دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1399 - 00:02
مدیر تحقیقات و برنامه‌ریزی خانه آمریکای لاتین در گفتگو با آنا:

تجاوز مزدوران آمریکا به ونزوئلا از خطر دائمی امپریالیسم علیه ملت‌های آزادی‌خواه حکایت دارد

مسئول تحقیقات و برنامه‌ریزی خانه آمریکای لاتین با بیان اینکه تنها راه مقابله با خوی تجاوزگری کاخ سفید، مقاومت و ایستادگی است گفت: تجاوز مزدوران آمریکا به ونزوئلا از خطر دائمی امپریالیسم برای ملت‌های آزادی‌خواه حکایت دارد.
کد خبر : 488074
2447154.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته از دستگیری دو تبعه آمریکایی در جریان کودتا علیه دولت خود خبر داد و گفت: در این حمله ۱۳ تروریست تلاش کردند با طرح از پیش برنامه‌ریزی‌شده و در هماهنگی با واشنگتن از سواحل کارائیب به ونزوئلا نفوذ و حکومت را سرنگون کنند.


مسئولان ونزوئلا می‌گویند در جریان عملیات مقابله با این حمله نظامی، هشت نفر کشته و تعدادی بازداشت شدند. مادورو پاسپورت‌ها و کارت‌های شناسایی متعلق به دو تبعه آمریکایی به نام‌های «آریان بِری» و «لوک دِنمان» را در مقابل دوربین‌ها گرفت و افزود: آن‌ها اکنون در بازداشت هستند و به‌صورت مستقیم با «جردن گوریو»، نظامی سابق عضو نیروهای ویژه آمریکا در ارتباط بودند.


بیشتر بخوانید:


ونزوئلا در مورد دخالت آمریکا در این کشور بیانیه صادر کرد


به باور بسیاری از تحلیل‌گران اقدام ونزوئلا را می‌توان در راستای مقاومت کشورهای آزادی‌خواه جهان در برابر خودکامگی دولتمردان آمریکا تلقی کرد؛ چه اینکه چندی پیش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز مانع از تجاوز کشتی آمریکا به حریم دریایی کشورمان شده بود. افول هژمونی آمریکا در جهان از سویی و تقابل قدرتمند نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با کشتی آمریکایی در آب‌های خلیج فارس که به تغییر مسیر متجاوزان منجر شد، به نیروهای نظامی دیگر کشورهای جهان ازجمله ونزوئلا این جرئت را داد که در مقابل نیروهای آمریکایی بایستند، آن‌ها را دستگیر و حتی تصاویرش را منتشر کنند. 


جانور زخم‌خورده آمریکا خود را به هر طرف می‌زند 


عبدالحمید شهرابی، مسئول تحقیقات و برنامه‌ریزی خانه آمریکای لاتین در گفتگو با خبرنگار حوزه آمریکای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: خوی سلطه‌گری ایالات متحده  باعث می‌شود مانند خرس زخمی و جانور تیر خورده خودش را به هر طرف بزند. دوران افول هژمونی آمریکا به این معنی نیست که خطر این حیوان وحشی کمتر شده، زیرا زخمی است و اقدامات تهديدآمیز جدی نیز می‌کند.


عبدالحمید شهرابی


شهرابی تصریح کرد: درباره اقدام نیروهای نظامی ونزوئلا و بازداشت متجاوزان حمایت شده از جانب آمریکا در سواحل این کشور، موضوع صرفاً این نیست که عده‌ای مزدور در کلمبیا که همسایه‌ این کشور است و حکومتش نوکر آمریکاست، آموزش دیده‌ باشند و برای ساقط کردن حکومت منتخب مردم و ایجاد بی‌ثباتی به ونزوئلا گسیل شوند. آن‌ها پیش از پیاده‌سازی این توطئه، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور منتخب ملت را به دست داشتن در قاچاق متهم و برایش پرونده‌سازی کردند. 


حمیدرضا شهرابی



این تحلیل‌گر امور آمریکای لاتین تأکید کرد: هدف از توطئه و پرونده‌سازی علیه رئیس‌جمهور منتخب مردم ونزوئلا سرکوب وحدت داخلی و اعمال سلطه آمریکا بر این کشور است، آن هم در وضعیتی که ویروس کرونا در جهان شیوع دارد. در چنین شرایطی که جامعه بشری از یک بیماری همه‌گیر رنج می‌برد و نیاز به همبستگی میان ملت‌ها بیش از پیش مورد تأکید است، تجاوز مزدوران ایالات متحده به ونزوئلا نشان می‌دهد امپریالیسم آمریکا خطری دائمی برای ملت‌های آزادی‌خواه و حکومت‌های مستقل است. در این حال، آنچه شاهد‌یم این است که سلطه‌گری آمریکا با مقاومت‌های مردمی و دولت‌های مستقل مواجه می‌شود که نمونه‌ بارز آن را در برخورد نیروهای ارتش و نیروهای مدافع انقلاب بولیواری در شکست تجاوز نیروهای آمریکایی به خاک ونزوئلا شاهد بودیم.



در وضعیت تجاوز نیروهای مزدور به خاک ونزوئلا لازم است انقلابیون مسلمان در صف مقدم همبستگی با مردم این کشور باشند. 



وی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه اقدام آمریکا در محافل بین‌المللی به دلیل تجاوز به خاک ونزوئلا تصریح کرد: چنین اقداماتی البته لازم است و برای این منظور باید از مجامع بین‌المللی خواست این اقدام را محکوم کنند، تظاهرات برگزار کنند، بیانیه صادر و با این‌گونه جریان‌سازی‌ها مخالفت شود.


ایران در خط مقدم حمایت از ونزوئلا


نخستین رئیس انجمن دوستی ایران و کوبا درباره خط‌مشی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حکومت ونزوئلا گفت: موضوع مهم این است که نیروهای آزادی‌خواه و انقلابی در جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم حمایت از مردم ونزوئلا و محکوم کردن این تجاوز آشکار از سوی دولت آمریکا باشند. 


شهرابی گفت: نباید هیچ توهمی در این زمینه وجود داشته باشد که آمریکایی‌ها غیر از جنگ و تحریم اقتصادی راهکار دیگری برای مقابله با ملت‌های آزادی‌خواه ندارند. تجاوز به حریم دولت مستقل ونزوئلا نشان داد دستور کار آن‌ها مشخص و بر تشدید اقدامات تجاوزکارانه متمرکز است.



 این توهم است که می‌توان با رایزنی با جناح‌های مختلف از هیئت حاکمه آمریکا آن‌ها را برای کسب امتیاز قانع  یا با خود هم‌سو کرد.



این یعنی آدرس غلط دادن، یعنی اشتباه محرز که باید از آن اجتناب و به جای آن بر تقویت و تحکیم مبانی انقلاب و مبارزات مردم تمرکز شود. ما راهکاری جز این نداریم که روحیه انقلابی‌مان را حفظ و همبستگی بین‌المللی خود را تقویت کنیم. 


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته