دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 09:42

ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی عربستان به شورای حقوق بشر سازمان ملل

عربستان سعودی برای تصویب قطعنامه‌ای در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکوم کردن ورود نظامی ایران و روسیه در سوریه تلاش می‌کند، اقدامی که با اعتراض ایران و سوریه مواجه شده است.
کد خبر : 49004

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از «رویترز»، گرچه تنظیم این قطعنامه غیرالزام‌آور به‌وسیله عربستان سعودی انجام شده است، کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر قدرت‌های غربی از آن حمایت کرده‌اند.


در این قطعنامه، بیشترین انتقاد متوجه دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه است. همچنین نسبت به استفاده نامطلوب از قدرت نظامی (فشار و زور) به‌وسیله دولت سوریه علیه غیرنظامیان ابراز نگرانی شده است.


علاوه بر این، گرچه در پیش‌نویس قطعنامه سعودی، به‌طور مشخص از روسیه نام برده نشده است، همه حملات علیه مخالفان میانه‌رو سوری محکوم و در آن از طرف‌‌ها خواسته شده است تا فورا حملات خود را متوقف کنند.


جنگنده‌های روسیه از ماه سپتامبر با هدف مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش وارد عملیات نظامی در سوریه شده‌اند.


به‌دنبال ارائه این پیش‌نویس، نماینده هیئت سوری به انتقاد از آن پرداخت و گفت: کشورهایی همچون عربستان سعودی و قطر صلاحیت صحبت درباره حقوق‌ بشر را ندارند. هدف از این پیش‌نویس «سیاسی کردن» وضعیت حقوق‌بشر در سوریه است.


هیئت ایرانی نیز در این نشست انتقادات مشابهی را علیه این قطعنامه جهت‌دار و هدفمند مطرح کرد.


این پیش‌نویس خواستار خروج همه گروه‌های شبه‌نظامی از سوریه می‌شود و نقض گسترده حقوق‌بشر به‌وسیله داعش و سایر گروه‌های اسلام‌گرا را محکوم می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته