«تیترنویسی در وب» مجید رضاییان منتشر شد
بهگزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این کتاب، دومین پژوهش نظری، تجربی در موضوع تیترنویسی است که در 8 فصل صورت گرفته و حاصل تجربیات نویسنده و تیترنویسان حرفهای وب است.
دکتر مجید رضاییان که سابقه ممتد روزنامهنگاری و سردبیری دارد، بر این باور است که تیترنویسی در وب، بهدلیل ویژگیهای خاص وبنگاری، پیچیدهتر است و گاه تیترنویس مجبور میشود از قواعد تیترنویسی تا حدودی فاصله بگیرد. وی البته معتقد است «تیترنویسی در وب 1، با وب 2» تفاوت دارد. او در این اثر تفاوتهای این دو را موردبررسی قرار داده است.
کتاب «تیترنویسی در وب» شامل مبانی شکلگیری تیتر در وب است که به بررسی شکلگیری معنا در جهان مجاز و واقعیت پرداخته است. اینکه در جهان واقعی، «شکلگیری معنا»، «معرفتشناسانه» است و در جهان وب، «معنا» تنها بر دانستنهای سطحی و ترکیبی استوار است.
وی با استفاده از مفهوم بینامتن و بینارسانه، واژه بدیعی به نام «بیناتیتر» را بهبحث میگذارد. عوامل تأثیرگذار بر تیتر وب، فصل بعدی است که به موضوع «تابعیت تیتر در وب از متن یا حاشیه» میپردازد و خلاصه یک پژوهش از دانشگاه آتن - تحت عنوان «تیترهای تأثیرگذار از دید مخاطبان و کاربران»- را بررسی میکند.
نویسنده پس از ذکر کارکردهای هشتگانه تیترهای چاپی و کارکردهای یازدهگانه تیترهای اینترنتی، به «ویژگیهای تیتر در وبنگاری» میپردازد. عناصر ساختاری چهارگانه و ویژگیهای نهگانه تیتر در وب، این فصل را شامل میشود. در فصل بعدی، «تکنیکهای تیتر نویسی در وب»، بهطور مستقل و با ذکر نمونه، معرفی شده و توصیههای کلیدی مت تامسون، سردبیر و تیترنویس حرفهای وب (سایت NPR بوستون) و برایان کاسل، دیزاینر و نویسنده وب (از کالج کلمبیا در شیکاگو) را موردبررسی قرار داده است. به باور نویسنده، در فضای آنلاین ژورنالیسم فارسی، نقش تأثیرگذار دکتر یونس شکرخواه و تأثیراتی که او بر سردبیری و تیترنویسی وب در سایتهای فارسیزبان بر جای گذاشته- در مقایسه با سردبیران حرفهای وب دنیا- غیرقابل کتمان است.
تیتر در دو سبک وبنگاری خبری، شامل بلوکنویسی رویترز و سبک الماس خبری، در کنار انواع تیتر تحلیلی، فصول بعدی کتاب را تشکیل میدهند. فصل آخر به تیترنویسی در وب، از شبکههای اجتماعی تا آینده اختصاص دارد که جدای از بررسی تیترنویسی در شبکههای اجتماعی، به ظهور پدیده «تیتر- لید» در شبکههای اجتماعی موبایلی میپردازد و در بخش آخر با مطرح کردن چشمانداز تیترنویسی در وب آینده یا وب هوشمند، این بحث را به میان میکشد که: «بهزودی نرمافزار بهجای شما تیتر میزند».
رضاییان در این بحث از پژوهشی که دانشگاههای لایپزیک و اولم آلمان انجام دادهاند، استفاده کرده و بهطور خلاصه، تأثیر هوشمند شدن وب بر تیترنویسی آینده را مطرح کرده است و برای نخستین بار موضوعی به نام «تیتر هوشمند» را در این اثر معرفی میکند.
کتاب «تیتر نویسی در وب»، در 120 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 8000 تومان روانه بازار نشر شده است که هماکنون در ایام نمایشگاه مطبوعات، در غرفه 278 - انتشارات ثانیه- موجود است.
پیش از این، کتاب «تیترنویسی» که در سال 91 از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، منتشر شده بود، ویراست دوم آن در ماه گذشته رونمایی و نقد شد.
کتاب «تیترنویسی در وب» در راستای دو اثر قبلی از این نویسنده، عملاً مبحث پژوهشی و آموزشی تیترنویسی را برای دانشجویان و روزنامهنگاران ارتقا داده است.
انتهای پیام/