دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1393 - 15:34
رئیس دانشگاه علوم تحقیقات در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

همکاری واحد علوم تحقیقات با سازمان‌های بین‌المللی در زمینه انرژی‌های پاک

دکتر علی عباسپور گفت: واحد علوم و تحقیقات به عنوان مرکز تحقیقاتی مورد تایید سازمان یونسکو می‌تواند با سازمان‌های بین المللی در زمینه‌ انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر همکاری داشته باشد.
کد خبر : 4867

دکتر علی عباسپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در رابطه با دریافت کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر از سازمان یونسکو توضیحاتی ارائه داد و گفت: «یونسکو مراکزی را با توجه به توانایی آن‌ها در زمینه‌های مختلف در کشورها دایر می‌کند تا به عنوان یک مرکز وابسته به یونسکو در آن زمینه هماهنگی لازم را در منطقه داشته باشند. در واقع این مراکز موظفند فعالیت‌های مربوطه را نه فقط در کشور خود بلکه در منطقه گسترش دهند. با توجه به اینکه واحد علوم و تحقیقات در بخش محیط زیست و انرژی‌های نو برنامه‌هایی در گذشته داشته و کار تحقیقاتی کرده و دارای یک مجله بین المللی هم هست و تعداد زیادی فارغ التحصیل فوق لیسانس و دکتری در این رشته دارد، با انعکاس این فعالیت‌ها، سازمان یونسکو پذیرفت که دانشگاه علوم و تحقیقات را به عنوان مرکز هماهنگی در مورد انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و انرژی پاک که تاثیر بسیار مثبت و مهمی در محیط زیست دارد انتخاب کند.»


عباسپور در ادامه تصریح کرد: «واحد علوم و تحقیقات به عنوان مرکز تحقیقاتی مورد تایید سازمان یونسکو می‌تواند با سازمان‌های بین المللی در زمینه‌های انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر همکاری داشته باشد. به همین منظور مجوزی صادر و تفاهم نامه‌ای امضا شد که بر اساس آن اردیبهشت سال جاری مدیرکل یونسکو که به تهران سفر کرد، این قرار داد را امضا کرد و کرسی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر یا به عبارت دیگر مرکز هماهنگ کننده تحقیقات و توسعه انرژی‌های پاک و قابل تجدید به واحد علوم و تحقیقات سپرده شد.»


رئیس واحد علوم تحقیقات تاکید کرد: «در چارچوب این مجوز و قرار داد، واحد علوم و تحقیقات این مسئولیت را بر عهده گرفته که به دانشگاه‌ها و مراکز و تحقیقاتی در منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی در توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در منطقه کمک و همفکری بدهد. از طرف دیگر باتوجه به اینکه مرکز علوم و تحقیقات به عنوان دارندهٔ کرسی‌های انرژی پاک و تجدیدپذیر انتخاب شده، می‌تواند با سازمان و ارگان‌های بین المللی در ارتباط باشد و با تبادل علمی و اطلاعات ارتباط برقرار کند و این ارتباطات نه تنها برای واحد علوم تحقیقات ثمربخش است است، بلکه برای کل مراکز تحقیقاتی در ایران می‌تواند مفید واقع شود و از طریق این مرکز می توانند با مراکز بین المللی جهت تبادل علمی اقدام کنند.» ‌


عباسپور در رابطه با اقدامات دانشگاه علوم تحقیقات برای گسترش برنامه‌های این کرسی افزود: «ما هم بعد از امضای این قرارداد تشکیلات لازم را برای توسعه انرژی‌های تجزیه پذیر و انرژی‌های پاک شکل دادیم و رئیس دانشکده محیط زیست علوم تحقیقات به عنوان رئیس کمیسیون از طرف یونسکو انتخاب شد. یعنی ما به یونسکو پیشنهاد کردیم و مورد تایید یونسکو قرار گرفت. این مرکز تشکیلات خود را آماده کرده و در حال وارد شدن به فاز اجرایی است و ان شاءاالله با مراکز تحقیقاتی که در ایران هستند، بتوانیم هماهنگ کنیم و در توسعه انرژی‌های پاک در منطقه بکوشیم. چرا که این منطقه حساس است و این کرسی می‌تواند به پیشبرد اهداف ما و یونسکو کمک کننده باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته