دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 12:10

منصوری‌آرانی: زاکانی می‌خواهد همچنان در صدر اخبار باشد/ رفتار جریانی کمیسیون ویژه برجام بیش از پیش نمایان شده است

نماینده مردم کاشان در مجلس درباره اظهارات تازه علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون منحل‌شده بررسی برجام، گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کار کمیسیون ویژه برجام به پایان رسیده است و این کمیسیون دیگر مسئولیتی ندارد.
کد خبر : 49059

عباسعلی منصوری‌آرانی با حضور در غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات،‌ با اشاره به روند کار کمسیون‌های ویژه مجلس اظهار کرد: این کمیسیون‌ها بر اساس ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس، دو وظیفه بررسی و ارائه گزارش را برعهده دارند و دیگر برداشتی غیر از این نمی‌توان از آیین‌نامه داخلی مجلس داشت.


ما از ابتدای تشکیل این کمیسیون ویژه به جریانی شدن آن انتقاد داشتیم و اظهارات جدید آقای زاکانی نشان می‌دهد ایرادات ما به کمیسیون ویژه وارد و درست بوده است؛ چراکه اکنون جریانی بودن این افراد نمایان شده است

وی افزود: اظهارنظرهای اخیر آقای زاکانی، استنتاجی و نتیجه‌ای است چون که آیین‌نامه داخلی مجلس وظیفه سومی را برعهده کمیسیون‌های ویزه مجلس نگذاشته است.


اخیرا علیرضا زاکانی، در گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها، تأکید کرده که کار کمیسیون ویژه برجام پایان نیافته و با مأموریت جدیدی به نام نظارت بر اجرای برجام به کار خود ادامه می‌دهد. زاکانی افزوده است که محملی در آیین‌نامه برای منحل کردن کمیسیون ویژه وجود ندارد و این کمیسیون تا پایان عمر مجلس نهم، عمر خواهد کرد.


در همین زمینه، منصوری‌آرانی به آنا گفت: پیش از این کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون دائمی که در تمامی دوره های مجلس حضور داشته است موضوع هسته‌ای را دنبال می‌کرده، از این رو نظارت بر اجرای برجام به صورت تخصصی بر عهده این کمیسیون است.


وی خاطرنشان کرد: اگر کمیسیون ویژه برجام ارائه گزارش از توافق هسته‌ای را تا پایان دوره نهم مجلس ارائه نمی‌داد، می‌توانست پابرجا باشد؛ ولی از زمانی که این گزارش ارائه شد هیچ مسئولیتی برعهده کمیسیون نیست و کاری برای انجام ندارد.


عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:‌ هیئت رئیسه مجلس هم با استناد به این موضوعات، طرح دوفوریتی برجام را بر عهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گذاشت.


نماینده کاشان در مجلس تصریح کرد: کمیسیون ویژه برجام پس از ارائه گزارش هیچ جلسه‌ای نداشته است و من قول می‌دهم که تا پایان مجلس نهم هم هیچ جلسه‌ای نداشته باشد. موضوعاتی که آقای زاکانی مطرح می‌کند به این خاطر است که در صدر اخبار باقی بماند و موضوع این کمیسیون همچنان زنده باشد.


وی تصریح کرد: ما از ابتدای تشکیل این کمیسیون ویژه به جریانی شدن آن انتقاد داشتیم و اظهارات جدید آقای زاکانی نشان می‌دهد ایرادات ما به کمیسیون ویژه وارد و درست بوده است؛ چراکه اکنون جریانی بودن این افراد و رفتار جریانی این کمیسیون، بیش از پیش نمایان شده است.


منصوری‌آرانی همچنین درباره ترکیب شورای عالی نظارت بر برجام که قرار است از سوی شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود، گفت: هنوز ترکیب این شورا مشخص نیست و معلوم نیست که نمایندگان مجلس در آن عضویت داشته باشند یا نه. شورای عالی امنیت ملی درباره ترکیب این شورا تصمیم‌گیری خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب