دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1394 - 11:11

آغاز روند مقابله سرویس‌های امنیتی روسیه با «نفوذی‌»ها

مقام‌های امنیتی روسیه فهرست بلندبالایی از حدود یک‌صد سازمان غیردولتی ارائه کرده‌اند که گفته می‌شود کارکنان و اداره‌کنندگان آن‌ها در روسیه نفوذی و عوامل بیگانه ارزیابی می‌شوند.
کد خبر : 48811

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، در رده‌های نخست این فهرست، علاوه بر نهادهای غیردولتی حقوق بشری، گروهی از عکاسان حرفه‌ای و فعالان محیط‌زیست نیز قرار دارند.


مخالفان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه معتقدند قانونی که در سال 2012 باعنوان «برخورد با عوامل بیگانه» به مجلس ارائه و تصویب شد، بخشی از تدابیر وسیعی است که نظام این کشور در سال‌های اخیر برای سرکوب هرگونه حرکت اعتراض مدنی و برای کنترل هرچه بیشتر جامعه اتخاذ کرده است.


در این گزارش آمده است: قانون «عوامل بیگانه» که سال 2012 در مجلس روسیه تصویب شد، شامل همه سازمان‌های غیردولتی می‌شود که از خارج روسیه تامین مالی و کار آن‌ها از نظر دولت مسکو سیاسی تلقی می‌شود.


در فهرست مشخصات «عوامل بیگانه» سازمان‌های فعال حقوق بشری در روسیه، به نویسندگان تاریخ سرکوب‌ها در تاریخ اتحاد شوروی سابق به‌طور ویژه‌ای توجه شده است.



انجمن «مموریال» (یادبود) ازجمله سازمان‌های مهمی است که دولت «پوتین» به آن توجه ویژه‌ای کرده است. این انجمن به‌وسیله «آندری ساخاروف» فیزیک‌دان ناراضی شوروی سابق و برنده جایزه صلح نوبل بنیان گذاشته شد و فعالیت آن در زمینه انتشار اسناد و گزارش‌های مربوط به سرکوب‌های خونین دوره «استالین»، تاریخ‌نگاری نقض حقوق‌بشر و نارضایتی‌های دوران حکومت «ولادیمیر پوتین» است.


علاوه بر این، در سپتامبر گذشته سازمان غیردولتی نظارت بر محیط‌زیست «ساخالین» واقع در شرق روسیه 142 هزار دلار کمک نقدی «لئوناردو دی‌کاپریو» هنرپیشه سرشناس آمریکایی را رد کرد، زیرا نگران بود که با پوششی همچون «عامل بیگانه»، هدف اقدامات ایذایی قرار گیرد. «دی‌کاپریو» با اعطای این کمک از مسئولان سازمان «ساخالین» خواسته بود تا به حفظ گونه‌ای از ماهی قزل‌آلای وحشی در منطقه بپردازند.


در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است:‌ «پرُم 36» نام دیگری است که درفهرست مقام‌های امنیتی روسیه قرار دارد. این موزه در مکانی به همین نام در منطقه «اورال» روسیه واقع شده است. مالکیت ساختمان این موزه که نمایان‌گر جنایت‌های «استالین» است در سال 2014 از انجمن «پرُم 36» گرفته شد.


از سوی دیگر نام شاخه روسی «شفافیت بین‌المللی» درمیان نام‌های اعلام شده در فهرست طولانی «عوامل بیگانه» قرار دارد. در این میان نهادهای دیگری همچون سازمان غیردولتی مبارزه با فساد، انجمن کمک به مطبوعات (سردا)، کمیته روسی مبارزه با شکنجه و صندوق دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در فهرست مشاهده می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته