دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 10:26

سیاست‌های ریاضت اقتصادی، گردن دولت دو هفته‌ای پرتغال را برید

عمر دولت تازه پرتغال به دو هفته هم نرسید زیرا چپگرایان مجلس به سیاست‌های ریاضت اقتصادی رای مخالف دادند.
کد خبر : 48924

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از تارنمای شبکه «یورونیوز»، «پدرو پاسوش کوئیلو» که رهبری دولتی متشکل از احزاب اقلیت را به عهده دارد، نتوانست در مجلس از کرسی ریاست دولت نگهداری کند چرا که احزاب چپگرا که اکثریت مجلس را دارند، وی را سرنگون کردند.


نخست‌وزیر پرتغال پیش از رای‌گیری در مجلس هشدار داده بود که خروج از روند اصلاحات در مسیر خواسته‌های منطقه مالی یورو، برای پرتغال آثار ویران‌کننده‌ای به همراه خواهد داشت.


نخست‌وزیر پرتغال تصریح کرده بود: من نمی‌توانم از این مساله چشم‌پوشی کنم که تصمیم‌هایی ممکن است گرفته شود که میراث چهل‌ساله مجلس را بر باد بدهد.


همزمان «کاتارینا مارتینز» رهبر احزاب چپگرا در مجلس شامل حزب سوسیالیست و حزب کمونیست، خطاب به او گفته بود: آقای نخست‌وزیر، امروز ما به یقین باید درباره برنامه‌ای از طرف دولت بحث کنیم که پیش از آغاز، به پایان رسیده است. رد این برنامه پیش از اجرا اعلام شده است و شما دیگر نخست‌وزیر نخواهید بود.


دولت پرتغال به دنبال ادامه سیاست‌های ریاضت اقتصادی بود.


در نشست سه‌شنبه مجلس، ائتلاف احزاب چپگرا با برنامه‌های دولت تازه مخالفت کردند و به این ترتیب دولت راست‌میانه پرتغال سقوط کرد.


طرح مخالفت با برنامه دولت که از طرف چپگرایان ارایه شده بود با ۱۲۳ رای مثبت در برابر ۱۰۷ رای منفی تصویب شد.


پدرو پاسوش کوئیلو که کمتر از دو هفته پیش به عنوان نخست وزیر پرتغال سوگند یاد کرد، باید از مقام خود کناره گیرد تا راه برای تشکیل دولت دیگری هموار شود.


بنابراین دولت پاسوش کوئیلو یکی از کم‌عمرترین دولت‌ها در تاریخ این کشور لقب گرفت.


انتظار می‌رود دولت تازه پرتغال متشکل از چپگرایان حزب سوسیالیست و حزب کمونیست باشد. از «آنتونیو کوشتا» به عنوان نامزد احتمالی مقام نخست‌وزیری نام برده می‌شود.


چپگرایان برخلاف دولت سرنگون شده، با برنامه‌های ریاضت اقتصادی مخالفند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته