دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر راه اعلام کرد: پایین بودن کیفیت خودرو، دومین عامل بروز تصادفات جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پایین بودن کیفیت خودرو دومین عامل بروز تصادفات و تلفات جاده‌ای است، گفت: اگرچه نمی‌توان کیفیت خودروها را به علت برآیند اقتصادی مردم یک شبه تغییر داد اما خودروهای مورد استفاده در کشور در مقایسه با خودروهای کشورهای پیشرفته از کیفیت و ایمنی کم‌تری برخوردارند.
کد خبر : 48871

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، داوود کشاورزیان در چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای با بیان اینکه ایران 1.05 درصد جمعیت جهان را داراست، افزود: تعداد خودرو در جهان حدود یک میلیارد دستگاه است و ایران 1.6 درصد آن را با 17 هزار دستگاه به خود اختصاص داده است.


وی با تاکید بر اینکه بر این اساس سهم ما از تعداد خودرو در جهان بیش از جمعیت است، تصریح کرد: تعداد تلفات جاده‌ای در سطح دنیا یک میلیون و 250 هزار نفر است که سهم ما از این میزان 1.35 درصد است. همچنین به ازای هر یک نفر تلفات در روز، حدود 12 نفر مصدوم داریم.


رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سهم ما در تلفات جاده‌ای بیش‌ از سهم جمعیت ما در جهان است، ادامه داد: سهم تلفات جاده‌ای در کشورهای پیشرفته بسیار کم‌تر از سهم ایران است و حتی برای رسیدن میزان این تلفات به صفر نیز هدف‌گذاری شده است.


کشاورزیان موثرترین عامل در بروز تصادفات و تلفات جاده‌ای را رفتار پرخطر رانندگان مانند تخطی از سرعت مطمئنه عنوان و اضافه کرد: پس از رفتار پرخطر رانندگان، کیفیت خودرو، وضعیت ایمنی و تجهیزات راه‌ها و ضعف مقررات و قوانین رانندگی در رتبه‌های بعدی عوامل موثر در بروز تصادفات و تلفات جاده‌ای قرار دارند.


وی تاکید کرد: هزینه‌های راهداری بسیار سنگین است و بودجه عمرانی دولت نیز کفاف هزینه‌های راهداری ایمن را نمی‌دهد.


معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حتی اگر برای هر کیلومتر راه یک پلیس اختصاص دهیم و همه رفتار کاربران جاده را تحت نظر داشته باشیم ، تا زمان بازدارنده نبودن جرایم رانندگی، این هزینه‌ها چندان موثر نخواهد بود.


وی تاکید کرد: جریمه 20 یا 40 هزار تومانی برای راننده متخلف بازدارنده نیست. این در حالی است که میزان جرایم رانندگی در کشور بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است.


کشاورزیان با بیان اینکه در بحث اعمال قانون هم به لحاظ پشتوانه قانونی و هم امکانات ضعف داریم، بیان کرد: تا چند سال پیش اکثر خودروهای در اختیار پلیس پیکان بود و اکنون سمند است.


وی عنوان کرد: قصد جسارت به خودروی ملی را نداریم اما نوع خودروها در رفتار رانندگان با پلیس تاثیر دارد.


رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه افزایش ایمنی تردد در محدوده جاده‌ها اولویت نخست این سازمان است، خاطر نشان کرد: قراردادهای نصب دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت منعقد شده به طوری که ظرف 2 سال آینده یک هزار و 700 دوربین ثبت تخلفات سرعت لحظه و میانگین نصب خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب