چالشها و راهکارهای آموزشهای فنیوحرفهای در زمان کرونا
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۴۲) آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش چالشها و راهکارها» آورده است؛ به گزارش یونسکو هماکنون 89 درصد جمعیت دانشآموزی جهان در 188 کشور از حضور در مراکز آموزشی و کارگاههای فنی و حرفهای محروم شدهاند.
این گزارش میافزاید؛ آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش بهعنوان آموزشهای «علمی- عملی» وزارت آموزش و پرورش درگیری مضاعفی با موضوع این بیماری پیدا کردهاند چراکه پیوند ناگسستنی با کارگاه، ماشینآلات، تجهیزات و فضاهای واقعی دارند. بنابراین ارائه آموزش به روشهای مختلف آموزش از راه دور (اعم از برنامههای تلویزیونی و یا پلتفرمها) و ارزشیابی تحصیلی در این حوزه متفاوت از حوزه آموزشهای عمومی است ازاینرو لازم است چگونگی و شرایط پایان یافتن سال تحصیلی در این دو شاخه تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد. ازسوی دیگر آموزشهای فنی و حرفهای در شرایط بحران مانند سیل، زلزله و بیماریهای همهگیر بهدلیل توانایی و مهارت هنرجویان (دانشآموزان) و همچنین در اختیار داشتن امکانات کارگاهی دارای مزیتهایی هستند که با توجه به این توانمندیها و سرمایهگذاری در این حوزه برای روزهای اضطرار میتوانند مفید واقع شوند.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در بررسی چالشهای حوزه آموزشهای فنی و حرفهای در مواجهه با ویروس کرونا به مواردی همچون نبود زیرساختهای کافی برای ارائه آموزش از راه دور با توجه به تنوع رشتهها، فقدان زیرساختهای لازم و مناسب برای ارزشیابی دروس فنی، فقدان منابع آموزشی دیجیتالی کارآمد، ضرورت قطعی برگزاری پودمانهای فنی در کارگاهها، ضعف در توزیع یکسان منابع آموزش از راه دور و ناکافی بودن آمادگی معلمان و مربیان برای پاسخگویی به مشکلات یادگیری دانشآموزان، اشاره میکند.
این گزارش همچنین در تبیین فرصتهای آموزشهای دوران شیوع کرونا مواردی از قبیل استفاده از توانمندیهای هنرجویان، استفاده از امکانات و تجهیزات کارگاهها و استفاده از شبیهسازها را برمیشمرد.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس همچنین در مواجهه آموزش فنی و حرفهای با شیوع ویروس کرونا راهکارهایی همچون بازگشایی هنرستانها با ایجاد فضای امن، تعیین زمان مورد نیاز برای تکمیل شایستگیهای فنی، کاهش تراکم کلاسی و کارگاهی با دو شیفته کردن هنرستانها و یا زوج و فرد کردن روزهای آموزش، الزام مجلس به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فناوری و ارتباطات جهت استفاده از ظرفیتهای قانونی مانند ماده (69) قانون برنامه ششم توسعه، اجرای بند «8-8» سند تحول بنیادین، توسعه تواناییهای مربیان برای جایگزینی آموزش از راه دور بهجای آموزش رودررو با ارتقای مهارتهای فناوری اطلاعات و کمک به تهیه مواد آموزش الکترونیک، تأمین مواد اولیه لازم برای تولید اقلام مورد نیاز با استفاده بهینه از فضاها و تجهیزات کارگاهی و توانمندی هنرجویان توسط دستگاههای ذیربط، توزیع اقلام تولیدی بهداشتی و مراقبتی برای مدارس کشور، برنامهریزی برای تولید حداکثری اقلام بهداشتی و مراقبتی ازجمله ماسک، دستکش و در اختیار گذاشتن فضا و زیرساختهای فنی مدارس به بخشهای مردمی برای تولید اقلام بهداشتی برای کسب آمادگی تهیه جهت مواجهه مؤثر با شیوع این بیماری در سال تحصیلی آتی، را ارائه میکند.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
انتهای پیام/4034/
انتهای پیام/