دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

«سرباز» در ادامه راه «کامیون» / نگاهی ریشه‌ای به انتخاب نکردن جوانان برای نقش‌های سرباز و دانشجو

سریال «سرباز» به‌خوبی ترکیبی از بازیگران مخاطب‌پسند و معروف و ناشناس را کنار هم چیده که انتخاب‌هایی درست هم هستند اما در مورد دو بازیگر اصلی، با توجه به کاراکترهای تعریف شده در قصه انتخابش کمی عجیب است.
کد خبر : 487393
637235060219816870.jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا- محسن غلامی (قلعه سیدی): سریال‌های مناسبتی خصوصاً ماه رمضان عمدتاً جزء بهترین تولیدات تلویزیون هستند تا از این طریق با کیفیتی مناسب در ساختار و علی‌الخصوص قصه‌ای که دارند،  بتوانند جلوه خاصی به آنتن شب‌های ماه مبارک بدهند.


رمضان امسال نیز دست شبکه‌های سیما برای کنداکتور پخش پر است؛ آنچنان که همین چند قسمت از پخش سریال‌ها تأکیدی است بر اینکه برای ادامه راه و جذب مخاطب امیدوارکننده خواهند بود. آن هم مجموعه‌هایی که نه‌تنها در ماه رمضان بلکه برای روزهای بعد از این ایام، نیز در جدول پخش خواهند ماند و این به خاطر تعدد قسمت‌های ضبط شده و گنجاندن این تولیدات در برنامه زمانی رمضان است.


شبکه سه سریال «سرباز» را در دستور پخش گذاشته که لااقل تیم سازنده آن یادآور مجموعه خوش‌ترکیب و جذاب «وضعیت سفید» است؛ هرچند که اینجا هادی مقدم‌دوست خود همه‌کاره ماجراست و کمتر ردی از حمید نعمت‌الله دیده می‌شود.


سریال سرباز


«سرباز» قرار است روایتی عاشقانه و نیز فضاسازی خاصی از دوران سربازی باشد و برای همین هم قصه را با ترکیبی از این دو سوژه پیش می‌برد. مقدم‌دوست در اینجا و بعد از تجربه ساخت سینمایی خود یعنی «سر به مهر»، همچنان روی آرش مجیدی حساب جدی باز کرده است تا احیاناً با شناختی ناقص از انتخاب بازیگر، قصه و فیلمنامه و البته نخستین تجربه سریال‌سازی خود راه به بیراهه نبرد.


چینش بازیگری او در قیاس با کار سینمایی‌اش، تفاوت بسیاری دارد؛ اما اینجا هم انتخاب‌های نسبتاً معقولی دارد و اتفاقاً در نقش‌های فرعی سراغ چهره‌هایی می‌رود که چند وقتی است خبر از آنها نبود که نمونه‌های آن اسماعیل محرابی و جمال اجلالی است.


با این حال در باورپذیری شخصیت اصلی که آرش مجیدی باشد و حتی نقشی که الیکا عبدالرزاقی برعهده دارد، با توجه به مختصات شخصیت‌پردازی کاراکترهای تعریف شده، عدم تناسبی دیده می‌شود که شاید در چشم بیننده واقع‌گرا نباشد. دو بازیگری که در عالم واقع 46 و 41 ساله‎اند اما «یحیی» و «یلدا»ی حدود 25 ساله سریال را بازی می‌کنند!


حتی با کمی جستجو در فضای مجازی و با وجود بازخوردهای مثبتی که «سرباز» در پی داشته ولی همین نکته و تناقض مشهود محل بحث مخاطبان این سریال هم شده است.


سریال سرباز


«سرباز» سریال 50 قسمتی است که ترکیب جالبی از بازیگران کاربلد سینمایی، تئاتری و حتی کاراکترهای دور از فضای هنری را کنار هم نشانده و تا به الان بازی و کاراکترپردازی‌شان متقاعدکننده است. اگر انتقادی هم باشد بر دو کاراکتر اصلی خواهد بود که لااقل در ظاهر به بازیگران قصه نمی‌خورد.


شاید حساسیت زیاد سریال‌سازان و یا نبود بازیگرانی در این گروه سنی است که باعث می‌شود حتی چهره‌های شناخته شده‎ای همچون مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله، همچنان در انتخاب بازیگران دست به عصا باشند  و این چنین نیز ایراداتی به کارشان وارد شود.


«سرباز» با قصه‌ای به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی این شب‌ها ساعت 20:30 روی آنتن شبکه سه سیما رفته است و در ۵۰  قسمت، پس از اتمام شب‌‎های ماه رمضان نیز به پخش خود ادامه خواهد داد.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته