دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با آنا؛

حباب تورم با پیش‌فروش جدید خودرو بیشتر می‌شود/دولت انضباط مالی را پیگیری کند

کارشناس صنعت خودرو گفت: بخشنامه‌های جدید دولت در حوزه پیش‌فروش خودرو را غیراصولی و مغایر با قانون خواند و گفت: متأسفانه دخالت‌های دولت در بازار خودرو و بر هم زدن نظم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را در آن تورمی کرده است
کد خبر : 491935
1.jpg

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به وضعیت بازار خورو، گفت: متأسفانه دخالت‌های دولت در بازار خودرو و بر هم زدن نظم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را در آن تورمی کرده است.


وی با بیان اینکه ابلاغ بخشنامه و ابلاغیه‌های جدید در ویژه پیش‌فروش خودرو و در نظر گرفتن قوانین جدید برای ثبت‌نام مغایر با قانون اساسی است، افزود: دولت باید بازار را به حالت خود رها کرده تا قیمت‌ها با تعادل عرضه و تقاضا به مسیر صحیح هدایت شوند.


زاوه با تأکید بر اینکه یکی از تضادهای آیین‌نامه جدید پیش‌فروش خودرو با قانون اساسی ممنوعیت فروش بیش از ١٠ درصد قیمت است، تصریح کرد: وقتی خودرو در مالکیت فردی قرار می‌گیرد به عبارتی تحت مالکیت خصوصی بوده از این رو کسی نمی‌تواند تعدی به آن داشته یا در قیمت‌گذاری آن دخل و تصرفی داشته باشد.


این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت خودرو با تدابیر دولت به شرایط قبل باز خواهد گشت یا خیر، گفت: متأسفانه تدابیر فعلی دولت حتی به صورت موقت نیز منجر به آرامش بازار نخواهد شد.


وی با بیان اینکه بخشنامه‌های جدید در حوزه پیش‌فروش خودرو تنها به افزایش نظام تورمی در کشور دامن می‌زند، افزود: با چنین اقداماتی شرکت‌ها به فاز زیان ده بودن نزدیک شده و دوباره از بازپرداخت تسهیلات اخذ شده عاجز خواهد شد.


زاوه با تأکید بر اینکه خرید ارزان‌تر خودرو به نسبت بازار و تفاوت قیمت حاصله تورم را دامن می‌زند، تصریح کرد: افراد موفق به خرید این خودروهای پیش‌فروش شده صاحب ١٠٠ میلیون ثروت اتفاقی که حاصل از روند تولید نبوده می‌شوند که در نتیجه آن رشد تورم در همه بخش‌ها دور از ذهن نیست ضمن اینکه تولیدکننده در پرداخت بدهی های خود عاجز می‌شود.


این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مبارزه با تورم نیازمند انضباط مالی از سوی دولت است، گفت: تغییر سیاست‌های پولی کشور لازمه بهبود شرایط فعلی است.


وی با تأکید بر اینکه ورود رهبری به موضوع خودرو و مسائلی از این دست نشان می‌دهد که مسئولان به‌درستی در بخش اقتصاد کار نکرده‌اند، افزود: متأسفانه رهبر کشور باید جای مدیرعامل شرکت‌های خودروسازی و دیگر مسئولان نیز تدبیر کند.


زاوه با بیان اینکه در بحث ساماندهی بازار خودرو لازم است انحصار در تولید از میان برود، گفت: عامل اصلی وضعیت نابه سامان صنعت خودرو در کشور انحصار در تولید بوده در حالی که اگر تولیدکننده‌های بیشتری در این حوزه فعال شوند به طور حتم وضعیت بهتر خواهد شد.


انتهای پیام/4129/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت خودرو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته