دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1399 - 14:12
رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه:

سناریوی آمریکا با خروج از برجام کاملاً شکست خورد

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه تأکید کرد که ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، به هیچ‌یک از اهدافش نرسید و سناریوهای مدنظر او با شکست کامل مواجه شدند.
کد خبر : 489312
trump_impeachment_06172.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، کنستانتین سیوکوف در مسکو تصریح کرد: تمام تلاش‌های ترامپ برای استفاده از نتایج خروج آمریکا از برجام برای اهداف تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی‌حاصل بوده است.


وی ادامه داد: ترامپ انتظار داشت که با خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی عضو این توافق نیز یکی پس از دیگری با پیروی از رویکرد واشنگتن از برجام خارج شوند؛ اما این سناریوی کاخ سفید تحقق نیافت و نقشه ترامپ شکست خورد.


سیوکوف با بیان اینکه در برنامه‌ریزی آمریکا، ایران باید تحت‌فشارهای تحریمی از برجام خارج می‌شد، اظهار کرد: این محاسبه نیز نادرست بود و تهران در برجام ماند و به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابعاد سابق و پیش از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی ادامه داد.


رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه گفت: ایران سنجیده رفتار کرد و فقط از تعهداتی که داوطلبانه برعهده‌گرفته بود، خارج شد.


کارشناس نظامی روس گفت که ایران همچنان کشور با بیشترین بازرسی‌های هسته‌ای است و این رفتار تهران نشان می‌دهد که موردی برای پنهان کردن ندارد و مفاد برجام را اجرا می‌کند.


وی معتقد است که در این شرایط آمریکا نمی‌تواند به برجام استناد کرده و مکانیسم ماشه را در مورد ایران به اجرا درآورد.


سیوکوف گفت: زیرا اولاً اینکه ایران هیچ‌یک از مفاد برجام را نقض نکرده است و ثانیاً آمریکا از این توافق بین‌المللی خارج‌شده است و ثالثاً اینکه برجام هیچ ارتباطی با برنامه موشکی ایران ندارد و توسعه این برنامه به معنی نقض برجام نیست.


مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک»، بخش نهایی از سازوکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، بازگرداند.


در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «سازوکار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این دو بند ازآنجاکه رجوع به آن‌ها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده است.


کارشناس نظامی روس در ادامه مصاحبه گفت که ترامپ تلاش می‌کند تا تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سال جاری تمدید شود و تلاش‌های دستگاه سیاست خارجی آمریکا برای رسیدن به این هدف تمرکز و انسجام یافته است.


به گفته سیوکوف، بر اساس سناریوی کاخ سفید، از موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای اهداف انتخاباتی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده می‌شود.


وی افزود: ترامپ می‌خواهد از این طریق به رأی‌دهندگان آمریکایی بگوید که تا چه اندازه شهامت دارد و دشمن آمریکا را چگونه گرفتار کرده است.


سیوکوف گفت: اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که آمریکا در این عرصه به نتیجه‌ای برسد زیرا اعضای دیگر شورای امنیت از آن حمایت نمی‌کنند و واشنگتن خود ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و به آن نمی‌تواند استناد کند.


وزیر امور خارجه آمریکا به‌تازگی برخلاف اظهارات گذشته خود، برگرفته از توطئه‌پردازان اندیشکده تروریستی و صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد آمریکا مشارکت‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است و بر اساس بند ۱۱ آن می‌تواند خواستار تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شود.


روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و ایران تأکید کرده‌اند این یک برداشت نادرست از قطعنامه است و آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به‌صراحت اعلام کرد به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.


جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تأکید کرده که آمریکا دیگر به‌عنوان مشارکت‌کننده برجام به‌حساب نمی‌آید.


رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه در ادامه مصاحبه گفت که همکاری‌های ایران و روسیه روال عادی خود را طی می‌کند و هیچ مسئله‌ای بر آن تأثیر نمی‌گذارد.


وی خاطرنشان کرد که در دوره پساکرونا ساختار همکاری‌های دو کشور تحکیم بیشتری خواهد یافت و ایران و روسیه در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل، انرژی، هوافضا و اقتصادی و بازرگانی به توسعه همکاری‌های خود خواهند پرداخت.


کارشناس امور ژئوپلیتیک روسیه گفت که هیچ مسئله‌ای که بتواند روند گسترش همکاری‌های مسکو و تهران را متوقف کند وجود ندارد و اراده سران دو کشور ضامن توسعه و پیشبرد این همکاری‌ها و ارتقاء آن به سطح بالاتر است.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته