دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1399 - 12:43
در پی اعزام ناو آمریکایی به دریای کارائیب؛

هشدار مقامات ایران به ماجراجویی جدید دولت ترامپ/ میرسلیم: عین‌الاسد را فراموش نکنید

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم به طرح آمریکا برای مقابله با نفتکش‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دریای کارائیب واکنش نشان داد.
کد خبر : 490234
170705.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روز پنجشنبه هفته گذشته یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است.


رابطه ایران و ونزوئلا هیچ‌گاه از نظرها دور نبوده، آن‌چنان‌که علاوه‌بر تعاملات سیاسی، این دو کشور رابطه اقتصادی خوبی هم با یکدیگر داشتند. ایران و ونزوئلا در دو دهه اخیر رابطه گرمی با یکدیگر داشته‌اند. این دو کشور به واسطه عضویت در جنبش عدم تعهد و سیاست‌های ضدآمریکایی و نیز به‌خاطر اشتراک در قرارداشتن زیر فشارهای سیاسی، اقتصادی و تحریمی آمریکا، همکاری‌های مختلفی با یکدیگر داشته‌اند؛ لذا کارشناسان معتقدند تصمیم ایران برای فروش بنزین به ونزوئلا پیام سیاسی مشخصی در به چالش کشیدن تحریم‌های آمریکا دارد.


علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به دخالت آمریکا در روابط دوجانبه ایران و ونزوئلا گفت: «نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه‌ را ندارد. تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا بر مبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به دیگر کشورها ارتباط ندارد. ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.»


همچنین سید مصطفی میرسلیم، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در مقابل نفتکش‌های ایرانی در دریای کارائیب نوشت: «به اعتبار خون شهیدان و اقتدار موشکی خود، تحریم را می‌شکنیم، با کشتیرانی تحت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران سینه اطلس را می‌شکافیم و با کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری معاملات خود را با هر طرفی که اراده شود، برقرار می‌کنیم. به دزدان دریایی کارائیب هشدار می‌دهیم که: عین‌الأسد را نباید فراموش کنید.»



براساس متابع موجود، گویا ارتش تروریستی آمریکا برای مقابله با نفتکش‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دریای کارائیب از چهار ناو جنگی «یواس‌اس دیترویت USS Detroit (LCS-7)»، «یواس‌اس لاسن USS Lassen (DDG-82)»، «یواس‌اس پربل USS Preble (DDG-88)» و «یواس‌اس فاراگات USS Farragut (DDG-99)» به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-26 استفاده خواهد کرد.


موضوع اعزام ناو در مسیر نفتکش‌های ایران در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر، یک نفتکش حامل نفت ایران با نام گریس ۱، در آب‌های جبل‌الطارق به خواست آمریکا و توسط نیروهای بریتانیایی توقیف شد. این ماجرا که با توقیف یک نفتکش بریتانیایی در آب‌های جنوب ایران نیز همراه شد، چالشی طولانی بین تهران و لندن و واشنگتن ایجاد کرد، اما در نهایت، دادگاه محلی بدون مخالفت از دولت مرکزی حکم به رفع توقیف این نفتکش ایرانی داد و درخواست آمریکا برای تعویق را نیز بی‌پاسخ گذاشت تا نفتکش آزاد شود. آمریکا آن زمان تلاش کرده بود خود نفتکش ایرانی را در اختیار بگیرد، اما درخواست از بریتانیا برای تعویق آزادسازی نفتکش و نیز تماس با ناخدای کشتی بی‌نتیجه ماند.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته