دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در ميزگرد بررسى كارشكنى‌ها در قرائت گزارش تحقيق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق مطرح شد؛

کریمی: دست‌های پیدا و پنهان مانع از قرائت گزارش در صحن مجلس می ‌شود/ گودرزی: آقایان انارکی و حضرتی در باره سرنوشت گزارش توضیح دهند

گودرزی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی: از آذر ۹۶ تاکنون نمایندگان هیئت رییسه مجلس، کمیته تحقیق و تفحص و کمیسیون اقتصادی سخنانی متناقض درباره سرنوشت گزارش بیان کرده‌اند. آقایان انارکی و‌ حضرتی باید درباره سرنوشت گزارش پاسخ دهند.
کد خبر : 488579
images.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، دقایقی پیش ميزگرد بررسى علل و تبعات كارشكنى در قرائت گزارش تحقيق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در محل خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد.


در این نشست داوود گودرزی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی و علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ارائه نظرات خود می پردازند.


گودرزی در بخش اول این نشست درباره اهمیت موضوع قاچاق کالا و ارز گفت: مسئله قاچاق بسیار اهمیت دارد زیرا تبعات اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و بهداشتی دارد. از اثرات مهم آن در بخش اقتصاد فرار مالیاتی، ضربه به تولید، اشتغال و احتکار است. اثرات فرهنگی قاچاق ترویج فساد و  زمینه را برای بسیاری مفاسد اقتصادی و اداری مهیا می‌کند.


وی گفت: یکی تبعات امنیتی قاچاق، نقض امنیت و ورود اسلحه در لابه لاهای کالاهای قاچاق است. قاچاق همچنین زمینه را برای ورود جریانات نفوذ فرهنگی و سیاسی به کشور ایجاد می‌کند. همچنین ورود کالاهای غیربهداشتی از طریق قاچاق موجب ضربه به سلامت مردم و بهداشت می‌شود. اثرات مخرب چند وجهی پدیده قاچاق موجب شده تا مکرر رهبر انقلاب تاکیدات بسیار زیادی بر حل معضل قاچاق داشته باشند.


وی به بازی کردن با الفاظ و آمار قاچاق توسط مدیران اشاره‌کرد و گفت: برخی مدیران در بخش گمرک و وزارت اقتصاد در دوره قبل و دوره کنونی با دستکاری در تعاریف، ادعای مبارزه با قاچاق و کاهش آن را داشته‌اند. حتی در برخی محاسبات اشتباه انجام شده است که نشان دهنده موفقیت برخی دستگاه‌هاست.


گودرزی درباره قانون مبارزه با قاچاق، کالا و ارز گفت: سال ۹۲ یکی از بهترین قوانین در حوزه مبارزه با قاچاق تصویب شد اما از سال ۹۲ تا ۹۶ طول کشید که آیین‌نامه‌های اجرای این قانون نوشته شود! جای تأسف دارد که ۴ سال طول کشیده برخی آیین‌نامه‌ها نوشته شود البته تاکنون هنوزهم بسیاری از همین آیین نامه‌ها اجرایی نشده است.


وی افزود: در سال ۹۵ در مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شد تا عملکرد این ستاد بررسی شود. براساس آیین‌نامه ‌نامه داخلی مجلس باید آذر ۹۶ گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت می‌شد اما پس از جمع‌بندی در کمیسیون اقتصادی هنوز این گزارش قرائت نشده است.


دبیر قرارگاه ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره تناقض‌های سخنان اعضای هیئت تحقیق و تفحص، هیئت رییسه مجلس و اعضای کمیسیون اقتصادی درباره سرنوشت گزارش تحقیق و تفحص  گفت: از آذر ۹۶ تاکنون نمایندگان هیئت رییسه مجلس، کمیته تحقیق و تفحص و کمیسیون اقتصادی سخنانی متناقض درباره سرنوشت گزارش بیان کرده‌اند. آقایان انارکی و‌ حضرتی باید درباره سرنوشت گزارش پاسخ دهند. کمیسیون اقتصادی بیان می‌کند که گزارش در اختیار هیئت رییسه مجلس قرار گرفته اما هیئت رییسه مجلس از آن بی‌اطلاعی می‌کند.


گودرزی تصریح کرد: حتی در دفعات بعد کمیسیون اقتصادی درخواست بازگشت گزارش از هیئت رییسه را داشته تا آن را اصلاح کند! که این برخلاف روال همیشگی است. جالب توجه است حتی کمیسیون اقتصادی گزارش را به برخی از بخش‌های خارج مجلس داده است تا درباره آن نظر خود را بدهند که  موضوع بسیار عجیبی است.
کریمی: فشارهای دست‌های پیدا و پنهان مانع از قرائت گزارش در صحن مجلس می ‌شود


علی اکبر کریمی عضو کمیته تحقیق و تفحص مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجلس شورای اسلامی در سخنان درباره گزارش این کمیته گفت: گزارشی که آماده شده متاسفانه با فشارهای دست‌های پیدا و پنهان هنوز قرائت نشده است.  تحقیق و تفحص از اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آذر ۹۵ تصویب شد و از فروردین ۹۶ کار این هیئت آغاز شد و جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف از جمله گمرک، استاندارد، بانک مرکزی و وزارت صمت و... برگزار شد. در پایان سال ۹۶ گزارش کمیته جمع‌بندی شد و در  ابتدای سال ۹۷ گزارش نهایی شد و سپس در کمیسیون اقتصادی نیز به تصویب رسید پس از آن این گزارش به چاپ رسید. 


وی به مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها اشاره کرد و گفت: در طول زمان برگزاری جلسات کمیته تحقیق و تفحص فشارهایی وجود داشت. جالب توجه است که در همین دوره تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پدیده قاچاق  نابسامان‌ترین دوره خود را تجربه می‌کرد همین موضوع به مشکلات هیئت تحقیق و تفحص افزود.


وی افزود: علاوه‌براین در سال ۹۷ با تشدید معضلات ارزی، کشور با قاچاق صادراتی مواجه شد.


وی ادامه داد: در ۴ سال اخیر تا جایی که بنده اطلاع دارم آقای رییس جمهور هیچ جلسه‌ای با ستاد مبارزه با قاچاق نداشته است! این درحالی است که طبق قانون ریاست ستاد برعهده رییس جمهور بوده و قابل تفویض نیست. اما آقای روحانی وزیر کشور را به عنوان جانشین خود در این ستاد تعیین کرده است.


عضو کمیسیون اقتصادی در گزارش کمیته تحقیق و درباره برخی جزییات کمیته تحقیق و تفحص گفت: در این گزارش به دستگاه های مختلف نمره داده شده و همین موجب شده تا برخی دستگاه‌ها با فشار به هیئت تحقیق و تفحص به دنبال تغییر و تلطیف گزارش باشند. علاوه‌بر این ریاست هیئت تحقیق و تفحص از قاطیعت لازم برای ادامه پیشبرد گزارش قاچاق تدبیر لازم را نداشتند و به همین نتوانستند مسائل را پیش ببرند.


وی تاکید کرد: در گزارش بخش‌های نمره‌دهی به دستگاه‌ها از گزارش حذف شده و برخی بخش‌ها نیز تلطیف شده است. فشارهای بیرونی و لابی‌ها به جایی رسیده که پس از چهار سال گزارش تحقیق و تفحص تازه به هیئت رییسه رسیده است و فعلا قول داده‌اند تا در هفته‌های آینده این گزارش قرائت شود. متاسفانه قرائت این گزارش هنوز هم در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.


کریمی درباره  برآورد آمارهای قاچاق در گزارش تحقیق و تفحص مجلس گفت: برآوردهای کارشناسی ما نشان می‌دهد که میزان قاچاق ۲۱.۵ تا ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده درحالی که مسئولان دولتی آماری در حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار را بیان می‌کنند. در همین گزارش درباره آمار قاچاق از مبادی رسمی بیان شده که بیش از ۹۵ درصد از طریق مبادی رسمی کشور انجام می‌شود.


این خبر تکمیل می شود...


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته