دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

8 تغییر در دولت دوازدهم؛ کابینه روحانی یک قدم دیگر از حد نصاب می‌افتد؟

دولت حسن روحانی با 8 استعفا، استیضاح و برکناری تها یک گام دیگر تا حد نصاب افتادن فاصله دارد که این موضوع روحانی را در 15 ماه آینده با مشکل روبرو می‌کند.
کد خبر : 489185
158452013521246900.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی در اقدامی غافلگیرکننده رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را برکنار کرد. این نخستین استعفا، استیضاح و برکناری دولت نیست.


طبق اصل 136 قانون اساسی جمهوری اسلامی اگر نیمی از وزرای یک دولت در یک دوره کاری به دلایل مختلف از جمله استعفا، استیضاح و برکناری از دور خارج شوند، از حد نصاب افتاده و باید تمام کابینه برای رأی اعتماد مجدد به مجلس بیایند.


در دولت روحانی بیش از 19 وزارتخانه وجود دارد که طبق این اصل قانون اساسی اگر 9.5 وزیر در دولت تغییر کند باید کل دولت روحانی در یک سال و نیم باقی‌مانده برای رأی اعتماد مجدد به بهارستان بیاید.


شورای نگهبان هم درباره این اصل تفسیری دارد و گفته است: «ذیل اصل 136 قانون اساسی که مقرر کرده است (... و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیئت وزیران تغییر کند، دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رای اعتماد کند) منحصر به موردی نیست که تغییر نیمی از اعضای هیئت وزیران دفعتاً واحده صورت پذیرفته باشد بلکه به هر ترتیبی پس از زمان ابراز اعتماد مجلس به دولت، این تغییر حاصل شود مشمول اصل فوق‌الذکر است و دولت باید مجدداً از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند».


به همین دلیل تغییرات دولت دوازدهم را زیر ذره‌بین بردیم تا ببینیم چه میزان تغییر در دولت حسن روحانی رخ داده است. دولت 19 وزیر دارد؛‌ طبق قانون اساسی (اصل 136) اگر نیمی از این تعداد در طول دوره 4 ساله دستخوش تغییر از جمله استعفا،‌ استیضاح و یا برکناری شود، رئیس‌جمهور باید از مجلس برای کل هیئت وزیران رأی اعتماد بگیرد. کابینه دوازدهم تاکنون 8 وزیر خود را از دست داده و در صورتی که یک و نیم وزیر دیگر(!) به هر دلیلی از صندلی خود کنار بروند، رئیس‌جمهور مطابق قانون باید برای رأی اعتماد به کل کابینه دوازدهم به مجلس برود.



























































نام وزارتخانه وزیر سابق وزیر فعلی دلیل تغییرات
آموزش و پرورش سید محمد بطحایی محسن حاجی‌میرزایی استعفای وزیر
امور اقتصادی و دارایی مسعود کرباسیان

فرهاد دژپسند


استیضاح  وزیر
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سید حسن قاضی‌زاده هاشمی سعید نمکی استعفای وزیر
تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی محمد شریعتمداری استیضاح وزیر
صنعت، معدن و تجارت محمد شریعتمداری رضا رحمانی استعفای وزیر
راه و شهرسازی عباس آخوندی محمد اسلامی استعفای وزیر
جهاد کشاورزی محمود حجتی کاظم خاوازی استعفای وزیر
صنعت، معدن و تجارت رضا رحمانی حسین مدرس خیابانی برکناری وزیر

حال با این وضعیت دولت روحانی در یک قدمی افتادن از نصاب قانونی است که باید دید در این 15 ماه آینده با این مورد چه کار خواهد کرد؟


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته