دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش لحظه‌به‌لحظه از متن و حاشیه مراسم اهدای جوایز آکادمی

«مرد پرنده» برنده بزرگ اسکار ۲۰۱۵ / دست دختر ایرانی به مجسمه طلایی نرسید

هشتاد و هفتمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، اسکار 2015 در دالبی تیه‌تر هالیوود در جریان است. گزارش لحظه‌به‌لحظه خبرنگار آنا از متن و حواشی رویدادهای روی صحنه مراسم اسکار را بخوانید. زمان‌ها به وقت تهران نوشته شده است.
کد خبر : 4902

8:45 پایان مراسم اسکار 2015 و به روی صحنه آمدن برندگان.


8:35 «مرد پرنده» بهترین فیلم اسکار 2015 شد. این فیلم با ربودن چهار جایزه اصلی بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه و فیلم‌برداری پیروز مطلق میدان هشتاد و هفتمین دوره مراسم اسکار است.


8:27 جولین مور بازیگر «همچنان آلیس» همانطور که پیش بینی می شد، به جایزه اسکار بازیگر زن نقش اصلی رسید. متیو مک کاناهی برنده جایزه اسکار بازیگر مرد نقش اصلی سال گذشته این جایزه را به او اهدا کرد.


8:20 ادی ردمین بازیگر «نظریه همه چیز» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی شد. به نظر می رسد این تنها جایزه امشب این فیلم انگلیسی درباره زندگی استیون هاوکینگ فیزیکدان است. به این ترتیب مایکل کیتون «مرد پرنده» بزرگترین بخت دریافت جایزه دوران حرفه ای خود را از دست داد.


8:15 آلخاندرو گونزالس اینیاریتو، کارگردان «مرد پرنده» برنده جایزه بهترین کارگردانی. این سومین جایزه برای »مرد پرنده» است که کفه تعداد جوایز را به نفع این فیلم سنگین می کند. تا اینجا سه فیلم، هرکدام با سه جایزه شانه به شانه پیش می روند. اینیاریتو متولد مکزیک است. سال گذشته نیز یک فیلم‌ساز مکزیکی دیگر، آلفونسو کوارون برای ساختن فیلم «جاذبه» برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.


8:05 اپرا وینفری برای اهدای جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به روی صحنه می آید و اعلام می کند: «بازی تقلید». گراهام مور این فیلم‌نامه را نوشته است. ظاهراً گردانندگان مراسم اسکارقصد دارند نابرابری نژادی در میان نامزدهای اسکار را با به روی صحنه آوردن مجریان سیاهپوست جبران کنند.


8:01 دومین جایزه برای «مرد پرنده»: بهترین فیلم‌نامه اریژینال. ادی مورفی جایزه بهترین فیلم‌نامه اریژینال را اهدا می کند و نطق پذیرش جایزه به زبان اسپانیایی ایراد می شود.


7:53 نام آلکساندر دسپلات سازنده موسیقی متن «بازی تقلید» به عنوان برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن اعلام شد. آلکساندر دسپلات امسال برای ساختن موسیقی متن فیلم «هتل بزرگ بوداپست» نیز نامزد اسکار بود. وی تاکنون هشت بار نامزد اسکار شده است و برای اولین بار آن را دریافت می کند.


7:47 با آنکه قبلاً اعلام شده بود ترانه «سِلما»آخرین اجرای زنده امشب است، لیدی گاگا ترانه «آوای موسیقی» (اشک ها و لبخندها) را اجرا کرد و پس از آن جولی اندروز، بازیگر این فیلم کلاسیک به روی صحنه آمد.


7:36 ترانه «افتخار» فیلم «سِلما» برنده جایزه اسکار بهترین ترانه اریژینال شد. کریس پاین و دیوید اویلوو از جمله مدعوین مراسم بودند که با اشک از این ترانه استقبال کردند. «سِلما» به کارگردانی آوا دوورنی فیلمی در مورد جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا و رهبر آن، مارتین لوتر کینگ است.


7:30 آخرین ترانه زنده روی صحنه مراسم امشب را جان لجند و کامون اجرا کردند: ترانه «افتخار» برای فیلم «سِلما».


7:24 پاتریشیا آرکت برنده جایزه بازیگر زن نقش مکمل، در خارج از صحنه برای خبرنگاران نظر خود در مورد نابرابری نژادی و جنسیتی در هالیوود و جوایز اسکار را ابراز کرد: «حالا دیگر زمان ما فرا رسیده است. برابر یعنی برابر.»


7:21 «شهروندچهار» (Citizenfour) به کارگردانی لورا پویتراس که مستندی است درباره ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد سرویس امنیت ملی آمریکا، به عنوان بهترین فیلم مستند بلند برگزیده شد. جولین مور نامزد جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی در میان حاضران مراسم به شدت برای این فیلم ابراز احساسات کرد.


7:16 بندیکت کامبربچ از نامزدهای دریافت جایزه بازیگری مرد نقش اصلی برای «بازی تقلید» با گفتن کلمه ای غیر مؤدبانه بر صحنه حاضران را شگفت زده کرد.


7:14 «شلاق» نیز سومین جایزه خود را دریافت کرد: بهترین تدوین! تام کراس این جایزه را می گیرد.




6:55 «مرد پرنده» به اولین جایزه امشب خود رسید: بهترین فیلم‌برداری. امانوئل لوبتزکی فیلم‌بردار برنده این جایزه، سال گذشته نیز برای «جاذبه» برنده اسکارشده بود. وی پیش از آن پنج بار دیگر نیز نامزد اسکار شده بود.




6:52 «هتل بزرگ بوداپست» سومین جایزه را دریافت کرد: بهترین طراحی صحنه.





6:41 «قهرمان بزرگ 6» جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را دریافت کرد.


6:38 فیلم کوتاه «جشن» به کارگردانی پاتریک اوزبورن و کریستینا رید عنوان بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را به خود اختصاص داد.


6:34 «بین‌ستاره‌ای» جایزه بهترین جلوه‌های ویژه بصری را دریافت کرد.


6:28 پاول پاولیکوفسکی در خارج از صحنه اسکار به خبرنگاران گفت: «بر خلاف تصوری که در ایالات متحده آمریکا وجود دارد، «ایدا» فیلمی درباره هولوکاست نیست.»


6:24 نام پاتریشیا آرکت بازیگر «پسربچگی» به عنوان برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اعلام شد. رسیدن این جایزه به پاتریشیا آرکت، مانند جایزه جی. کی. سیمونز برای نقش مکمل مرد «شلاق» با توجه به نتایج جوایز سینمایی دیگر این فصل کاملاً قابل پیش بینی بود. خانم آرکت رقیب پرطرفداری مانند مریل استریپ را پیش رو داشت.


6:19 «تک‌تیرانداز آمریکایی» برنده جایزه تدوین صدا شد.


6:17 برنده جایزه بهترین میکس صدا اعلام شد: «شلاق».


6:14 نوبت به «مرد پرنده» رسید تا در روی صحنه اسکار به هجو کشیده شود.


6:05 شوخی نیل پاتریک هریس و دیوید اویلوو با فیلم «آنی» در روی صحنه. نیل پاتریک هریس فیلم «سلما» با بازی دیوید اویلوو از نامزدهابی جایزه بهترین فیلم را نیز دست می‌اندازد.


6:03 مورین اوهارا بازیگر 94 ساله هالیوود کلاسیک به روی صحنه آمد.


5:59 نام فیلم کوتاه «بحران هاتلاین: کهنه کاران مطبوعات» به کارگردانی الن گوسنبرگ کنت و دانا پری به عنوان بهترین فیلم کوتاه مستند اعلام شد.


5:56 فیلم «تماس تلفنی» ساخته مت کرکبی بهترین فیلم کوتاه زنده اسکار 2015 شد. این فیلم از جمله با «پروانه» به کارگردانی خانم تلخون حمزوی، ایرانی مقیم سویس و تنها نامزد ایرانی چایزه اسکار 2015 در رقابت بود. در فیلم «تماس تلفنی» سلی هاوکینز بازیگر نامزد اسکار و جیم برودبنت بازی کرده اند.



5:41 نام فیلم «ایدا» یه کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان به عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اعلام شد. این اولین فیلم سیاه و سفید برنده جایزه اسکاربهترین فیلم غیر انگلیسی زبان از سال 1967 تاکنون است.


5:39 چیوتل اجیوفورث بازیگر روی صحنه تپق میزند!


5:37 نیل پاتریک هریس فیلم نامزد چند جایزه از جمله بهترین فیلم «نظریه همه چیز» را دست می‌اندازد.


5:31 «هتل بزرگ بوداپست» برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی شد.


5:29 جنیفر لوپز و کریس پاین به روی صحنه آمدند.


5:28 «هتل بزرگ بوداپست» برنده جایزه بهترین طراحی لباس شد.


5:22 گروه Maroon 5 بروی صحنه موسیقی زنده اجرا میکند.


5:20 لیام نیسن به روی صحنه آمد تا دو فیلم از نامزدهای اسکار بهترین فیلم را معرفی کند.


5:18 نیل پاتریک هریس، مجری اصلی مراسم پیش بینی های خود از برندگان را با لحنی هجوآمیز اعلام کرد.


5:10 جی. کی. سیمونز بازیگر «شلاق» اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را دریافت کرد. وی در تطق هنگام دریافت جایزه خود گفت: «با والدین خود بیشتر صحبت کنید.»


5:00 آغاز مراسم اهدای جوایز در دالبی تیه‌تر هالیوود.


طبق آمار لس‌آنجلس تایمز 94 درصد از اعضای رأی دهنده آکادمی اسکار سفیدپوست، 77 درصد مرد و 86 درصد بالای پنجاه سال هستند.



مایکل کیتون (راست) نامزد جایزه اسکار بازیگر مرد نقش اصلی برای «مرد پرنده» و دیوید اویلوو (چپ) بازیگر «سلما» روی فرش قرمز اسکار.





4:10 ریچارد لینکلیتر و ایتن هاوک کارگردان و بازیگر «پسربچگی» یکی از فیلم‌های مطرح و مدعی دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، روی فرش قرمز آمده‌اند.




4:00 مراسم فرش قرمز هشتاد و هفتمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار از ساعتی پیش آغاز شده است.


نیل پاتریک هریس مجری اصلی مراسم اسکار از نخستین چهره‌هایی بود که روی فرش قرمز ظاهر شد.


کیت بلنچت، کری واشنگتن، لوپیتا نیونگو و چیوتل اجیوفورت از اهدا کنندگان جوایز و لورا درن، رابرت دووال، رزاموند پایک و جولین مور از جمله نامزدهای دریافت جوایز اسکار 2015 هستند که تا این لحظه به روی فرش قرمز قدم گذاشته‌اند.



گزارش از: ساسان گلفر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته