دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 12:33

اختلاف دوباره تهران و پاریس بر سر نحوه پذیرایی از روسای‌جمهوری ایران؛ مخالفت با سرو شراب در ضیافت نهار «روحانی» در الیزه

درحالی که رسانه‌ای فرانسوی گزارش کرد ضیافت نهار هفته آینده در کاخ الیزه برای پذیرایی از رئیس‌جمهوری ایران به‌دلیل اختلاف بر سر سرو شراب لغو شده است، کاخ الیزه با سکوت در قبال این خبر، واکنش معناداری از خود نشان داده است.
کد خبر : 49058

مجتبی اسماعیلی، گروه بین‌الملل: روز گذشته (سه‌شنبه) رادیو «آر.تی.ال» فرانسه به‌ نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرده بود که مقام‌های فرانسوی ظاهرا برنامه ضیافت نهار در پاریس به میزبانی «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه را لغو کرده‌اند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که دولت ایران تاکید کرد ضیافت نهار باید بدون سرو شراب و همراه با طبخ گوشت حلال باشد. موضوعی که فرانسه آن را نپذیرفت.


البته فرانسوی‌ها به‌جای این درخواست و رد آن، تلاش کردند به‌نحوی با پیش کشیدن موضوع دعوت به شرکت در صبحانه کاری، موضوع را فیصله دهند که این درخواست نیز با واکنش منفی ایران مواجه شد.


دیدار رسمی میان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری کشورمان و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است سه‌شنبه آینده (17 نوامبر) در کاخ الیزه برگزار شود.


به‌ دنبال انتشار این خبر، رسانه‌های فرانسوی تلاش بسیاری کردند تا صحت موضوع و جزئیات آن را از مقام‌های رسمی جویا شوند و حتی خبرنگار خبرگزاری فرانسه تلاش کرد در این‌باره با سخنگوی کاخ الیزه گفت‌وگو کند ولی وی از اظهارنظر رسمی در این‌باره خودداری کرد.


مقام‌های فرانسوی علت اصرار خود بر سرو شراب در ضیافت کاخ الیزه را «احترام به سنت‌های جمهوری فرانسه» عنوان کرده‌اند.

مقام‌های فرانسوی علت اصرار خود بر سرو شراب در ضیافت کاخ الیزه را «احترام به سنت‌های جمهوری فرانسه» عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این مقام‌ها یکی از اصول ابتدایی و اساسی قواعد تشریفات و آداب دیپلماتیک در سفرهای خارجی، توجه به فرهنگ و رسوم کشور میزبان است. به باور آنان، آداب و رسوم فرهنگی کشور میزبان که ممکن است مغایرت گسترده‌ای با بافت فرهنگی فرد مدعو داشته باشد، باید به‌وسیله دیپلمات مهمان رعایت شود.


در این حال، روزنامه «لوموند» فرانسه نوشت که قرار است هیاتی فرانسوی تا پایان هفته برای حل جزئیات سفر به تهران سفر کند.


سابقه دعوت به سرو شراب در دولت‌ «خاتمی»


این برای نخستین‌بار در روابط دو دولت ایران و فرانسه نیست که یک سفر رسمی به‌دلیل دعوت به سرو شراب، با تاخیر و یا واکنش منفی ایران مواجه می‌شود.


در سال 1378 قرار بود «سید محمد خاتمی» رئیس‌جمهوری اسبق ایران به پاریس سفر کند که این سفر چند بار به تعویق افتاد. در همان زمان یکی از اعضای هیئت ایرانی اعلام کرد که عمده دلیل تاخیر سفر، دعوت «ژاک شیراک» رئیس‌جمهوری وقت فرانسه از خاتمی به شرکت در ضیافت شامی است که قرار بود در آن شراب سرو شود.


فرانسوی‌ها در آن زمان حاضر نشدند به‌دلیل حضور رئیس‌جمهوری ایران در ضیافت شام، شراب سرو نکنند و سرانجام این ضیافت لغو شد و به‌جای آن از رئیس‌جمهوری ایران با عصرانه‌ای غیر رسمی پذیرایی شد.


موضوع حاشیه‌ساز دیگر، سفر «خاتمی» به ایتالیا بود. در آن زمان و پس از سفر، تصاویری از حاشیه مراسم در برخی روزنامه‌های‌ ژاپنی منتشر شد و به‌‌سرعت در ایران بازتاب یافت. آنگونه که تصاویر نشان می‌داد، «خاتمی» در کنار دختر «اسکار لویجی سالفارو» رئیس‌جمهوری ایتالیا نشسه بود و در مقابل آن‌ها جام بلورینی به چشم می‌خورد که معمولا برای نوشیدن شراب به کار می‌رود.


یکی از اعضای هیئت ایرانی در واکنش به انتشار این تصاویر گفت: ایتالیایی‌ها از ایران دعوت کرده بودند تا در مراسم حضور داشته باشد، ولی در واقع آن‌ها به افتخار حضور رئیس‌جمهوری ایران، در مهمانی ترتیب‌داده شده از نوشیدنی الکلی استفاده نکردند و در جام بلورین مقابل «خاتمی» چیزی جز آب خالی نبود.


به هر حال، سفر اروپایی «حسن روحانی» از سه روز پیش از دیدار با «اولاند» آغاز می شود.


دفتر ریاست‌جمهوری کشورمان اعلام کرد: «حسن روحانی» روز شنبه 23 آبان برای دیدار با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری ایتالیا به رم سفر خواهد کرد. وی در این سفر قرار است در واتیکان با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان و دیگر مقام‌های واتیکان دیدار کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته