دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1394 - 13:25
ابتکار در همایش مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست:

شاهد سرزمین‌های بدون دولت و دولت‌های بی سرزمین در منطقه هستیم/ گردوغبار از عوارض جنگ در عراق و سوریه است

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت:‌ آثار جنگ و ناامنی در منطقه در محیط زیست کشور به‌ویژه در مسئله گردوغبار که از سوی عراق و سوریه وارد کشورمان می‌شود به شدت نمایان است.
کد خبر : 48867

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل آنا معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست در همایش روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط‌زیست گفت:‌ مسئله مقابله با آثار جنگ بر طبیعت چندین‌سال است که از طرف سازمان‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته و بویژه از طرف سازمان ملل دفتری تشکیل شده است و تشکل‌های ملی و بین‌المللی می‌توانند در این موضوع فعالیت کنند و دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.


وی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل نسبت به موضوع آثار جنگ بر محیط‌زیست کارهای زیادی انجام داده است و یک لایحه غرامت از سوی جمهوری اسلامی ایران برای سازمان ملل و کمیته غرامت آماده شد که 8 سازمان درباره آن مطالعاتی را انجام داده‌اند و آثار و خسارت‌های جنگ در خلیج‌فارس و آلودگی نفتی در کل منطقه و آلودگی هوا در این لایحه بررسی شده است که البته بعد از تحولات عراق کار متوقف شد ولی مطالعات موجود است.


معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما در شرایط حساسی در منطقه هستیم و آثار جنگ و ناامنی در محیط زیست کشور مشخص است.


وی با اشاره به مسئله گردو غبار بیان کرد: گرد و غبار از عوارض جنگ در عراق و سوریه است که هر روز شاهد آن هستیم. امروز در سرزمین‌های بدون دولت و دولت‌های بدون سرزمین شرایط دشواری وجود دارد.


وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در این بحث نیز عربستان سعودی است که باید نسبت به سرزمین خود مسئولیت‌پذیر باشد.


ابتکار گفت:‌خوشبختانه ما در سطح ملی نیز برنامه‌های زیادی داریم که دولت یازدهم بطور جدی ورود پیدا کرده است. مسئله آب نیز از موضوعات مهم است که دیپلماسی آب به شدت می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.


وی ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه برای حل و فصل مسئله هسته‌ای بیان کرد: اقدامی که در دولت یازدهم با حمایت‌های ویژه و اقدام مشخص رئیس‌جمهور شکل گرفت و دیپلماسی موفق ظریف و همکارانش یک کار ارزنده و به گفته ناظران بین‌المللی کار ویژه‌ای بود که در دنیای امروز که اختلافات به صورت جنگ و آثار مخرب نشان داده می‌شوند این اقدام ارزنده شکل گرفت و ما امروز از ایشان یک تشکر ویژه خواهیم داشت و امیدواریم رفع تحریم‌ها و حل و فصل موضوع بتواند باعث گسترش نقش ایران در سطح منطقه به عنوان بازیگر اصلی باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: ابتکار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته