دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تازه‌ترین توضیح مسئولان درباره فروش اعتباری خودرو و کالا

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه سقف بازپرداخت اقساط در فاز نخست طرح فروش اعتباری خودرو 4 ساله است گفت: میزان اقساط ماهیانه تسهیلات 4 ساله با 48 قسط، 708 هزار و 500 تومان است.
کد خبر : 48647

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا مستقر در نمایشگاه مطبوعات، علی‌اصغر میرمحمدصادقی با تاکید بر اینکه در صورت نبود امکان ارائه چک از سوی متقاضیان دریافت تسهیلات خرید خودروی ایرانی، امکان ارائه سفته نیز فراهم است، افزود: از روز نخست قرار بود سقف بازپرداخت 7 ساله باشد، اما بانک مرکزی در فاز اول بازپرداخت تا 4 سال را تامین مالی می‌کند.


وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی سیاست خودروسازان در این زمینه باشد، اما در مجموع باید گفت هر چه دوره بازپرداخت افزایش یابد، با وجود کاهش مبلغ اقساط، سود پرداختی بیشتر خواهد شد.


میرمحمد صادقی درباره نحوه اعتبارسنجی تضمین‌های ارائه‌شده نیز گفت: اعتبارسنجی را خودروسازان انجام می‌دهند و می‌توانند از بخش اعتبار‌سنجی بانک مرکزی نیز استفاده کنند.


سود موثر تسهیلات چقدر است؟


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: بانک‌ها با مشتریان و دارندگان چک کاری ندارند و در این میان خودروساز باید متعهد به بازپرداخت اسناد باشد.


وی درباره نرخ موثر سود این تسهیلات نیز گفت: اگر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات به شرط اقساط ماهانه 4 ساله باشد، نرخ سود 16 درصد محاسبه خواهد شد، اما در صورت تقاضای متقاضی یا توافق با خودروساز برای سه ماهه یا شش ماهه شدن اقساط، نرخ موثر سود بیشتر از 16 درصد خواهد بود.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره سهم خودروهای چینی از فروش اعتباری خودرو گفت: در این طرح 26 نوع خودرو برای ارائه به مردم در نظر گرفته شده که 18 نوع آن مربوط به سایپا و ایران خودرو و 8 نوع مربوط به خودروسازان کوچک است.


مجتبی خسروتاج افزود: طی یک سال گذشته 957 هزار دستگاه خودرو از این 26 نوع تولید شده که سهم سایپا و ایران خودرو در حدود 95 درصد و سهم سایر خودروسازان فقط پنج درصد است.


سند خودرو به نام مشتری نیست


وی درباره زمان تحویل خودروها نیز گفت: تاکید ما این است که خودرو در کمترین زمان به متقاضی تحویل داده شود؛ بنابراین تحویل مدت‌دار نیست؛ البته خودروساز متناسب با ظرفیت تولید خود خودرو را تحویل می‌دهد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سند مالکیت خودروهای واگذار‌شده در طرح خرید اعتباری هم گفت: اگرچه خودرو به سرعت تحویل داده می‌شود، اما تا زمان بازپرداخت کامل اقساط، سند مالکیت آن به نام مشتری نخواهد شد.


وی افزود: در صورتی که متقاضی بخواهد خودروی خریداری‌شده را به فرد دیگری انتقال دهد، باید کل اقساط را به صورت یک‌جا پرداخت کند.


خسروتاج درباره میزان فروش خودرو در طرح خرید اعتباری هم گفت: از ساعت 10 صبح امروز تا کنون حدود 5 هزار دستگاه پراید، پژو و تندر 90 از سوی مردم ثبت‌نام شده است.


فهرست فروش اعتباری کالاها هر هفته به روز می‌شود


او در ادامه به طرح فروش اعتباری کالا پرداخت و اظهار کرد: تا کنون سه هزار قلم کالا از 52 تولیدکننده داخلی در فهرست خرید کالای ایرانی ثبت شده‌ است، اما این طرح ظرفیت ثبت یک میلیون کد کالا را دارد، بنابراین فهرست کالاهای جدید هر هفته اعلام خواهد شد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تاکید ما در مرحله نخست این طرح ارائه کالاهای صد درصد تولید داخل است، اما با توجه به طرح بحث سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید کالا با شرکت‌های اروپایی، ظرفیت ارائه کالاهای تولیدی مشترک با سایر کشورها نیز ایجاد می‌شود.


خسروتاج خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی که می‌خواهند از طرح کارت اعتباری استفاده کنند، باید بدانند که فضا کاملا رقابتی است، بنابراین باید با سازوکار تخفیف وارد شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته