دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1394 - 14:00

پیش‌نویس «بیانیه ریاض»: اسرائیل فورا از سرزمین‌های اشغال‌شده از سال 1967 عقب‌نشینی کند

وزیران امورخارجه کشورهای عربی و آمریکای‌جنوبی در نشستی که شب گذشته (دوشنبه) در ریاض و در حاشیه کنفرانس «کشورهای عربی و آمریکای‌جنوبی»‌ برگزار شد، از اسرائیل خواستند فورا از همه سرزمین‌های عربی اشغال‌شده از سال 1967 عقب‌نشینی کند.
کد خبر : 48882

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «الاهرام»، برطبق درخواست وزیران امورخارجه کشورهای عربی و آمریکای‌جنوبی، مناطق جولان در سوریه، بخشی از اراضی لبنان، همه مناطق شهرک‌سازی‌شده و در راس همه آن‌ها قدس شرقی جزو مناطقی است که باید اسرائیل برطبق قوانین بین‌المللی از آن عقب‌نشینی کند.


وزیران امورخارجه در «بیانیه ریاض» که قرار است امروز سه‌شنبه به سران عرب ارائه شود، تاکید کردند اسرائیل همچنان به اشغال سرزمین‌های فلسطینی ادامه می‌دهد، روند شهرک‌سازی‌ها که قرار بود پس از مذاکرات صلح متوقف شود، افزایش یافته است و راه‌حل دستیابی به توافق ضعیف‌تر شده است.


آن‌ها از طرف‌های درگیر خواستند به نظر مشورتی صادر شده به‌وسیله دادگاه جنایات بین‌المللی درباره عواقب قانونی ساخت دیوار حائل در سرزمین‌های اشغالی و نیز قانونی نبودن شهرک‌سازی‌ها توجه کنند.


از سوی دیگر وزیران امورخارجه کشورهای اتحادیه عرب شب گذشته (دوشنبه) در نشستی اضطراری به ریاست دولت امارات، اسرائیل را به‌دلیل وقوع خشونت‌های اخیر در منطقه محکوم کردند.


«عبدالله بن زاید آل‌نهیان» وزیر امورخارجه امارات گفت: ما امروز گرد هم آمدیم تا درباره اقدامی عملی برای توقف این جرائم و تخلفات چاره‌ای بیندیشیم و از مکان‌های مقدس و فرزندان فلسطینی خود مقابل این جنایات نژادپرستانه محافظت کنیم. این موضوع مستلزم ایستادگی ما برای اعمال فشار بر جامعه بین‌المللی برای قبول مسئولیت در قبال این جنایات است.


گفت‌وگو درباره نحوه پیشبرد طرح متوقف شده صلح، اقدامات نهایی گروه‌های عرب در شورای امنیت سازمان ملل و سازوکارهای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از محورهای گفت‌وگوی وزیران امورخارجه اتحادیه عرب بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته