علت افزایش 40 درصدی قیمت خودرو/ تعیین قیمت خودرو روند غیر شفافی دارد
محمد سلیمانی کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره احتمالات مطرح شده برای افزایش قیمت خودرو گفت: روش قیمتگذاری خودرو در حال حاضر کاملا شفاف نیست. در گذشته شورای رقابت با استفاده از فرمولهایی مشخص، بر اساس میزان تورم و سایر هزینهها، میزان افزایش قیمت را تعیین میکرد. ساختار فعلی تغییر قیمت و همچنین مسئول اصلی آن مشخص نیست و تصمیمگیر نهایی نیز دقیق معلوم نشده است. به همین خاطر فشاری به لحاظ رسانهای و مطالبهگری تحمل نمیکند. در این صورت احتمال این وجود دارد میزان افزایش قیمت خودرو در سال جاری هر مقدار بالایی باشد.
وی زیان انباشته خودروسازان را عامل اصلی افزایش قیمت دانست و گفت: خودروسازان زیان انباشته بالایی دارند که شامل هزینههای مالی از جمله تسهیلات دریافتی خودروسازان و همچنین جریمه تاخیر تحویل خودروهای ثبتنامی است. مجموع این دو هزینه 27 درصد هزینه هر خودرو است که 12 درصد مربوط به جریمه تاخیر تحویل و 15 درصد برای سود مشارکت است.
سلیمانی ادامه داد: هزینههای بالای مالی خودروسازان موجب شده تا برای جبران آن به دنبال افزایش قیمت خودرو بیش از هزینه تمام شده باشند که در صورت محاسبه این هزینهها در قیمت تمام شده خودرو، افزایش قیمت آن بیش از 40 درصد هم خواهد بود. به عنوان مثال ایران خودرو سهام بانک پارسیان را خریداری کرده که برای تأمین هزینه خرید آن وام گرفته است. الان برای تأمین سود و هزینههای وام آن باید قیمت تولیدی خود را افزایش دهد که به هزینه مصرف کننده افزوده میشود.
این کارشناس خودرو درباره میزان واقعی افزایش قیمت خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و افزایش دستمزد، قیمت خودرو باید حدود 15 درصد افزایش یابد. با توجه به اینکه 30 درصد هزینه تولید خودرو ارز بر است پس باید به همین نسبت قیمت خودرو افزایش یابد که به عنوان مثال وقتی قیمت ارز از 12 هزارتومان به 15 هزار تومان افزایش مییابد باید به همین میزان قیمتش تغییر کند.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/