دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1399 - 16:10
دکتر زهره هراتیان:

ایفمارک محل انتقال کرونا نمی‌شود/ راحت‌ترین کار اتمام لیگ برتر است

رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی فوتبال ایران گفت: اگر قرار باشد تیم‌ها برای تست کرونا به ایفمارک بیایند راه زنجیره انتقال ویروس می‌شویم و برای همین اجازه چنین کاری داده نخواهد شد.
کد خبر : 488816

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، دکتر زهره هراتیان در خصوص ویروس کرونا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با یک ویروسی در ارتباط هستیم که حدود چهار پنج ماه است شناخته شده، رفتارهایش از نظر علم پزشکی برای اینکه ببینیم چگونه باید با آن مواجهه شویم حداقل یک سال زمان می‌خواهد. به همین دلیل در کل دنیا که ورزش فوتبال تعطیل شد، شروع مجددشان همیشه با احتیاط بوده و بعضی از لیگ‌ها مثل فرانسه و هلند اصلاً ترجیح دادند که لیگ را خاتمه شده اعلام کنند و بعد شروع کنند.


وی ادامه داد: الان جِی لیگ شروع کرده و بوندس‌لیگا هم در آغاز است. خوشبختانه ایفمارک با توجه به ارتباطاتی که با فیفا دارد، به‌عنوان همکار دارد دستورالعمل‌هایی را آماده می‌کند که ببینند جاهایی که قرار است شروع کنند به چه صورت خواهد بود. ما منتظر این هستیم که ستاد مبارزه با کرونا ببیند که شرایط به چه صورت است، آیا اجازه هست که لیگ تمام شود یا نه؟ به محض اینکه این اجازه صادر شود، ما دستورالعمل‌ها را تدوین کرده‌ایم، داریم نگاه می‌کنیم ببینیم در دنیا چه کار می‌کنند. کار بسیار سختی است. وقتی مسابقه برگزار می‌شود، علاوه بر کسانی که باید تست دهند، یعنی فوتبالیست‌ها، داوران، توپ‌جمع‌کن‌ها، ناظران، خود شما خبرنگاران، همه باید تست شده باشید، همه باید اصول را رعایت کنید، ماسک بزنید.


رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران در مورد اینکه تست کرونا از بازیکنان در ایفمارک گرفته می‌شود، تصریح کرد: نه، به‌هیچ‌عنوان در ایفمارک نیست. اصلاً دوباره تمام چیزها به هم می‌ریزد. اگر قرار باشد تیم‌ها بیایند ما خودمان می‌شویم راه زنجیره انتقال. ما دستورالعمل را به پزشکان می‌دهیم، با آن‌ها در ارتباطیم، ناظریم. یعنی کمک و نظارت می‌کنیم. این دفعه نقش ایفمارک بیشتر در حین برگزاری مسابقه خواهد بود که همه را چک کنیم، تب را اندازه بگیریم ببینیم پروتکل‌ها رعایت می‌شود یا نه؟


وی در واکنش به این موضوع که به‌عنوان یک متخصص، لیگ ایران به سمت شروع مجدد نزدیک‌تر است یا به سمت خاتمه، تأکید کرد: من الان به‌عنوان یک متخصص فقط یک بُعد را می‌بینم. هر وقت که یک بحرانی ایجاد می‌شود یک ستادی تشکیل می‌شود که اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی در موردش تصمیم می‌گیرند به‌عنوان فرمانده که همان ستاد مبارزه با کروناست. بعد به ما می‌گویند که چه کار کنیم.


هراتیان افزود: من به‌عنوان یک متخصص برایم راحت‌ترین کار این است که لیگ تمام شود. خب بُعد اقتصادی‌اش خواهد بود، بُعد اجتماعی‌اش خواهد بود، نگرانی‌ها خواهد بود ولی از یک طرف به عنوان یک پزشک اصلی‌ترین دغدغه من حفظ سلامت خود شما خبرنگاران، بازیکنان، داوران و ... خواهد بود. حقیقت این است که هیچ چیزی در مورد ویروس نهایی نشده است. شناخت نهایی نشده است، عوارض درازمدت آن مشخص نشده است، هیچ چیزی نمی‌دانیم و اگر بخواهیم نادانسته کاری را شروع کنیم و دیگران را در معرض خطر قرار دهیم خیلی ریسکش بالاست.


وی یادآور شد: خوشبختانه داریم رصد می‌کنیم ببینیم جی لیگ دارد چه کار می‌کند، تجربیاتش در این مورد چیه؟ همین الان بوندس‌لیگا با سه مورد مثبت مواجه شده است. راجع تست باید یک چیزی به شما بگویم. یک نوع تست داریم که به آن می‌گویند PCR، همان لحظه همانی که از مخاط می‌گیرند، همان لحظه من می‌گیرم منفی است، هیچ تضمینی وجود ندارد که 10 دقیقه دیگر مثبت نباشد! پس تضمینی نیست. یکی دیگر داریم که نشان می‌دهد ایمنی کوتاه‌مدت و بلندمدت به وجود آمده یا نه؟ که هنوز کیتی که 70 تا 80 درصد هم اوکی باشد هنوز نداریم. پس ما بر اساس داشته‌هایمان داریم قضاوت می‌کنیم که خیلی سفت و محکم هم نیستند.


هراتیان در واکنش به این نکته که دیروز آقای درودگر می‌گفتند طبق پروتکل‌های آلمان دارند کار می‌کنند! درست است؟، تصریح کرد: ایشان فقط پروتکل‌های شروع بازی را دارند می‌گویند. راجع به پزشکی را فکر نکنم در جریان باشند. پروتکل‌های پزشکی آلمان آن چیزی که ما در جریانش هستیم خیلی سفت و سخت است. آن‌ها می‌خواهند هر چهار روز تست بگیرند. آیا هزینه‌اش را باشگاه‌های ما بخواهند خودشان هم انجام دهند، می‌توانند؟ الان تست اِلایزا را ما در مشهد داریم. ممکن است تیمی داشته باشیم که در شهرشان تست اِلایزا نداشته باشند، بنابراین همه این موارد را هم باید مدِّ نظرمان باشد.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته