دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1399 - 08:30
عمویی در گفتگو با آنا:

آمریکا درصدد توقف قطعنامه 2231 شورای امنیت است/ ترامپ قصد دارد مبادله‌های تسلیحاتی ایران را متوقف کند

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم معتقد است که هدف مقامات آمریکایی از طرح ادعای بازگشت ایالات متحده به برجام به خاطر توقف قطعنامه 2231 است.
کد خبر : 486470
_MID0165.jpg

ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره ادعای مقامات آمریکایی در خصوص بازگشت به برجام اظهار کرد: هدف آمریکایی‌ها از طرح این ادعا این است تا پیش از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر امسال (ماه مهر) به نوعی بتوانند، قطعنامه 2231 را متوقف کنند، اما واقعیت این است که با خروج آمریکا از برجام، قطعنامه 2231 از جانب آمریکا نقض شده و این کشور دیگر یک مشارکت‌کننده در برجام محسوب نمی‌شود.


وی افزود: آمریکایی‌ها با خروج از برجام دیگر نمی‌توانند از مکانیزم ماشه استفاده کنند که از این طریق امکان بازگرداندن تحریم‌ها را داشته باشند.


منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه آمریکایی‌ها از لحاظ حقوقی نمی‌توانند ادعا کنند که در اجرای برجام مشارکت دارند؛ گفت: خود مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند؛ اجرای برجام را متوقف کرده‌اند و تعهدی در برابر آن ندارند.


عمویی بیان کرد: آمریکا درصدد جستجو و یافتن بهانه‌ای است تا امکان تبادلات تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب قوانین بین‌المللی را سلب کند.


وی با بیان این مطلب که آمریکایی‌ها در این مدت تلاش بسیاری کردند تا  مشارکت‌کنندگان باقی‌مانده در برجام، مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کنند، گفت:  اما آنها ناکام ماندند و به این ترتیب مجبور شدند یک تفسیر غیرمنطقی از مفهوم مشارکت‌کننده ارائه دهند تا ضمن اینکه تعهدی را اجرا نمی‌کنند، نسبت به آن تعهد مدعی باشند.


منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم معتقد است که ادعای آمریکا از منظر اندیشمندان عرصه حقوق بین‌الملل مورد پذیرش نیست و افزود: اما آمریکایی‌ها می‌خواهند از طریق استفاده از ابزار فشار سیاسی به هدف خود دست یابند.


عمویی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به اصل برجام متعهد بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 14 دفعه پایبندی ایران را به تعهدات برجامی خود تأیید کرده، اما پس از خروج آمریکا از برجام و عدم تحقق منافع اقتصادی برای کشورمان در نهایت با برداشتن گام‌های پنج‌گانه طی فواصل زمانی مختلف تعهدات خودمان را کاهش دادیم؛ لذا هیچ کشوری در نظام جهانی نمی‌تواند ادعا کند که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است.


وی با بیان اینکه روحیه زیاده‌خواهی مقامات آمریکایی سبب شده تا پمپئو ادعای بازگشت ایالات متحده به برجام را مطرح کند، گفت: برجام مانند گذشته دیگر وجود ندارد، اما جمهوری اسلامی ایران تمام درها را نبسته است، ولی ساختار سیاسی کشورمان دیگر انتظاری از براوردن شدن منافع ما برجام ندارد و بدعهدی طرفهای غربی برای ملت ما و جهانیان روشن شده است.


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته