دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1394 - 15:04

بیانیه وزارت علوم درباره استمرار روند مثبت رشد علمی کشور

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد نامه‌ای که ادعا شده بود طی آن 12 هزار عضو  هیئت علمی نسبت به افت علمی کشور هشدار داده‌اند، بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر : 48908

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، متن این بیانیه بدین شرح است:


«ن، والقلم و مایسطرون


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همان‌طور که بارها اعلام کرده است، بنا ندارد با ورود به مسائلی که رنگ و بوی سیاسی و حزبی و جناحی دارد، به آتشی که عده‌ای درصد برافروختن آن هستند، بدمد؛ اما آنجا که احتمال تشویش اذهان عمومی وجود دارد، روشنگری را حق خود دانسته و به خاطر آرامش کسانی که دلبسته این آب و خاک هستند و به توسعه عملی ایران می‌اندیشند و به آن می‌‌بالند، نکات زیر را یاد آور شود:


1- بر اساس آماری که بارها و بارها ارائه و اعلام شده و بر اساس آخرین مستندات مهم‌ترین پایگاه‌های استنادی علم دنیا، نه تنها هیچ افت علمی در سال‌های اخیر در کشور وجود نداشته، بلکه در مواردی، شاهد رشد شگفت‌انگیزی نیز بوده‌ایم. رشد 9 برابری شرکت‌های دانش بنیان، اعلام اسامی 13 دانشگاه ایران در فهرست یک درصد دانشگاه‌های برتر و تأثیر گذار دنیا ( در حالی که قبل از سال 2013، هیچ دانشگاه ایرانی در این فهرست نبوده است)، اعلام اسامی173 دانشمند ایرانی در بین یک درصد دانشمندان برتر دنیا در سال 2015 و کسب رتبه سوم در جهان در تولید علم شیمی و رتبه هفتم در تولید علم در رشته نانو تکنولوژی و ... دلایلی بر این مدعاست.


2- خوشحالیم که نویسندگان محترم نامه توان علمی، سیاسی، دفاعی و امنیتی ایران را که قاعدتاً خاستگاهی جز دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور نمی‌تواند داشته باشد، ستوده‌اند ولی با کمال تعجب شاهدیم که در ادامه خواهان رفع توقف پیشرفت علمی کشور شده‌اند.


3- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امیدوار است همان طور که در متن نامه نیز آمده است در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، جامعه علمی کشور، اطاعت از قانون را منش خود قرار داده و با تأکید بر وحدت اسلامی حول محور ولایت فقیه در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز 1404 بکوشند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته