دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 12:23

بعیدی نژاد: باز طراحی اراک بعد از اجرای برجام انجام می شود/ تعبیر جمع‌آوری سانتریفیوژها نادرست است

رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: باز طراحی اراک پس از اجرای رسمی توافق آغاز خواهد شد و پیش از آن مقدمات از جمله خروج قلب راکتور صورت می گیرد.
کد خبر : 49054

به گزارش خبرنگار بین‌الملل آنا، حمید بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، در بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه آنا در پاسخ به سوالی درباره سند باز طراحی اراک اظهار کرد: سندی که تهیه شده بر اساس یکی از بندهای برجام است که می‌گوید باید پس از تصویب برجام در روندهای داخلی کشورها و قبل از اجرای بازطراحی، سندی بین ایران و اعضای1+5 تحت عنوان official document (سند رسمی) تهیه شود که در آن کشورهای 1+5 تعهد جدی خود و مسئولیت‌هایی‌ را که در قبال مدرن‌سازی اراک دارند، قید کنند


وی با اشاره به اینکه سند نهایی شده است و در انتظار امضای آن هستیم اظهار کرد: انتخاب اصلی و مورد نظر ما این است که سند را وزیران امور خارجه امضا کنند اما اینکه چه فرصتی پیدا شود تا همه وزرا حضور داشته باشند هنوز مشخص نیست. ممکن است در حاشیه نشست وین برای سوریه که به هفته آینده موکول شده است در صورت حضور همه وزیران امور خارجه 1+5 این فرصت فراهم شود یا اینکه به زمان دیگری موکول خواهد شد.


وی در پاسخ به این سوال که بر این اساس باز طراحی اراک از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ اظهار داشت: باز‌طراحی بعد از اجرای برجام شروع می‌شود و ما باید منتظر باشیم که موعد اجرای برجام فرا برسد. مقدمات در حال نهایی شدن هستند. تیم های کارشناسی به ویژه چینی‌ها در حال انجام اقدامات لازم هستند. هیات‌های چینی به ایران سفر می‌کنند، هیات‌های ایرانی به این کشور می‌روند و اقدامات کارشناسی انجام می‌شود که بعد از اجرای برجام وارد مرحله باز‌طراحی شویم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا باز‌طراحی نیازمند مقدمات عملی نیز خواهد بود اظهار داشت: مقدمات عملی مورد نیاز این است که باید قلب راکتور تغییر کند و بر این اساس قلب قدیمی راکتور خارج می‌شود تا قلب جدید بعد از اجرا که وارد مراحل باز‌طراحی شدیم جایگزین شود.


وی تصریح کرد: قلب جدید باید ابتدا طراحی شود که این امر زمان‌بر است. در مرحله بعدی ساخته خواهد شد و بعد از آن در مرحله اجرا نصب می‌شود. برای این اقدام باید کارهای عملیاتی انجام شود. قبل از اجرا فقط ما باید اطمینان پیدا کنیم که طرف مقابل به تعهدات و مسئولیت‌هایی که دارد پایبند خواهد بود تا بتوانیم به مرحله اجرا دست پیدا کنیم.


بعیدی نژاد همچنین درباره گزارش‌های منتشر شده درباره توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها گفت: تعبیری که تحت عنوان جمع‌آوری سانتریفیوژها مطرح می‌شود تعبیر درستی نیست. سانتریفیوژها قرار نیست جمع‌آوری شوند و آن تعدادی که در برجام بر آنها تاکید شده تحت مراقبت، نگهداری خواهند شد و چیزی تحت عنوان جمع‌آوری سانتریفیوژها وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته