دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص پرستاری و مدرس دانشگاه هشدار داد؛

مراقب بیماری مرگبار فصلی «فاسیولا» باشید/ چگونه فاسیولا از بین می‌رود؟

متخصص پرستاری و مدرس دانشگاه در مورد شیوع بیماری خطرناک فاسیولا در گیلان گفت: به‌منظور پیشگیری از این بیماری خطرناک مردم از طبخ و مصرف غذاهای تولید شده با سبزی‌های محلی پرهیز کنند.
کد خبر : 488056
فاسیولا.jpg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.


فرشید الازمنی در گفتگو با خبرنگار آنا در ارتباط با شیوع بیماری فصلی فاسیولا در گیلان اظهار کرد: این بیماری فرسایش کبد و گندیدگی کبد نیز نامیده می‌شود که در فارسی به نام کپلک کبد گوسفند معروف بوده که یک بیماری مهم انگلی کرمی است.


وی افزود: میزبان‌های نهایی این انگل طیف وسیعی دارد و بسیاری از پستانداران علفخوار و انسان را در بر می‌گیرد، حلزون‌های آب شیرین به‌عنوان میزبان واسط در چرخه زندگی انگل به‌شمار می‌آیند.


این متخصص پرستاری بیان کرد: این بیماری در دو مرحله بهاره و پاییز شایع‌تر است که در خرداد ماه و مهر و آبان نیز همه‌گیری دارد.


الازمنی در مورد چگونگی درگیری این بیماری در افراد مبتلا گفت: در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می‌شود اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می‌رود، وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.


وی بیان کرد: مهم‌ترین اشکالی که این انگل می‌تواند در کبد ایجاد کند این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله‌ور شده و می‌توانند بافت کبد را به‌صورت وسیع تخریب کنند؛ همچنین نمی‌توان با شست‌وشو، انگل فاسیولا را از سبزی زدود و از بین برد، این انگل برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود


این مدرس دانشگاه در مورد علائم اولیه این بیماری گفت: علائم اولیه این بیماری تب متناوب، ایجاد خارش، درد شکم، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییر در عادت‌های روده و کاهش وزن و کم‌خونی به‌ویژه در کودکان است و در علائم ثانویه بیماری تخریب کبد را به همراه دارد.


الازمنی در مورد اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری گفت: مردم باید از مصرف سبزی خصوصاً سبزی‌های محلی خودداری کنند، همچنین در صورت استفاده باید سبزی‌ها کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک شود؛ همچنین درصورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی را از بیرون تهیه می‌کنند قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند، زیرا فقط فاسیولا در این دما از بین می‌رود.


انتهای پیام/4148/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: گیلان ویروس کرونا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب