دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1399 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 157

فینگولیمود؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

فینگولیمود دارویی برای درمان ام‌اس است که به جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی به اعصاب موجود در مغز و نخاع کمک می‌کند.
کد خبر : 489685
Gilenya.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، فینگولیمود دارویی برای درمان ام‌اس است. هر چند این دارو درمان قطعی برای درمان ام‌اس نیست ولی تصور می‌شود که فینگولیمود به جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی (لنفوسیت‌ها) به اعصاب موجود در مغز و نخاع کمک می‌کند.


این عملکرد به کاهش دفعات عود کردن بیماری و به تأخیر انداختن ناتوانی کمک می‌کند.


نکات مهم در ارتباط با مصرف فینگولیمود



  • قبل از شروع مصرف فینگولیمود پزشک معالج باید آزمایشات پزشکی مانند فشار خون و معاینه چشم را انجام دهد تا در صورت بروز عوارض جانبی ناشی از دارو، نظارت کامل داشته باشد.



  • فینگولیمود معمولاً برای یک‌بار در روز تجویز می‌شود.



  • حداقل 6 ساعت پس از مصرف اولین دوز از فینگولیمود بیمار تحت کنترل قرار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که دارو منجر به کاهش شدید ضربان قلب نشده است.



  •  برای اثرگذاری بیشتر، دارو هر روز در زمان مشخص و تا پایان دوره تجویز شده باید مصرف شود.


عوارض جانبی مصرف فینگولیمود چیست؟


با توجه به این‌که هر دارو عوارض جانبی خود را دارد پزشک معالج در صورتی آن را تجویز می‌کند که به این نتیجه رسیده باشد که منفعت آن دارو بیش از عوارض آن است. در این قسمت به بخشی از عوارض جانبی این دارو اشاره خواهد شد.


برخی از این موارد بدین شرح است:



  • این دارو ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد بنابراین بیمار باید به‌طور مرتب فشار خون خود را بررسی و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک معالج اطلاع دهد.



  • فینگولیمود ممکن است خطر سرطان پوست و لنفوم را افزایش دهد بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تغییر پوستی جدید یا تغییر گره‌های لنفاوی متورم سریعاً پزشک معالج باید مطلع شود.



  • این دارو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و خطر ابتلا به عفونت‌های جدی همچون برونشیت یا ذات‌الریه را تا 2 ماه پس از آخرین دوز مصرفی افزایش دهد.



  • برخی از عوارض شایع مصرف فینگولیمود عبارتست از سردرد، افزایش آنزیم‌های کبدی، تهوع، اسهال، سرفه، درد شکمی، عفونت، کمر درد، درد اندام‌های حرکتی و ...


منبع اصلی


انتهای پیام/ 4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب