رشد 700 درصدی درآمد «شرکت سپردهگذاری مرکزی» در فروردین 99/ لزوم اجرای احراز هویت غیرحضوری سجام و کارگزاری
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شرکت سپرده گذاری مرکزی متولی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را بر عهده دارد که متقاضیان حضور در بازار سرمایه همان ابتدا باید برای دریافت کد بورسی باید در این سامانه ثبتنام کنند. یکی از خدمات ارائه شده توسط این شرکت سامانه سجام است که هر مشتری بازار سرمایه هزینه ده هزارتومانی را بابت ثبتنام در این سامانه پرداخت میکند تا بتواند کد بورسی خود را دریافت نماید. سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی متعلق به بانک ملی ایران، شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس، سازمان بورس واوراق بهادار، مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سرمايه گذاري صبا تامين است.
همچنین این شرکت از هر خرید و فروش سهام بورس و فرابورس 0/0003 را به عنوان کارمزد خود دریافت میکند. در واقع عمده درآمد این شرکت از محل دریافت 3 کارمزد کارمزد تسويه معاملات، کارمزد توثيق سهام و کارمزد خدمات امور سهام و اوراق بوده است که شرح آن در جدول زیر بیان شده است.
درآمد فروردین 99 | درآمد فروردین 98 | درآمد سال 98 |
۴۸۹,۳۳۳ میلیون ریال | 60663 میلیون ریال | ۲,۲۰۳,۸۲۱ میلیون ریال |
براساس صورتهای مالی این شرکت در سال 98 و 99، درآمد این شرکت در فروردین 99 نسبت به 98 رشد بیش از 700 درصدی داشته است. همچنین سود خالص این شرکت در سال 98 1/680 میلیارد ریالی بوده و این سود در مقایسه با سال 97، 90 درصد افزایش یافته است.
کارمزد تسویه معاملات با توجه به مقدار رشد شدید معاملات در فروردین 99 نسبت به 98، 2/5 برابر شده است. کارمزد تسویه معاملات در پایان فروردین 99 ۳۷۳,۸۳۹ میلیون ریال بوده است.
با این حال در روزهای اخیر حجم بالای درخواست مردم برای احراز هویت سامانه سجام و کارگزاریها باعث شده تا صفهای طولانیای در دفاتر پیشخوان و برخی بانکهای تشکیل شود. این درحالی است که با شیوع کرونا بسیاری از ادارات برای جلوگیری از تجمعات فعالیت خود را کاهش دادند. همچنین انتظار میرود با فعال شدن سهام عدالت و فروش صندوقهای ETF توسط حجم تقاضای دریافت کد بورسی افزایش یابد زیرا تاکنون 11 میلیون نفر در کشور کد بورسی دریافت کردهاند و با توجه به جمعیت 49 میلیون نفری دریافت کننده سهام عدالت، لازم است تا برای غیرحضوری کردن احراز هویت سامانه سجام و کارگزاریها تدبیری اندیشیده شود.
با این حال با توجه به افزایش درآمد شرکتهای سپردهگذاری مرکزی و کارگزاریها در ماههای اخیر لازم است تا آنها برای رفاه مشتریان خود، خدمات غیر حضوری را افزایش دهند تا از مراجعه و ایجاد صفهای غیر ضرور در مراکزی مانند دفاتر پیشخوان جلوگیری شود.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/