ظرفیت آموزش مجازی با شیوع کووید - 19 خود را نشان داد
حسین قرهداغی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره راهاندازی کلاسهای مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد اظهار کرد: «از اوایل اسفند 98 که شیوع ویروس کرونا بهصورت جدی مطرح و قرار شد آموزش بهصورت مجازی ارائه شود، این واحد دانشگاهی جزء نخستین واحدهایی بود که بهسرعت این کلاسها را راهاندازی کرد.»
وی افزود: «نیمه نخست اسفند 98 که بخشنامه راهاندازی کلاسهای مجازی ابلاغ شد، پیرو این بخشنامه بهسرعت با واحد الکترونیک سازمان مرکزی ارتباط گرفتیم و مقدمات راهاندازی کلاسهای مجازی را فراهم کردیم و در مدت دو هفته این کلاسها فعال شدند و اگر تأخیری بهوجود آمد بهدلیل ترافیک زیاد در واحد انفورماتیک سازمان مرکزی بود.»
کسب مهارت برای آموزش به سبک مجازی زمان میبرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد گفت: «بهمحض اینکه اقدامات راهاندازی کلاسها توسط واحد الکترونیک سازمان مرکزی انجام شد و توانستیم زیرساختهای این کلاسها را فراهم کنیم، تمرکز و انرژی خود را بر روی توجیه و آموزش استادان در این واحد دانشگاهی گذاشتیم که کار بسیار دشواری بود؛ زیرا کسانی که میخواهند در این زمینه فعال شوند چند ماه زمان میبرد تا به آموزش به این سبک اشراف کامل پیدا کند.»
قرهداغی یادآور شد: «با تشکیل گروههای اجتماعی و فعالیت گروه پشتیبان در این واحد دانشگاهی مانند سایر واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور توانستیم استادان دانشگاه را در برگزاری کلاسها به صورت مجازی توجیه کنیم و آنان نیز با تلاشی که کردند، توانستند مهارت لازم را کسب کند.»
این مقام مسئول افزود: «تا پایان تعطیلات نوروز حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد توجیه و مهارت لازم را در چگونگی برگزاری کلاسها بهصورت مجازی کسب کردند و ۱۰ درصد باقیمانده نیز از استادانی بودند که هیچگونه آشنایی با کامپیوتر نداشتند که آنان نیز از طریق فرزندان و خانواده خود آموزشهای لازم را فراگرفته و کلاسها را برگزار کردند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد درباره نحوه چگونگی توجیه دانشجویان این واحد دانشگاهی اظهار کرد: «بعد از این که استادان در برگزاری کلاسها مهارت لازم را بهدست آوردند برای آمادگی دانشجویان اطلاعرسانی را از طریق پورتال دانشگاه و چگونگی برگزاری کلاسها در دستور کار قرار دادیم.»
قرهداغی افزود: «با ارائه شماره تلفن مسئولان مربوط به کلاسهای مجازی و گروههای پشتیبان به دانشجویان اطلاع داده شد در صورت داشتن هرگونه مشکلی میتوانند در تماس با این شمارهها مشکلات خود را مطرح و از طریق گروههای پشتیبان آن را برطرف کنند.»
نداشتن اینترنت بیشترین مشکل دانشجویان بود
وی خاطرنشان کرد: «با توجه به ویژگیهای شهرستان فیرزوآباد و حضور دانشجویان روستایی، آنان بیشترین مشکل را نداشتن اینترنت ذکر میکردند و سعی ما بر این بود که با تزریق آرامش مانع از برهم خوردن روحیه آنان شویم و با برنامهریزی سعی شده تا به هر طریقی که ممکن شده محتوای آموزشی در کلاسهای مجازی را بهدست دانشجویان برسانیم؛ هرچند که اعلام کردیم میتوانیم بعد از بیستم فروردین بعضی از کلاسهای کم تراکم را بهصورت حضوری برگزار کنیم؛ اما خود دانشجویان به برگزاری کلاسها بهصورت مجازی رضایت داشتند.»
قرهداغی در مورد نیروهای پشتیبان کلاسهای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد به آنا گفت: «چهار نفر از کارشناسان انفورماتیک این واحد دانشگاهی را بهعنوان نیروی پشتیبان و مدیر گروههای هر گروه را بهعنوان پشتیبان انتخاب کردیم که مجموع آنها حدود ۱۸ نفر در حال فعالیت هستند.»
وی اظهار کرد: «برای آن دسته از استادان و دانشجویانی که توانایی برگزاری کلاسها و حضور در آن را نداشتند، سایت کامپیوتری ایجاد کرده بودیم تا بتوانند با حضور در سایت، کلاس خود را دایر کنند؛ اما آنان ترجیح دادند که با برطرف کردن مشکلات سختافزاری و نرمافزاری کلاسهای خود را در منزل دایر کنند.»
این استاد دانشگاه درباره کارایی آموزش مجازی در کنار آموزش بهصورت حضوری و ادامه این سبک آموزشی در روزهای عادی بیان کرد: «در کنار تهدیدهایی که بیماری کووید - ۱۹ برای کشور و هموطنان بهوجود آورد باعث بروز ظرفیتهایی پنهانی نیز شد که ازجمله آن ظرفیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی بود.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد افزود: «اگر بیماری کرونا نبود خیلی از دانشگاهها به سراغ راهاندازی آموزش به سبک مجازی نمیرفتند و با بازخوردی که از استادان این واحد دانشگاهی دریافت کردم خیلی از آنان از برگزاری کلاس بهصورت مجازی اعلام رضایت کردند و حتی گفته شد وقتی در شرایط عادی کلاسی لغو میشود، میتوان جبرانی آن را بهصورت مجازی برگزار کرد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد یادآور شد: «این بازخورد ما را بر آن داشت که به فکر ایجاد رشتههای مجازی در این واحد دانشگاهی باشیم و یا اینکه موازی با آموزش حضوری آموزش به صورت مجازی نیز در این واحد دانشگاهی راهاندازی کنیم.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/