حکومتهای دموکراسی برخلاف دیکتاتورها، همه چیز را برای مردم میخواهند/ در سالهای اول انقلاب حتی میخواستند چند مدرسه خصوصی را هم دولتی کنند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی در دیدار با جمعی از برگزیدگان چهار دوره جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت، اظهار کرد: ایران با مجموعهای از امتیازات میتواند براساس آیات و روایات الگوی دیگران باشد.
وی با اشاره به نقش کیفیت در همه ابعاد زندگی، بر اهمیت آن در صنعت اشاره کرد و گفت: در جامعهای که همه کارها با برنامه و برای ارتقای کیفیت باشد، اختلافات طبقاتی به نفع نیازمندان اصلاح میشود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رضایت مردم را اولین نتیجه ارتقای کیفی کارها دانست و با توجه به نقش رضایت عمومی در تقویت و تداوم نظام، افزود: حکومتهای دموکراسی برخلاف دیکتاتورها، همه چیز را برای مردم میخواهند و مردم صاحبان اصلی همه بخشهای جامعه هستند که امروزه از آن به بخش خصوصی تعبیر میکنند.
هاشمیرفسنجانی با یادآوری سیاستهای کلی نظام و همچنین اصلاح اصل 44 قانون اساسی، ادامه داد: تقویت بخش خصوصی، تقویت حضور مردم در جامعه است که باعث ارتقای اقتدار نظام میشود.
وی با یادآوری مخالفتهای متعصبانه با بخش خصوصی در سالهای اول انقلاب اسلامی، به تلاش بعضیها برای دولتی کردن مواردی از بخش خصوصی بهجا مانده از رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: حتی میخواستند چند مدرسه بخش خصوصی را هم دولتی کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: خیلی زود متوجه شدیم که شرط برگشت کیفیت به کارها، ورود بخش خصوصی است و با همین برنامه، دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کردیم که امروز گستردگی کمی و ارتقای کیفی آن زبانزد خاص و عام است.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به دستورات قرآن برای انجام عمل صالح، گفت: مسلمانان باید به گونهای زندگی کنند تا مردمی که شرایط آنها را میبینند، جذب شوند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از عقبماندگیهای اقتصادی و صنعتی جهان اسلام، گفت: این حالت دقیقاً برخلاف قرآن و شعارهای اسلام است که «الاسلام یعلوا و لا یعلا علیه» و «وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ».
هاشمی رفسنجانی، توجه به ارتقای کیفیت را باعث ارتقای جایگاه مسلمانان در جامعه دانست و افزود: مسلمانان کیفیت و آموزههای خوب تمدنهای بشری در اقصی نقاط جهان را گرفتند و با ترکیب آنها و تلفیق با فرهنگ اسلامی، بهترین تمدن را خلق کردند که متأسفانه بعدها به خاطر بعضی از مسایل سیاسی و اجتماعی و به ویژه اختلافات مذهبی دچار افول شد.
وی با بیان تفاوتهای حرف و عمل و تأثیرات عمل صالح در زندگی انسانها و حتی تغییر نگاه دیگران نسبت به امت صالح، گفت: بعضیها با استفادههای منفی و ترویج دنیا گریزی، به بهانه تصوف، دنیا را کاروانسرای دو در می خوانند، اما انسان براساس صراحتهای قرآنی، باید دنیا را بسازد و بر مناکب آن سوار شود. گرچه عمر انسان در دنیا در مقابل عمر در آخرت نزدیک به صفر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر احترام به متصوفان، به مقطعی از تاریخ این گروه در زمان امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: گروهی از سران تصوف رفته بودند که با امام صادق(ع) احتجاج و مناظره کنند و می خواستند کیفیت بالای زندگی امام را نکته منفی جلوه دهند، اما امام با استناد به آیات و روایات ثابت کرد که بنا نبود جهان اسلام از لحاظ زندگی مادی عقب باشد.
آیتالله هاشمیرفسنجانی تعبیر زینت قرار دادن آسمان توسط قرآن را، درسی برای رفتن به سوی زیباییها دانست و با یادآوری توصیفات «بهشت» در فرهنگ گفتاری و نوشتاری اسلام، اظهار کرد: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ»، بهترین سند برای این است که زیباییهای زمین و آسمان برای مؤمنان است و خداوند، جواب معترضان را میدهد که این نعمتها در قیامت به شکل خالص در اختیار مومنان است.
وی در تفسیر عمل صالح گفت: تفسیر امروزی این تعبیر، انجام کارها به بهترین شکل و براساس بهترین کیفیت است تا جهان اسلام و کشورهای اسلامی در کنار مکارم اخلاق و پرهیز از رذیلتهای اخلاقی، الگوی دیگران باشند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سؤال که «مگر خداوند بهترین نعمتها را برای کافران خلق کرده است؟»، به ترویج دنیاگریزی در کشور اشاره کرد و گفت: با این نگاه، خیلی از مواردی که میتواند باعث ارتقای کیفی زندگی مسلمانان شود، تبدیل به ضدارزش میشود.
انتهای پیام/