحبت های ایشان را نشنیده ام و نمی دانم آقای سیف چه چیزی را تکذیب کرده اند. شاید ایشان گمان کرده اند موکلم در داخل کشور 22 میلیارد یورو دارایی دارد اما این طور نیست؛ مسلما دارایی موکلم به این میزان در داخل ایران نیست.


وی افزود: مشکل از زمانی به وجود آمد که اموال، شرکت ها و بانک های موکلم تحریم شدند و به طور حتم هیچ کسی این مبلغ پول را در خانه نگهداری نمی کند.


وکیل مدافع متهم نفتی با بیان اینکه در واقع تمامی پول های زنجانی بلوکه شده است، عنوان کرد: وقتی کلیه شماره حساب ها و بانک های موکلم تحریم می شود چگونه ممکن است او این پول را پرداخت کند؟ تمام سرمایه هایی که به اسم موکلم بوده است به دلیل همکاری با شرکت نفت به عنوان یک چهره کلیدی در دور زدن تحریم ها بلوکه شده و موکلم مورد تحریم قرار گرفته است.


این اظهارات در حالی است که تیر ماه امسال و بعد از برخی توافقات ایران و غرب، اعلام شد که نام بابک زنجانی نیز همانند برخی مقامات نظامی، سیاسی و اقتصادی ایرانی از فهرست تحریم‌ها خارج شده است.


وکیل مدافع زنجانی مدعی شد: اگر نحوه پرداخت بدهی موکلم از طریق رسانه ها اعلام شود، بانک هایی که قرار است با او همکاری کنند و برای انتقال پول ضمانت نامه صادر کنند، به اندازه ای که قرار است به شرکت نفت پول پرداخت شود شاید دو برابر آن را باید تحت عنوان پولشویی و دور زدن تحریم ها جریمه دهند

وی در واکنش به صحبت های موکلش که در دادگاه گفته بود «اگر اذیتم کنید شما را اذیت می کنم» گفت: باید ببینیم موکل تحت چه شرایطی این صحبت ها را مطرح کرده است. قبل از اینکه این صحبت ها از طرف موکلم زده شود باید ببینیم اظهار نظرهای قبلی در چه موردی بوده است؛ هر زمان که به عنوان وکیل زمان دفاعیاتم فرا رسد حتما به بیان جزئیات خواهم پرداخت. این گونه نیست که آقای زنجانی بخواهد کسی را اذیت کند؛ در این پرونده یک سری پیچیدگی هایی وجود دارد که به دلیل حساسیت موضوع قابلیت رسانه ای شدن ندارد.


وکیل مدافع زنجانی مدعی شد: اگر نحوه پرداخت بدهی موکلم از طریق رسانه ها اعلام شود، بانک هایی که قرار است با او همکاری کنند و برای انتقال پول ضمانت نامه صادر کنند، به اندازه ای که قرار است به شرکت نفت پول پرداخت شود شاید دو برابر آن را باید تحت عنوان پولشویی و دور زدن تحریم ها جریمه دهند. این موضوع مسائل خاص بانکی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی خود را دارد و اگر می توانستیم بسیاری از مسائل را باز کنیم شاید بیشتر ابهامات برطرف می شد.


کوهپایه زاده در توضیح علت ورود موکلش به کشمکش و دعوای لفظی با زنگنه، وزیر نفت و طرح ادعاها و مسایل تخریبی علیه شخص وزیر نفت گفت: مساله از زمانی شروع شد که وزیر نفت موکلم را به طور مشخص مخاطب قرار داد و در رسانه ها صحبت هایی را علیه او مطرح کرد. با وجود اینکه تا این لحظه رایی علیه موکل من صادر نشده است و در واقع زنجانی در حال حاضر در مظان اتهام است.


وکیل مدافع متهم نفتی تاکید کرد: آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت چه در گذشته و چه امروز، خدمات ارزنده ای را ارائه داده اند و این مناسب نیست تا زمانی که رای صادر نشده است، بخواهند علیه موکلم مطالبی را بیان کنند. در جایی از طرف ایشان گفته شد که زنجانی در رسانه ها پول خرج می کند تا جای طلبکار و بدهکار را عوض کند. من علیه این موضوع واکنش نشان دادم و مطرح کردم این صحبت ها در واقع افترا نسبت به بابک زنجانی و اصحاب رسانه است.


کوهپایه زاده ادامه داد: من می خواهم به آقای وزیر بگویم برادر «تذکر انّ الذکری تنفع المومنین» شما 4 وکیل دارید، مدیر امور حقوقی، سخنگو و همچنین مدیر روابط عمومی شما با همه رسانه ها صحبت کرده است اما آقای زنجانی امکان صحبت با رسانه ها را نداشته است و تازه مدتی است که موکلم می تواند در زندان از صحبت های مطرح شده آگاه شود.


وکیل مدافع متهم نفتی بیان کرد: ما نباید انتظار داشته باشیم یک نفر را نزدیک به دو سال آماج اتهام قرار دهیم و او صحبتی را مطرح نکند بگو مگوی لفظی موکلم با آقای زنگنه در واقع یک عکس العمل طبیعی است؛ هر کسی در هر جایگاهی از خود دفاع می کند اما به نظر من مناسب این بود که آقای زنگنه به قوه قضائیه اعتماد می کرد تا شکایت مطرح شده از مجاری قانون پیگیری شود.


وی با بیان اینکه دستگاه قضا هر چه حکم کند، همان است عنوان کرد: شاید اگر ما به اصول حرفه ای پایبند باشیم این گونه مشکلات به وجود نیاید. ما باید قضاوت کردن را بر عهده قاضی بگذاریم همان طور که مدیر عامل بانک مسکن در خصوص پرونده مشترکی که در دادگاه دارد گفته بود این یک پرونده حقوقی است و ما از طریق وکیل جواب قانونی لازم را خواهیم داد.


وکیل مدافع متهم نفتی تاکید کرد: تا زمانی که این صحبت ها مطرح شود طرفین به دنبال دفاع هستند و در واقع فضایی به وجود می آید که در آن واقعیت گم می شود و جامعه ضرر می کند.


کوهپایه زاده همچنین توضیح داد: موکلم تا امروز حدود 50 صفحه از دفاعیات خود را در دادگاه قرائت کرده است.


وی همچنین در خصوص شایعه بازداشت یکی از خواهران زنجانی طی روزهای گذشته اظهار کرد: چنین خبری صحت ندارد و متاسفانه بازار شایعات در پرونده موکلم داغ است و در پاره ای موارد صحبت هایی مطرح می شود که نمی توان واقعیت یا کذب بودن آن را از یکدیگر تشخیص داد.


گفتنی است وزیر نفت دولت یازدهم مدتها بعد از آن که مقادیر زیادی نفت کشور به بابک زنجانی جهت فروش سپرده شده و بعد از مدت زیادی پول آن به کشور بازنگشت، میزان این بدهی کلان را با مردم در میان گذاشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته