دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1394 - 11:29

کشف جسد گروگان‌های افغان، کابل را به آشوب کشاند

اجساد گروگان‌هایی که روز یکشنبه گزارش بریده‌شدن سرشان به‌سیله گروه داعش در افغانستان منتشر شده بود، روز گذشته (سه‌شنبه) به کابل رسید. در این حال از پایتخت افغانستان خبر می‌رسد ناآرامی‌ها به دروازه‌های کاخ ریاست‌جمهوری این کشور رسیده است.
کد خبر : 49163

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش کرد: مقام‌های محلی ولایت زابل واقع در جنوب افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند که نیروهای وابسته به گروه داعش هفت نفر از غیرنظامیان گروگان گرفته‌شده وابسته به قوم «هزاره» را اعلام کرده‌اند.


مسئول امنیت ولایت زابل در این‌ باره گفت: جنگ‌جویان ازبکستانی سه زن و چهار مرد گروگان را بعد از آغاز درگیری میان نیروهای وابسته به داعش و گروه طالبان سربریدند.



شب گذشته (سه‌شنبه) صدها زن و مرد شمع به‌دست در غرب کابل در نزدیکی مصلی «شهید مزاری» جمع شدند تا اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام کنند. همچنین در زمان انتقال این اجساد، زنان و مردان در صفی طولانی دهلیزی ایجاد کردند تا اجساد از آن مسیر به داخل مصلی منتقل شوند.


یکی از اعضای گروه «ستاد دادخواهی ملی برای قربانیان خشونت» گفت: پس از ورود اجساد به کابل، نیروهای دولتی قصد داشتند آن‌ها را به بیمارستان «سردار محمد داوودخان» منتقل کنند ولی تجمع‌کنندگان مانع از انتقال اجساد به بیمارستان شدند.


اجساد شب گذشته در مصلی ماند و قرار شد امروز یا فردا (پنج‌شنبه) مردم آنها را بر دوش خود تشییع و سپس در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کنند.


از سوی دیگر روز گذشته (سه‌شنبه) «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، همراه با معاونانش به غرب کابل رفت و با شماری از تجمع‌کنندگان دیدار کرد.


منابع خبری افغانستان ساعتی پیش گزارش کردند: مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی امروز درباره موضوع کشته‌شدن گروگان‌های افغان در ولایت زابل گفت‌وگو و این رویداد را به‌شدت محکوم کرد.



در بیانیه پایانی این نشست آمده است: کشته شدن هفت شهروند افغان در ولایت زابل، زنگ خطری برای رهبران دولت افغانستان بود. نمایندگان بارها از نهادهای امنیتی خواسته بودند تا اقدامات لازم برای آزادی گروگان‌ها را انجام دهند ولی شاهد بی‌تفاوتی حکومت بودیم.


این بیانیه می‌افزاید: رهبری حکومت وحدت ملی که با شعارهای پوچ از اعتماد ملت سوءاستفاده کردند و زمام امور کشور را به دست گرفتند، باید بدانند در قبال سرنوشت اتباع کشور مسئول هستند و باید در برابر کوتاهی‌شان در آزادی افراد ربوده شده، پاسخ قانع‌کننده بدهند.


در جلسه عمومی امروز چهارشنبه مجلس، شماری از نمایندگان از هم‌پیمانان افغانستان برای حفظ امنیت این کشور انتقاد کردند و خواهان بازنگری این پیمان‌ها شدند.


تجمع معترضان در دروازه‌های ورودی کاخ ریاست‌جمهوری


از سوی دیگر شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش کرد: با ادامه تجمع معترضان در دروازه‌های ورودی کاخ ریاست‌جمهوری، هیاتی از جانب دولت افغانستان مشغول مذاکره با تظاهرکنندگان است.


شاهدان عینی می‌گویند که صدها معترض وارد محوطه اداره امور عمومی که در کنار کاخ ریاست‌جمهوری قرار دارد، شده‌اند.


آنها افزودند: بعد از اینکه از داخل کاخ ریاست‌جمهوری هیاتی «پایین‌رتبه»برای مذاکره با تظاهرکنندگان بیرون آمد، تظاهرکنندگان خشمگین شدند و در حالی‌که جنازه ها را با خود حمل می‌کردند وارد محوطه اداره امور عمومی شدند.


اکنون نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان شلیک هوایی کرده‌اند.


از سوی دیگر لحظاتی پیش رادیو «صدای افغان» گزارش کرد: نمایندگان تظاهرکنندگان برای گفت‌وگو با مقام‌های دولتی وارد کاخ ریاست‌جمهوری شده‌اند.
هنوز از جزئیات این گفت‌وگو که جریان دارد، خبری در دست نیست.


همچنین شمار معترضان در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری پس از تیراندازی نیروهای امنیتی به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. گفته می‌شود که هشت نفر از جمله یک خبرنگار به‌دنبال تیراندازی هوایی نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب