دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1399 - 17:45

کدام یک از ماه‌ها برای توبه بهتر است؟

ماه رمضان ماه توبه از گناه است، درهای رحمت الهی از هر زمان بیشتر گشوده است و در این زمان جو و فضا محیط زندگی انسان هم آمادگی بیشتری برای توبه دارد.
کد خبر : 487229
tob.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا،آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) در 30 فصل است که در هر فصلی پیامی داده و بحث های اخلاقی خاصی را مطرح کرده و مجموعه ایی بی نظیر در اخلاق است. در فصل 15 مکارم الاخلاق حقیقت آن درباره توبه است.


وی ادامه داد: امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق به خدا می گوید؛ خداوندا من به سوی آمرزش تو آمده ام و به درگاه عفو تو روی آوردم و به بخشش تو مشتاق شدم و به فضل و رحمت تو اعتماد دارم. خداوندا چیزی که مایه آمرزش من شود با خود نیاورده ام و در اعمالم کاری که با آن مستحق عفو تو گردم، نمی یابم و بعد از آنکه من خودم، خودم را محکوم می دانم راهی جزء فضل و عنایت و کرم تو نیست.


آیت الله مکارم شیرازی افزود: این بخش در واقع بخش توبه است، کلمه توبه در این بخش نیامده و لیکن مفاهیم و ادبیات جالب برای پیاده کردن توبه آمده است. در اینجا دو سوال مطرح است، اول اینکه امام معصوم مسائل را جدی می گوید کار خلاف یا گناهی انجام داده و یا این دعا آموزش و سرمشق دادن به مردم است؟ شکی نیست که این دعا جنبه آموزشی دارد و الا امام معصوم گناهی مرتکب نمی شود.


وی در ادامه گفت: بنابراین این درس و پیام را به ما داده وقتی که می خواهید در خانه خدا بروید از گناهتان توبه و اظهار پشیمانی و ندامت کنید با چه ادبیاتی خدا را بخوانیم و چگونه روحیه خودمان رابرای توبه آماده کنیم.


آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: امام سجاد(ع) مناجاتی به نام مناجات های پانزده گانه که کوتاه و پر معنا است، هر مناجات مربوط به یکی از گروه های اجتماعی می شود. مناجات اول مناجات تائبین توبه کنندگان است و از اینجا آغاز می شود، خدایا گناهان لباس خالی در تن من کرده است. دوری از تو لباس خالی و ناتوانی در تن من پوشانده و قلب من بر اثر گناهان مرده است. این قلب مرده را با توبه زنده کن و این مناجات به اینجا می رسد "خدایا توکسی هستی دری به سوی عفو گشوده ای و نام آن در را در توبه گذاشتی، پروردگارا این راه را به سوی من گشوده ای اگر از این راه وارد نشوم چه عذری دارم.


وی ادامه داد: هر کسی در عمر خودش ممکن است خطایی کرده باشد، این خطا کاران در همان حال می مانند یا می توانند با آب توبه قلب خود را بشویند، هر گناه و خطایی یک لکه تاریکی بر قلب انسان و به تعبیری به روح انسان می گذارد و اگر این لکه ها تاریک شسته نشود تمام روح انسان را فرا می گیرد.


مرحوم ماموستا سید محمد سعید حسینیامام جمعه موقت گذشته سنندج  در یکی ازخطبه‌های نماز جمعه این شهر ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمانان و شفای عاجل برای همه بیماران اظهار داشت بود: امیدوارم که حق تعالی به همه ما مسلمانان رحم کند.


وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت است گفت بود: روزه گرفتن در این ماه سبب صحت و سلامتی افراد می‌شود. واز طرفی ما در طول سال 11 ماه گناه می‌کنیم اما خدای مهربان در این ماه مبارک رمضان درگاه رحمت و کرم خود را برروی مخلوقات خود باز کرده است و می‌توانیم در این ماه از انجام گناهان خود توبه کنیم چرا که خداوند بخشنده است.همچنین می‌توانیم در ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن وجود خود را معالجه کنیم و از انجام گناهانمان دوری کنیم.


ماموستا حسینی افزوده بود: امت پیامبر در برابر ماه مبارک رمضان به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته‌ای از آنان سلامتی و توانایی دارند و قطعاً مکلف هستند که در این ماه روزه بگیرند، دسته دوم کسانی هستند که بیماری مقطعی دارند و یا مسافر هستند و نمی‌توانند روزه بگیرند، باید بعد از ماه مبارک رمضان قضای روزه خود را جبران کنند، دسته سوم از مسلمانان کسانی هستند که پیر و زمین‌گیر و توانایی روزه گرفتن ماه رمضان را ندارند که باید این افراد به ازای روزهای ماه مبارک رمضان کفاره خود را به فقرا بدهند و خدای متعال نیز آنان را می‌بخشد.



انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته